Bengts satsning på KRAV-märkt mjöl gick hem – nu har han köpt sin andra kvarn och expanderar rejält

Bengt Nybergh och sonen Andreas är femte respektive sjätte generationen mjölnare och idag äger de två av Sveriges största mikro-kvarnar. Omsättningen har ökat med 20 % per år sedan uppstarten – ett väldigt lyckat företagsbygge. Men inledningsvis var det lite kvalfyllt.

OM LIMABACKA KVARN

Är: Två KRAV-certifierade kvarnar, Limabacka och Gissleberga, som maler mjöl av olika sädesslag. 90% av grödorna till Limabacka är odlade i Varbergs kommun av ett femtontal spannmålsodlare.
Var: Limabacka Kvarn är belägen två mil norr om Varberg och Gissleberga Kvarn finns fyra mil söder om Helsingborg.
Ägare: Bengt Nybergh och sonen Andreas Nielsen som äger 50 % vardera.
Startade: Båda kvarnarna har gamla anor, men startades regelrätt under 80-talet. 2005 tog Bengt över ägandet av Limabacka och 2016 förvärvade han och sonen Gissleberga.
Kunder: Under eget varumärke är 80 % av kunderna mindre bagerier runt om i framförallt Västsverige. Utöver det säljer de också till ett antal mindre grossister samt direkt till privatpersoner. På Gissleberga legomals ekologiskt mjöl till större kunder.
Antal medarbetare: 4.
Omsättning: 4,5 miljoner under 2016, motsvarande ungefär 400 ton malda spannmål. Under 2017 är planen att omsätta cirka 9-10 miljoner.

OM BENGT NYBERGH

Ålder: 67 år.
Bor: Egentligen i Göteborg, men har även ett boende i Väröbacka i Varbergs kommun.
Familj: Frånskild med två vuxna barn.
Utbildning: Har gått kvarnskolor i Mariestad samt i Braunschweig i Tyskland.
Yrkesbakgrund: Har genom hela livet arbetat som mjölnare på olika kvarnar runt om i Sverige samt under några år i Shelby, Ohio och Jacksonville, Florida i USA.
Ser fram emot: ”Ett helt ekologiskt, medmänskligt och fredligt samhälle!”
Bästa egenskap: ”Att jag är tålmodig. Det har behövts.”
Sämsta egenskap: ”Allt för många, haha”!
Kopplar av: ”Genom att vandra, läsa böcker, gå på loppis och vistas i naturen.”

– Nu är det 12 år sen som jag köpte den första kvarnen, Limabacka, och jag tyckte det var läskigt för jag visste inte om jag verkligen ville bli företagare. Min pappa var det och jag tyckte han jobbade för mycket. Nu har jag nästan blivit likadan själv haha!

Men kvarnen var till salu och 13 spannmålsodlare beroende av den. Bengt hade jobbat som mjölnare så gott som hela livet, med undantag för de senaste fem åren.

– Och jag längtade hela tiden tillbaka till yrket så när jag såg annonsen i Göteborgsposten blev jag lite intresserad.

Det gick inte att blunda för läget. Bengt kände dessutom till kvarnen sedan tidigare och hade till och med varit där och hälsat på mannen som drev den, som nu skulle gå i pension. Den hade drivits med vinst i liten skala under många år.

– Jag bestämde mig när jag träffade odlarna som levererade till kvarnen. De ville att den skulle leva vidare och vi kom överens om att köpa den tillsammans och på så sätt dela på risken.

Men sen köpte du ut de andra delägarna?
– Ja, jag insåg ganska snabbt att det var trögrörligt att äga ett företag tillsammans med 13 andra som dessutom hade andra huvudsysslor. Jag ville investera och renovera, men de ville inte satsa mer pengar och hade inte heller tid att lägga – så lösningen blev att jag under några år köpte ut dem en efter en.

