Med inspiration från Ikea digitaliserade Carl-Gustaf fönsterbranschen – blev starten på en enorm entreprenörsresa

När Carl-Gustaf Svensson skulle renovera huset tyckte han att processen kring att byta fönster – med hembesök från diverse säljare – kändes onödigt komplicerad. Ur det kom affärsidén till Kronfönster. 2005 startade han en webbshop, knöt avtal med fabriker i Östeuropa och lät kunden göra mätjobbet – och det blev succé!

OM KRONFÖNSTER

Är: Sveriges snabbast växande fönsterföretag som tillverkar och säljer måttbeställda fönster i trä, aluminium och pvc-plast. Var först i branschen med e-handelslösningar.
Var: Huvudkontor och fabrik i Växjö. Tre fabriker i Polen och Litauen. Säljkontor och visningsrum i Stockholm och Oslo.
Startade: 2005.
Grundare: Carl-Gustaf Svensson.
Ägare: Carl-Gustaf samt ett hundratal byggbolag som kom in som delägare genom en crowdfundingkampanj under 2016.
Kunder: Framför allt privatpersoner, men allt fler byggbolag och hantverkare de senaste åren. 95 % av försäljningen sker idag i Sverige och resten i Norge och Danmark.
Omsättning: Cirka 70 Mkr under 2016. Planen är att öka till 100 Mkr under 2017 och nå en miljard inom 5-10 år.
Antal medarbetare: Ett hundratal, varav 50 i de polska fabrikerna, ett 20-tal i Litauen och resten i Sverige där ungefär hälften jobbar som säljare.

OM CARL-GUSTAF SVENSSON

Ålder: 47 år.
Bor: I en gammal disponentvilla i Asarum utanför Karlshamn.
Familj: Gift och har 6 barn.
Utbildning: Civilekonom med inriktning mot entreprenörskap från Växjö Universitet.
Yrkesbakgrund: ”Jag har varit projektledare på Ikea i några år och arbetat med deras katalog och så drev jag eget som IT-konsult innan jag startade Kronfönster.”
Funderar på: ”Just nu är jag inne i ett strategibygge där vi förändrar vår affärsmodell lite, från mer traditionell fönsterförsäljning till e-handel. Lite back to basic kan man säga, nu gör vi det som var tanken från början. Det blev ju 4 fabriker och 12 säljare istället, så nu försöker jag lägga över affären mer digitalt igen.”
Ser fram emot: ”Jag ser fram emot allt! Jag dricker sällan starkvaror utan brukar säga att livet berusar mig haha! Men jag tycker faktiskt det är fantastiskt roligt att leva, med stor familj, friska barn och ett spännande företag.”
Bästa egenskap: ”Att jag har ganska bra självförtroende och tror att ingenting är omöjligt. Det är min fasta övertygelse att allt går – det är bara olika svårt.”
Sämsta egenskap: ”Jag är otroligt otålig, vill se saker och ting hända snabbt. Och ibland kan jag bli frustrerad när det inte går så fort som jag vill. Därför lever jag med min fru som är motsatsen, hon är broms och jag är gas. Samma med mina bolags VDar – de bromsar mig i min framfart.”
Kopplar av genom: ”Jag är aldrig helt ledig och bortkopplad, men när jag inte är på jobbet försöker jag vara med mina barn. Leka med dem och ta dem på roliga upptäckter.”

Carl-Gustaf Svensson är just hemkommen från en av sina fabriker i Polen. Där har han varit i en vecka för att träffa viktiga underleverantörer och prata med cheferna och all sin personal.

– Det är ju våra medarbetare där som faktiskt ska leverera det som våra säljare lovar, så jag försöker vara på våra fabriker minst en gång i månaden. Som ett sätt att visa respekt och tacksamhet för deras jobb. Berätta hur duktiga de är, peppa dem med våra planer framöver och sprida kärlek i hela organisationen, den ledarstilen tror jag på!

