Storyn bakom Bzzt – så här uppfann Per, Sven och Örjan den världsunika taxitjänsten som nu lyfter ur startgroparna

De har just avslutat en mycket lyckad crowdfunding-kampanj. Vad som skulle ta 45 dagar att samla in gick på bara en ynka arbetsvecka, sen hade taxi-tjänsten fått in hela 6 miljoner kronor och med det 855 nya ägare. Samtidigt har företagets 18 el-taxis precis börjat rulla på Stockholms gator. Nu planerar Bzzt-grundarna för fullt för den fortsatta expansionen.

OM BZZT

Startade: 2014.
Gör: Erbjuder taxi-tjänster inom Stockholms innerstad i eldrivna trehjulsfordon.
Var: Huvudkontor i Göteborg där utveckling och ledning sitter. Har också ett mindre kontor och fordonsgarage i Stockholm.
Grundare: Per Nyrenius som är marknadschef, Sven Wolf som är VD och Örjan Jansson som är produktchef.
Ägare: De tre delägarna, några av de anställda samt ett antal externa investerare. Dotterbolaget i Stockholm ägs av moderbolaget samt 850 privata aktörer som nyligen köpt 20 % av bolaget genom en crowdfundingkampanj.
Antal medarbetare: 60 anställda förare och 3 administrativa tjänster på Stockholmskontoret. I Göteborg sitter åtta personer med koncept- och mjukvaruutveckling.
Omsättning: 600 Tkr under 2016. Prognosen för 2017 är att landa runt 10 miljoner. Är inte lönsamma ännu, men siktar på att nå break-even i mars 2018.

OM PER NYRENIUS

Ålder: 42 år.
Bor: I en villa i Lerum utanför Göteborg.
Familj: Fru och två söner som är 7 och 11 år.
Utbildning: Civilekonom från Handelshögskolan i Göteborg.
Yrkesbakgrund: ”Jag har framför allt jobbat med marknadsföring, bland annat som Brand Manager på Craft Sportswear och som marknadschef på Västtrafik.”
Ser fram emot: ”Min fru är från Brasilien och i vinter ska vi åka dit för första gången på 6 år – så det ser jag verkligen fram emot!”
Bästa egenskap: ”Mitt helikopter-perspektiv, att jag har förmågan att skilja på stort och smått.”
Sämsta egenskap: ”Att jag är otålig.”
Kopplar av: ”Genom att springa eller cykla mountainbike genom skog och lera.”

Det är hektiska dagar på Bzzts kontor. För två veckor sedan lanserade de sin innovativa taxi-tjänst, efter att under två somrar har prototyp-testat den i Göteborg. I samma veva offentliggjorde de sin crowdfunding-kampanj – som blev fulltecknad på bara fem dagar.

– Det var smått chockartat faktiskt, skrattar Per Nyrenius som är marknadschef och en av medgrundarna. Men nu känns det helt fantastiskt att ha över 800 engagerade ambassadörer som delägare!

Vad är det då som skapat denna hype? Jo, gula, trehjuliga el-fordon som laddas med miljömärkt el och kör människor mellan olika platser i Stockholms innerstad. Som en taxi fast för korta sträckor, 3 öre per meter kostar det.

– Optimalt är att åka med oss när man ska 2-3 kilometer. Ska man åka uppemot en mil eller längre är det billigare med vanlig taxi.

”När vi insåg hur mycket billigare en elpod är jämfört med en vanlig bil och att drivmedelskostnaden är typ noll, kände vi att detta kan vi bygga en riktigt vass tjänst av.”

Hur uppstod idén?
– Det började med en vilja att göra saker som är lika briljanta affärsmässiga som för miljön. Sven Wolf, Örjan Jansson och jag har känt varann länge och tillsammans har vi till och från bollat olika affärsidéer som det dock aldrig blivit något större av.

Men det ändrades när Per en dag i sin hemstad Lerum såg ett tuktuk-liknande fordon köra omkring. Det visade sig vara en elpod som var utvecklad av elfordons-företaget Clean Motion som Bzzt numer äger en andel i.

– I samma veva hade Über lanserats i Sverige, och vi var väldigt imponerade av dem och hur användarvänlig och bra deras tjänst var. Men vi tyckte att de hade missat hela miljöbiten – och när vi nu fick syn på elpoden som rullade runt på gatorna i Lerum kände vi att detta kan vi göra något av.

De ville testa sin idé så snabbt som möjligt, för ”vi är personer som hellre testar en hypotes direkt än skriver en lång fantastisk affärsplan om den”.