TIDSLINJEN

2005 Bengt tar över Limabacka Kvarn i norra Halland när den tidigare ägaren vill sälja och pensionera sig. Köpet finansieras genom att Bengt och tretton spannmålsodlare i området går in som delägare. Omsätter cirka 700 000 kronor per år under de första åren.
2008 Företaget har varit trögrörligt med så många delägare och nu köper Bengt ut de sista. Därefter investerar han för att bygga klart ett gammalt påbörjat kvarnverk som gör att han nu kan mala dubbelt så mycket, 300 kilo per timme. Samtidigt blir surdegsbröd populärt och efterfrågan på kvalitetsmjöl ökar.
2010 För första gången når omsättningen över 1 miljon kronor.
2014 Bengts son Andreas kommer in som delägare i företaget. De har en väntelista med potentiella kunder och bestämmer sig för att investera för ökad produktionskapacitet. Köper under sommaren ett begagnat verk från Tyskland, med hjälp av finansiering från banken och Almi. Omsätter 2,5 miljoner under året.
2015 Monteringen av det nya verket drar ut på tiden. Samtidigt har de tackat ja till nya kunder och får jobba både dag och natt för att lyckas leverera. I december, strax innan julruschen, installeras det nya verket till slut och nu får de kapacitet att producera 1200 kilo per timme.
2016 En annan kvarn, strax söder om Helsingborg blir till salu. Egentligen lite dålig tajming med tanke på att den är trippelt så stort som deras egen, som redan har överkapacitet, men Bengt och Andreas bestämmer sig ändå för att lägga ett bud. Köpet går igenom och i november sker tillträdet. Omsätter under året 4,5 miljoner.
2017 Anställer en säljare på deltid med målet att få in många fler kunder. Kapaciteten är nu drygt 5000 kilo per timme och Bengt hoppas landa på en omsättning kring 9 miljoner vid årets slut.

När Bengt tog över Limabacka Kvarn år 2005 omsatte den drygt en halv miljon kronor och hade en malningskapacitet på 100 kilo per timme. Så fort han blev ensam ägare byggde han klart ett halvfärdigt kvarnverk inuti fastigheten vilket fördubblade kapaciteten.

”Under flera år växte omsättningen med 20 % om året och nu har intresset fullkomligt exploderat.”

– I samma veva då, runt 2007, började surdegsbröd bli på modet. Det poppade upp hantverksbagerier lite här och där och det betydde mycket för oss. Vi hade möjlighet att ta dessa kunder som är för små för de större kvarnarna.

Vad skulle du säga är framgångsfaktorn bakom er tillväxt?
– Att vi gör det där lilla extra för våra kunder som jag inte tror de större aktörerna gör. Ibland glömmer kunder till exempel att beställa eller har planerat dåligt och behöver några extra säckar mjöl – och då kör vi ut med det utan problem. Såna små saker tror jag är avgörande i det långa loppet.

Fram till för bara några år sedan körde Bengt själv ut alla beställningar till kunderna, som framför allt består av mindre bagerier runt om i Hallandstrakten.

– Men nu sen ett år tillbaka skickar vi pallarna med fraktföretag för att effektivisera. Det tog sån otrolig tid och dessutom var det slitsamt att bära mjölsäckar in och ut ur bilen hela dagarna.

EN VANLIG DAG

Kl 07.00 ”Jag börjar varje dag med att kolla om det har kommit några nattliga ordrar på mejlen. I så fall mejlar jag tillbaka orderbekräftelser och skriver ut vad som ska packas under dagen.”
Kl 07.15 ”Då sätter vi igång kvarnarna och rensar rören, och sen börjar vi mala och packa allt som ska skickas under dagen. Antingen i säckar eller påsar och sen lastar vi det på pallar.”
Kl 09.30 ”Nu brukar vi vara klara med packningen och tar en liten paus och äter frukost ihop.”
Kl 10.00 ”Ofta under förmiddagen kommer det hit en del privatpersoner som gjort egna små beställningar. Många av dem drömmer om att starta bagerier, och en del har faktiskt också gjort det genom åren. På tisdagar och torsdagar kommer också fraktföretagen under förmiddagen och hämtar leveranserna.”
Kl 12.30 ”Dags för lunch, som vi oftast äter här på kvarnen.”
Kl 13.00 ”Under eftermiddagen tar vi tag i lite administration och mejl, och sen börjar vi mala och packa de order som kommit in för morgondagen. Ofta kommer det in beställningar både på mejl, sms och telefon.”
Kl 15.00 ”Nästan varje dag avslutas med att vi städar ordentligt. Det behövs. Sen vid fyratiden någon gång brukar vi avsluta och åka hem.”