Och det blir en hel del resor berättar han, för Kronfönster är ingen liten organisation längre. På de 12 år som gått sedan starten – när kontoret inrymdes i Carl-Gustafs bastu – har han nu verksamhet i fyra länder: två fabriker i Polen och en i Litauen, en liten säljorganisation i Norge, ett större säljkontor och showroom i Stockholm samt huvudkontor och fabrik i Växjö där allt en gång började. Omsättningen har på samma tid ökat från 4 miljoner första året till 70 miljoner 2016.

”Jag är inte blyg utan har stora mål – 30 % omsättningstillväxt per år samt att bli störst i Sverige är vad vi siktar på.”

Vilka är framgångsfaktorerna bakom denna enorma tillväxtresa?
– Flera saker är bärande såklart, men två viktiga tajming-faktorer när vi startade var att många länder i Östeuropa hade kommit med i EU på riktigt då samt att e-handel började spridas bland gemene man. Och sen ska jag väl inte sticka under stol med min egen styrka i att sälja in idéer – till såväl leverantörer som kunder och personal. Den egenskapen har varit jätteviktig för att få med folk på tåget!

Allting började med att Carl-Gustaf lade ner sin IT-konsult-verksamhet. För att minska sina utgifter flyttade han och familjen från en bostadsrätt inne i Växjö till ett gammalt hus på landet.

– Jag tog tre månader ledigt för att fundera på vad jag skulle göra när jag blev stor haha, och satte under tiden igång att renovera huset. Tapetserade och målade överallt. När turen kom till fönsterbytet visade det sig bli en betydligt dyrare historia än jag hade tänkt.

Flera olika säljare kom och besökte honom i huset, mätte fönsterna och skickade sedan offerter per post. Carl-Gustaf tyckte processen var förvånansvärt omständlig och dessutom blev priserna en chock.

– Jag hade gett 600 000 mitt hus och att byta fönstren skulle gå på 300 000. Var det tvunget att kosta så mycket? Måste det komma en snubbe i en V70 hem till mig liksom, han säljer kanske en gång av tio och vem betalar hans lön? Jo, den stackar’n som betalar 300 000 för nya fönster.

Så där och då fick du idén med en webbshop för fönsterbyten?
– Ja precis, som ett sätt att sänka priserna. Jag har själv jobbat på Ikea där man ju flyttat över jobbet till kunden och blev inspirerad. De flesta husägare vet ju hur en tumstock funkar och tycker dessutom ofta att det är lite jobbigt med en säljare i huset – så låt dem då göra jobbet själva!

TIDSLINJEN

2005 Carl-Gustaf flyttar till ett hus utanför Växjö och ägnar sommaren åt renovering. Tycker att det verkar orimligt dyrt att byta fönster och startar en webbshop där man kan måttbeställa PVC-fönster som han köper in från en polsk fabrik. Bastun blir hans kontor.
2006 Första helåret har passerat och affärerna går lysande. Han har anställt 5 personer och omsätter knappt 4 miljoner. Flyttar till en nedlagd möbelbutik i närheten av hemmet och bygger sitt första showroom.
2007 Öppnar säljkontor och showroom även i Stockholm och anställer ytterligare ett par personer. Omsätter drygt 10 miljoner.
2008 Kunderna har ställt en hel del frågor om var fönsterna kommer ifrån och Carl-Gustaf bestämmer sig för att starta sin egen fönsterfabrik vägg i vägg med Växjö-kontoret. Anställer en gammal kompis som jobbat med produktion som tillverkningschef. Vid årets slut har Kronfönster 10 anställda och omsätter nästan 15 miljoner.
2010 Det är dags att bredda sortimentet och erbjuda fönster i både plast, trä och aluminium. Carl-Gustav startar ett fabrik i Litauen med hjälp av en lokal partner som blir VD i det bolaget, och där tillverkar de alla sorters fönster i alla storlekar. Är nu 25 anställda och omsätter 22 miljoner.
2012 Blir för tredje året i rad utsedda till Gasell-företag av Dagens Industri. Ger sig på allvar in i större upphandlingar och vinner några stycken. Är nu 40 anställda och omsätter 31 miljoner.
2014 Öppnar sin tredje fabrik, denna gång i Polen. Har nu ett 60-tal anställda och omsätter 58 miljoner.
2016 Carl-Gustaf blir utsedd till Årets Företagare i Växjö Kommun. Förvärvar Knäreds Fönster, en fönsterfabrik som gått i konkurs. Flyttar ner den till Polen och skapar en fjärde fabrik där som blir den första som är anpassad till volymtillverkning. Finansierar detta genom att ta in ett par hundra byggbolag som delägare genom en crowdfundingkampanj som inbringar omkring 25 miljoner.
2017 Inviger den fjärde fabriken i Polen och sitt första säljkontor i Norge. Filar på en strategi för att digitalisera sin affärsmodell lite mer och planerar att passera 100 miljoner i omsättning under året.