– Under hösten 2014 testade vi ihop med Lerums kommun och lät kommunens medarbetare ta vår el-pod mellan olika möten. Då visste vi ju inte ens om man kunde köra människor i de här fordonen, men allt gick jättebra och stärkte oss i att gå vidare.

Vad blev nästa steg i marknadstesterna?
– Att undersöka om folk var redo att betala för att resa med oss. Pröva tjänsten i liten skala alltså, men ändå som ett riktigt företag. Så vi skapade vårt varumärke, brandade de tre fordonen som vi hade köpt och skapade en väldigt enkel hemsida med ett sms-baserat bokningssystem.

TIDSLINJEN

Våren 2014 Über har lanserat och imponerat på Per och hans blivande medgrundare, men de tycker att miljöaspekten saknas i affärsmodellen. När de får syn på ett eldrivet prototyp-fordon i Lerum får de en taxitjänst-idé som de inte kan släppa.
Hösten 2014 Provkör under en månads tid kommunala tjänstemän i elfordonet för att testa om det ens är funktionellt. Allt går bra och de börjar planera för att testa om folk är redo att betala för tjänsten.
Sommaren 2015 Gör sitt första marknadstest i Göteborg. Lanserar en sajt och ett enkelt sms-baserat bokningssystem, och inser under sommaren att det finns ett intresse.
Vintern 2016 Tar in ytterligare tre delägare som utvecklar mjukvaran och ett bättre bokningssystem. Tar ett lån från Almi för att finansiera köpet av ytterligare sex el-fordon.
Sommaren 2016 Har anställt några fler förare och gör nu sitt storskaliga marknadstest. Under en helg får de synlighet i Übers app vilket ger ett rejält tillskott av antalet kunder och när sommaren är över har 3000 personer åkt betalda resor med Bzzt.
Hösten 2016 Grundarna känner sig redo att ta in kapital för att kunna lansera officiellt. Landar i december i överenskommelser med två investerare och tar in 3 miljoner.
Sommaren 2017 Lanserar i Stockholm med 18 fordon och 60 förare. Kör också en crowdfunding-kampanj som blir fulltecknad på 5 dagar och inbringar 6 miljoner kronor.

FRAMGÅNGSFAKTORER

”Den största framgångsfaktorn tror jag är just vår affärsidé i sin helhet – priset, snabbheten och enkelheten i kombination med att vi är hållbara rent miljömässigt. Ingen marknadsförare eller reklamkampanj kan lyfta ett företag om inte affärsidén i grunden är bra.”

”Sen tror jag också att vår grundtanke med varumärket – att vara hållbara och transparenta rakt igenom – har varit en framgångsfaktor. Att vi körde med kollektivavtal redan från första test-sommaren är en sån typisk grej. Vi hade verkligen inte råd med det, så på ett sätt hade det kunnat sänka hela vår idé men vi kände ändå att vi ville ha det. Som en konsekvens av det fick vi då ett tag höja priset till 4 öre per meter och då var vi knappt billiga längre, men vi var åtminstone hållbara och det är viktigt!”

I juni 2015 var det premiär för Bzzt på Göteborgs gator. De tre grundarna ägnade många av sommarens dagar och kvällar åt att köra dem och dessutom anställde de två unga killar som förare.

Vad lärde ni er?
– En massa praktiska grejer, som att väderskydden var krångliga att kliva igenom och att sätena var obekväma. Och operationella grejer som hur och när vi skulle ladda fordonen och vilka tider som flest ville åka med oss. Sen fick vi mycket positiv feedback den sommaren också – folk älskade verkligen vår idé – vilket stärkte oss!

Men trots sommarens alla körningar kände de att de inte riktigt hade bevisat sin idé tillräckligt för att söka kapital och göra en stor satsning. De bestämde sig därför för att köra en test-sommar till som ett sista slutligt marknadstest.

Under hösten tog de in ytterligare tre delägare som mot en andel i företaget förbättrade tjänsten genom bättre mjukvara, mindre modifieringar av inredningen och marknadskommunikation.

– Under våren tog vi ett lån från Almi för att kunna köpa in ytterligare sex el-poddar, som kostar ungefär 80 000 kronor vardera. Och så lade vi mer krut på kommunikation och skaffade också en lokal för våra förare att ha rast i – blev mer som ett riktigt företag helt enkelt.

“En helg samarbetade vi med Über som lät vår tjänst bokas genom deras app, och då fick vi hysteriskt mycket att göra. Det gav oss verkligen en bekräftelse på att vår idé funkade!”

