Efter succén med Tasteline tog Anna konceptet till läkarkåren – men det skulle krävas en ny plan för Meduniverse

Som 25-åring blev Anna Omstedt VD över då nystartade Tasteline – som under hennes ledning växte till en av Sveriges största matsajter. När hon tog steget därifrån ville hon fortsätta med digitala medier och startade Meduniverse som var tänkt att bli ett Facebook för läkarkåren. Men ursprungsidén lyfte inte alls – det krävdes en rejäl omstart och en helt ny affärsmodell.

OM MEDUNIVERSE

Startade: 2009.
Är: En digital marknadsförings- och utbildningsplattform för läkemedelsbolag.
Var: Kontor i Vasastan i Stockholm.
Grundare: Anna Omstedt och Anna Norin.
Ägare: Grundarna äger 51 %. Övriga delägare är Björn Littorin, Anders Pihlström, Almi Invest och riskkapitalbolaget 20 North Street.
Kunder: Läkemedelsbolag som vill marknadsföra sina läkemedel mot läkare. Idag är ungefär 70 % av de globala läkemedelsbolagen kunder och innehar en eller flera licenser.
Antal medarbetare: 9 stycken samt en konsult.
Omsättning: Cirka 3,5 Mkr 2016.

OM ANNA OMSTEDT

Ålder: 42 år.
Bor: Lidingö.
Familj: Pojkvän och två barn.
Utbildning: Civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm.
Yrkesbakgrund: ”Direkt efter studierna blev jag VD och delägare på Tasteline från 1999 till 2009. Därefter startade jag Meduniverse. Har dessutom varit med och startat upp Pokerface, ett nätverk för kvinnliga entreprenörer, samt är styrelseledamot i bland annat Sveriges Radio, Hemfrid och Stockholm School of Entrepreneurship.”
Drivs av: ”Att kunna äga min tid och bygga något där jag är ägare. Och dessutom få vara med och skapa något som är beständigt. Att få skapa saker som folk använder och ser nyttan av även efter att jag har hoppat av – det är fantastiskt tycker jag!”
Ser fram emot: ”Att bygga MedUniverse till ett globalt företag med kunder som tack vare verktyget skapar nytta för läkare och bidrar med kunskap som i slutänden kommer patienten till gagn.”
Bästa egenskap: ”Att jag är så uthållig, det är min främsta styrka. Jag tycker det är väldigt roligt när det är bakåtlutande uppförsbacke eller när folk säger att saker är omöjliga. Det triggar mig.”
Sämsta egenskap: ”Otålig. Framför allt när jag träffar människor med negativ inställning till förändring. Nej-sägare som inte ser meningen att ändra befintliga tillvägagångssätt. Då blir jag oftast enormt frustrerad och ibland arg. Det är jag inte jättestolt över. Alla människor är olika och behöver sin tid att landa in i saker och bara för att jag har en idé så behöver den ju inte vara rätt. Där önskar jag mig bättre tålamod.”
Kopplar av: ”Genom att sova bra på nätterna och fylla på med energi i form av att resa, träffa nya människor och goda vänner.”

– Jag är så himla glad att jag vågade ta VD-rollen på Tasteline, som ganska oerfaren 25-åring. Det var så väldigt lärorikt att kastas in i entreprenörskapet, sälj, styrelsesammanhang, alltihop! Ovärderliga erfarenheter och dessutom gav resan mig startkapital att investera i Meduniverse.

Det var 2009 som Anna Omstedt sålde sin andel i Tastelinesuccén och bestämde sig för att hitta på nya utmaningar.

– Jag älskar ju digitala medier och började tänka på vad folk kunde tänkas dela mer än matrecept. Min dåvarande man var läkare så ganska naturligt hamnade jag i tankar på att skapa ett digitalt nätverk för dem, lite som ett Facebook för läkarkåren. Eller som LinkedIn fungerar för vissa yrkeskårer idag.