EN VANLIG DAG

Kl 07.00 ”Då sätter jag mig i bilen för att köra en timme in till Växjö och kontoret.”
Kl 08.00 ”Jag är ju knappt alls operativ längre utan mer på en strategisk nivå och mina dagar är därför väldigt mötesfyllda. Ofta hinner jag med en 5-6 möten per dag plus alla interna. Alltifrån telefonmöten med leverantörer eller underleverantörer till större kunder som jag har kontakt med.”
Kl 12.00 ”Käkar lunch med någon kollega på den lokala pizzerian och pratar framtid.”
Kl 13.30 ”Efter lunchen åker jag bort till banken för ett möte med dem, och sen vidare till en lite VD-grupp jag är med i. Det började med att vi var ett gäng företagare som fick gå Almis tillväxtprogram och sen när det var över skapade vi en VD-grupp som ses regelbundet och bollar gemensamma utmaningar.”
Kl 16.30 ”Är tillbaka på kontoret och sätter mig ett par timmar med webben som är min enda operativa syssla nu för tiden. Webbshopen, offert-räknesnurran och sökordsoptimeringen – det var det som var kärnan i företaget inledningsvis och det är nog därför som jag fortfarande vill göra det.”
Kl 18.30 ”Dags för kundkväll med hockey. Vi bjuder regelbundet in våra kunder, fixar middag och berättar lite om oss – och sen drar vi och kollar på Växjö Lakers som vi är med och sponsrar. Det är trevliga kvällar det!”

Han byggde en webbshop där man kunde fylla i sina fönstermått och direkt få en offert. Något liknande fanns inte på den tiden. Fönsterbranschen hade inte digitaliserats och Kronfönster toppade alla google-sökningar på ämnet.

– Parallellt började jag leta efter fönsterleverantörer i Östeuropa och hann faktiskt inte ens kontraktera en förrän jag fick mina första beställningar.

Hur hittade du din leverantör?
– Först googlade jag bara. De som inte hade engelska sajter sorterade jag bort direkt, sen försvann de som inte hade mejladress på hemsidan. Resten mejlade jag och fick tre svar med både priser och fraktinfo. Av dem valde jag en – han som gav bäst intryck. Och nu är det han som är VD för vårt polska dotterbolag, så samarbetet har funkat bra kan man säga.

Och i början sålde du enbart plastfönster, hur kom det sig?
– Jag kände faktiskt inte till det innan, men min polska leverantör berättade om PVC-fönster och att det är jättestort i Europa. Att de är hälften så dyra och kräver mindre underhåll. Jag tyckte det lät fantastiskt så det blev min nisch i början och är också en stor framgångsfaktor.

”Utmaningen i början var att övertyga kunden om att fönster från Östeuropa kunde hålla hög kvalitet och att PVC var ett bra material.”