Sommaren 2016 blev en succé. När Bzzt-bilarna ställdes in i garaget i november hade de kört över 3000 betalda turer och grundarna hade fått all data de behövde – kring flaskhalsar, löpande kostnader och intäkter, fordonens kapacitet och vad som behövde fixas för att kunna lansera skarpt.

– Det handlade egentligen om två saker: vi behövde skapa en bra app med betalningsfunktion och möjlighet att följa resan i realtid, och sen behövde vi utrusta fordonen bättre och göra dem konsument-fähiga så att säga med bra säten och fjädring, inredning, ljus och så. Kostnaderna för allt detta uppskattade vi till tre miljoner.

Hur hade ni finansierat allting ditintills?
– Med eget kapital på några hundra tusen kronor och sjukt mycket tid. Vi hade trollat med knäna kan man säga, men nu gick vi på traditionellt vis och presenterade en affärsplan till ett antal investerare. I december 2016 landade vi med två parter: Pretio Invest samt Oliver Molse och hans investeringsbolag Modelio Equity.

”Efter sommaren 2016 kände vi att vi var i ett perfekt läge för att söka riskkapital!”

Gick det lättare eller svårare än vad ni hade tänkt att få riskkapital?
– Det var nog lättare än vi tänkt att få till ett skarpt intresse från investerarna, men sen var det väldigt svårt att värdera bolaget på ett bra sätt och få klart affären.

EN VANLIG DAG

Kl 06.30 ”Just nu när vi så nyligen har lanserat är det ganska hysteriskt mycket att göra, så då börjar jag alltid morgonen med att kolla mejlen och svara på viktiga internmejl som kommit innan jag äter frukost.”
Kl 08.00 ”På väg till jobbet brukar jag ofta prata med någon kollega, eller journalist. Den senaste tiden har det varit många intervjuer.”
Kl 09.15 ”Varje morgon har nyckelpersonerna på företaget telefonmöte för att diskutera uppkomna utmaningar som behöver lösas snabbt. Mycket just nu handlar om att sätta rutiner för olika saker.”
Kl 11.00 ”Nu har jag förhoppningsvis hunnit rassla av alla uppgifter som jag inte hann med under gårdagen. Sätter igång med dagens todo.”
Kl 12.30 ”Försöker komma ut och äta en bra lunch varje dag, oftast med kollegorna.”
Kl 13.30 ”Under eftermiddagen blir det en hel del möten, både interna och externa. Nu är jag också ofta i Stockholm så då blir det möten där med olika potentiella samarbetspartners och så.”
Kl 17.30 ”Lämnar kontoret för att vara med familjen i några timmar och i bästa fall komma ut en sväng i skogen där jag bor. Försöker att inte jobba så mycket på kvällarna, men ibland måste jag använda den extra och ofta ostörda tid som kvällarna erbjuder för att hinna med något viktigt som missats under dagen. ”

Och så är vi tillbaka där vi började, två veckor in i en succéartad lansering i Stockholm. 60 förare är anställda och el-podarna rullar varje dag, fram till midnatt på vardagar och till klockan 04.00 på fredagar och lördagar. Målgruppen är nattligt partyfolk i kombination med personer som jobbar i innerstan och snabbt vill ta sig mellan möten.

Vad tror du kommer vara viktiga för att ni ska lyckas växa?
– Att vi levererar vad vi lovar. Vi har ett bra utgångsläge för folk efterfrågar det vi erbjuder – en snabb, enkel och billig tjänst. Men vi måste kunna leverera. Nu är det fortfarande en del uppstartsstrul, appen buggar lite och förarna gör fel ibland. Så just nu jobbar vi hårt för att springa ikapp oss själva, rätta till fel och skapa rutiner för allt som kan hända!

Vilken är er största risk?
– Att volymerna inte ökar tillräckligt snabbt. Vi bedriver en volymverksamhet och behöver komma upp i över 100 podar i Stockholm för att kunna bli riktigt bra. Ju fler vi är på en liten yta desto närmare är vi de personer vi ska hämta upp – och där är nyckeln till vår lönsamhet.

Vad har ni för framtidsplaner?
– Första prio är att växa så snabbt vi bara kan och fixa alla buggar, men sen ska vi lansera vårt reklamkoncept. I början av nästa år ska det vara klart, och det handlar om utomhus-reklam på våra fordon som kommer gå via mjukvaran och alltså förändras beroende på var vi kör vid olika tillfällen. Känns väldigt spännande tycker jag, och jag tror faktiskt att det är det som kommer göra affären bra på riktigt!

Foto: Nils Petter Nilsson



Mer om Almi
Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.