Under researchandet hittade hon liknande framgångsrika koncept i USA vilket fällde avgörandet: hon och ex-kollegan Anna Norin bestämde sig för att satsa. I fyra år kämpade de sedan med att skapa aktivitet i sitt nätverk, få läkarna att diskutera behandlingar, patientfall och lära känna varann på aktivitetsdagar, men ingenting funkade riktigt bra.

”Det var inte roligt alls de dagar vi kollade besöksstatistiken och såg att det bara var jag och Anna som hade varit inloggade under hela dagen.”

Varför lyfte aldrig er idé tror du?
– Vi var naiva som tänkte att bara för att digitala läkarnätverk fanns utomlands borde det funka här. Vi skulle ha gjort vår hemläxa bättre och lyssnat på marknaden. Ibland är det svårt – när målgruppen är positiv först, men sen inte köper när det väl gäller – men nu var det tydligt. När vi frågade svenska läkare svarade de ärligt att de inte skulle hinna använda vår tjänst. Ändå körde vi på.

Och när bestämde ni er för att göra om?
– Då kände vi att det var alldeles för lite aktivitet i online-nätverket. Offline gick det bättre, läkarna uppskattade våra konferenser med olika teman, så vi hade kanske kunnat välja det spåret – men vi kände tydligt att vi inte ville göra det.

Grundarduon Anna Omstedt och Anna Norin.

TIDSLINJEN

2009 Anna har sålt sin andel i Tasteline och klurar på nya utmaningar. Bestämmer sig för att starta Meduniverse, ett socialt nätverk för läkarkåren, tillsammans med före detta kollegan Anna Norin.
2012 Sajten flyger inte som tänkt och duon bestämmer sig för att tänka om och förändra affärsmodellen. Landar i att göra Meduniverse till en marknads- och utbildningsplattform med läkemedelsbolag som kunder.
2013 Nya sajten lanseras och två större läkemedelsbolag köper varsin licens för att marknadsföra läkemedel inom Sverige. Men därefter går utvecklingen lite trögt. Branschen är inte så digitaliserad än och Anna och Anna lägger mycket krut på att utbilda och informera om sin tjänst. Den nya tjänsten omsätter cirka 1 miljon under första året.
2015 Grundarteamet känner att utvecklingen går framåt och bestämmer sig för att satsa. Med hjälp av bekanta kommer de i kontakt med svenska riskkapitalbolaget 20 North Street. Omsätter under året 2,8 miljoner.
2016 Får in 11 miljoner kronor i riskkapital. Anställer under året sex nya medarbetare och dubblar antalet sålda licenser.
2017 Hoppas dubbla sin omsättning tack vare framförallt globala kontrakt och helt nya kunder på nordisk nivå.

Anna berättar att när beslutet väl var taget om att göra en omstart med Meduniverse satte de sig ner och gick igenom sajten, artiklarna och forumen för att utreda vad som gått bra och sämre.

– Vi insåg att en sak som läkarna verkligen hade uppskattat var våra workshops med fiktiva patientfall, och det valde vi att bygga vår nya affärsidé på. Men denna gången med en ny huvudkund – läkemedelsbolagen.

”Fysiska event är inte lika skalbart och det var uppskalningseffekten vi ville åt!”

Hur finansierade ni omstarten?
– Vi var huvudsakligen fyra delägare som ägde Meduniverse då, så vi satsade ytterligare några hundra tusen var för att skapa den nya tjänsten. Almi Invest gick också in som delägare i den vevan eftersom de tyckte det var en spännande idé. Totalt satsade vi 2 miljoner, som framför allt gick till att anställa en teknisk chef och en ny säljare.

Resultatet blev en digital marknadsförings- och utbildningsplattform med läkemedelsbolag som kunder. Genom plattformen kan de distribuera fiktiva patientfall till läkare och får genom det en ny och fördjupad kunskap om hur läkare resonerar kring deras läkemedel och när och hur de förskrivs.