Det tog bara ett par månader efter lanseringen innan Carl-Gustaf blev överhopad av jobb. På dagarna sålde han fönster och på nätterna beställde han dem – som han själv beskriver det. Familjen såg han inte mycket av.

– Så jag fick ganska snabbt anställa min bror och under första året också två arbetslösa kompisar. Det är ju annars det enda rådet man får – att inte anställa släkt och vänner. Men för mig har det gått bra. Totalt jobbar fyra kusiner, min bror och fem barndomsvänner med mig nu haha!

Vilken har varit den viktigaste aktiviteten  för er tillväxt?
– En avgörande sak var när vi började äga hela kedjan och kapade mellanhänderna. Det blev så när vi efter ett par år började få fler frågor om var fönsterna kom ifrån och varför vi inte tillverkade dem själva för att sänka priserna ännu mer – som ju var vår sellingpoint. Och det fanns ju faktiskt inget riktigt bra svar på det.

FOTSPÅRSTIPS

”Rent generellt tror jag det krävs att man förstår att entreprenörskap är en livsstil. Företaget blir ens liv, antingen man vill det eller ej. Det behöver man vara införstådd med.”

”Sen om man ska göra en tillväxtresa behöver man hela tiden försöka prestera bättre. Skapa kortare leveranstider, högre kvalitet, lägre priser, fler produkter eller nya marknader. Jag nöjer mig aldrig, och den dagen jag gör det tror jag företaget kommer sluta växa direkt.”

”När det gäller anställningar tycker jag man ska försöka hitta medarbetare som inte är lika en själv, då tror jag det blir bäst resultat.”

”Slutligen, ta gärna hjälp av experter som bollplank. I mitt fall har min revisor varit ett stort stöd vad gäller ekonomi och likviditetsplanering och Almi har varit superbra under hela tillväxtresan,med allt från individuell rådgivning till tillväxtprogram och hela deras nätverk. De har till exempel hjälpt mig med kontakt till vissa av de polska underleverantörerna vi har nu.”

Sagt och gjort, Carl-Gustaf bestämde sig för att starta sin egen fönsterproduktion. Den första fabriken öppnade 2008 utanför Växjö och där anställde han till en början en kompis med erfarenhet av produktion. Två år senare var det dags för en ny som han satte upp i Litauen. 2014 öppnade han den tredje, i norra Polen, och den fjärde i samma område under våren 2017.

Vad kostade det att sätta upp dina fabriker?
– Det går inte riktigt att säga för det är så enormt stor skillnad på dem. Den första i Småland var ju väldigt manuell och liten och kostade nog 700 000 eller så, som jag framför allt finansierade genom vinster från tidigare år. Den sista nu däremot i Polen, som är designad för volym-produktion, kostade ungefär 35 miljoner.

Hur har du finansierat alla satsningar?
– Eftersom vi har varit lönsamma från start har vi för det mesta fått banklån när det har behövts. Men nu inför den sista fabriken bestämde vi oss för att ta in riskkapital, och då genom en ganska smart process om jag får säga det själv.

Han berättar att han startade en crowdfundingkampanj och riktade den mot svenska byggbolag.

– Fönsterbranschen är ganska traditionell. Privatpersoner tittar mycket på pris medan byggare ofta köper fönster av tradition, vilket har gjort det svårt för oss att nå dem. Men blir de delägare tänkte jag, då finns det väl inget att tveka på. Så i somras tog vi in 25 miljoner och fick totalt några hundra engagerade byggbolag som delägare – vilket har varit jätteroligt!

Vad har du för målsättningar framöver?
– När jag startade ville jag mest ha en inkomst, men nu är jag inte så blygsam längre haha! Det uttalade målet är att bli Sveriges största fönsterleverantör. Att vi kommer omsätta en miljard inom 5-10 år känns inte omöjligt, det har jag sagt till våra aktieägare – så det siktar vi på!



Mer om Almi

Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.