BENGTS FÖRETAGARTIPS

”Om du ska köpa ett företag är det en bra idé att ha yrkeskunskap som är gedigen inom området där du ska verka. Det är förtroendeingivande.”

”Sen är ju ekonomin A och O. Har du ingen koll på marginalerna så spelar det ingen roll hur mycket du arbetar – det kommer inte gå att driva ändå. Så anlita ekonomisk hjälp om du inte är riktigt duktig själv.”

”Ha en passion för det du gör – då blir det både roligare och lättare.”

”Och sen är nog mitt bästa tips att försöka ha en personlig och tät kontakt med dina kunder, det lönar sig.”

Den riktigt stora tillväxtresan har skett de senaste åren. Startskottet gick när Bengts son Andreas Nielsen kom in i företaget 2014.

– Då bestämde vi oss för att öka kapaciteten ytterligare för att efterfrågan var betydligt större än vad vi kunde leverera. Vi hade flera kunder som stod på kö för att få börja köpa och då känns det ju dumt att inte satsa.

De försökte ett tag att köpa ytterligare en kvarn och hade siktet inställt på en i Gissleberga i västra Skåne, men kvarnägaren där ville inte sälja.

Så ni byggde ut er egen kvarn istället. Hur gick det till?
– Andreas hittade ett par kvarnverk i Tyskland som vi åkte ner och tittade på. De flesta var för stora för oss och rymdes inte i vår lokal, men ett verk var helt perfekt med en kapacitet på 1200 kilo per timme.

I juni 2014 kom fem lastbilar körandes med 40 ton kvarndelar som skulle monteras ihop. De stora delarna tog Bengt och Andreas hjälp med att montera, men allt smått tänkte de fixa själva.

– Men det var definitivt ett misstag för vi hade ju aldrig tid. Vi avsatte en timme om dagen för bygget men efter ett år hade vi inte kommit långt alls.

Samtidigt hade de planerat för satsningen genom att beställa mycket mer säd än vanligt från sina odlare och hade dessutom tagit in flera kunder från sin väntelista. I september, ett drygt år efter köpet, var det dags att börja leverera den ökade orderingången.

– Då var den nya kvarnen fortfarande inte klar, så vi fick börja jobba i tiotimmars-skift jag och Andreas. Den gamla kvarnen gick 20 timmar om dygnet hela hösten för att vi skulle hinna leverera och först i december kunde vi äntligen inviga den nya.

Hur bekostade ni investeringen?
– Totalt investerade vi 3 miljoner kronor och det lånade vi från Almi och banken, tillsammans med en viss egen insats. Samma sak var det hösten 2016 när vi fick möjlighet att förvärva Gissleberga Kvarn.

”I Gissleberga finns en stenkvarnsanläggning också och det är en stor potential tror jag för det börjar bli riktigt populärt.”

Ja, för strax efter att Bengt och Andreas nya verk var installerat blev nämligen den skånske kvarnägaren sjuk och beslutade sig för att sälja.

– Det var lite dåligt tajming eftersom vi redan hade överkapacitet och deras kvarn var ännu större än vår, men jag kunde inte låta bli. Jag har känt till den i 35 år och tycker den är så vacker, och det är inte många såna köp-chanser som uppstår.

Hur gick köpprocessen till?
– Vi tog hjälp av vår ekonomirådgivare för att granska kvarnen och utröna vad vi var villiga att betala och sen godtog säljaren vårt bud. Innan dess behövde vi ju få lånelöfte från banken och Almi också, så det var en liten process alltihop som nog tog ett halvår eller så från första kontakten till påskrivna papper.

Hur ser planerna framåt ut?
– Expansiva! Vi har ju en stor överkapacitet just nu, men har nyligen anställt en säljare på deltid och det har gett effekt. Som orderingången ser ut nu första kvartalet så tror jag vi kommer omsätta 9 miljoner under året. Det är ju mer än en fördubbling från 2016 – så det vore väldigt häftigt!



Mer om Almi
Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.