2013 nylanserades Meduniverse. Hur gick uppstartsåret?
– Oerhört trögt. Alla de första åren var faktiskt väldigt långsamma. Vi hade nämligen varit naiva igen och inte insett att läkemedelsbranschen är sist ut på digitaliseringen – framför allt vad gäller B2B. De här första åren har vi verkligen ägnat åt utbildning, att lära våra kunder nyttan med detta interaktiva sätt att kommunicera med kunder på jämfört med hur de tidigare har skickat broschyrer.

ANNAS LÄRDOMAR FRÅN SINA STARTUPS

”Av att starta Tasteline lärde jag mig att bara man vågar så klarar man. Våga ta VD-rollen, våga sätta mig i styrelsesammanhang, våga äga och driva företag. Oerhört bra lärdom som jag tycker framför allt fler kvinnor behöver dra – det är bara att våga!”

”2009 startade jag Pokerface som var ett helt ideelt projekt för att samla kvinnliga entreprenörer, skapa samverkan, knyta kontakter, utbyta kunskaper och erfarenheter. Ett projekt jag är stolt över! Men det jag lärde mig var att det lätt blir väldigt liknande mönster när kvinnor samlas i grupp som när män samlas i grupp.”

”Med Meduniverse har jag lärt mig vikten av uthålligheten, och att det går att göra pivot. När man går in i väggen på ett spår så går det att förändra och lyckas. Det är inte kört, utan det är bara att ändra riktning och hålla ut.”

OM HUR DE FIXADE 11 MILJONER I RISKKAPITAL

”För det första, att leta kapital som kvinna är slående svårt. Det ska man veta. Man kommer möta män, män, män och det kommer vara uppförsbacke från början. Men det är en styrka att veta om det på förhand, för då kan du ställa in dig på det mentalt.”

”Det är väldigt svårt att få kontakt med riskkapitalbolag. Vi lyckades nog egentligen bara för att vi via Almi kom i kontakt med en kvinnlig affärsängel som hade kontakter inom riskkapitalbranschen. Hon investerade i oss, krattade vår manege, följde med oss på första mötet med riskkapitalisterna och var helt avgörande för att vi fick kapital.”

”Sen är det viktigt att man får rätt investerare, att man hittar en gemensam värdegrund och är överens om hur bolaget ska byggas. Det gäller att ta många möten och inte hasta, men jag tror också att man känner ganska snabbt ifall man går i samma tankebanor.”

Anna beskriver att läkemedelsbranschen består av ett 10-tal enorma, globala företag. Två av dem hakade på tidigt, det ena direkt vid lanseringen.

– Vi hade två betalade pilottest kan man säga, där de köpte en licens var av oss för att marknadsföra ett av sina läkemedel mot den svenska marknaden. Och sen när de märkte att det funkade bra köpte de en licens till, för ett annat nordiskt land.

Nu har ni ju 10 anställda och är ganska omskrivna får man säga. När tog det fart på riktigt?
– Det var först 2015 som vi började känna att det lossade lite, att marknaden mognade och att vi nog borde våga satsa. Så då började vi träffa investerare och i januari 2016 tog vi in 11 miljoner i riskkapital.

Den satsningen kom vad det verkar som i helt rätt tid. Under året som gick nyanställdes sex personer och antalet sålda licenser ökade till ett 30-tal. Och då är det egentligen först 2017 och 2018 som Anna tror att riktigt stora saker kommer hända.

– Fördelen med våra kunder är att de finns globalt och har många produkter. Någon som kanske började med att marknadsföra ett diabetesläkemedel här i Sverige, vill nu marknadsföra det i fler länder eller kanske synas med fler produkter här. När kunden vill använda vår produkt på andra marknader eller inom fler indikationer så köper de ytterligare licenser av oss.

Vad är ert fokus framöver?
– Att växa, och inte bara på kostnadssidan nu utan framför allt intäktsmässigt. Siffrorna ser fortfarande inte roliga ut men snart ska vi vara lönsamma. Planen är att fokusera på Europa nu i ett par år, men sen tittar vi såklart på USA. Det är en enorm marknad!



Mer om Almi

Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.