Christian utvecklade marknadens mest precisa vattenskärmaskin – har nu löst finansieringen och byggt ett team för att kunna gå globalt på riktigt

Efter 20 år på Chalmers avslutade Christian Öjmertz sin forskartjänst för att utveckla en egen vattenskärningsprocess. 2009 lanserade han en maskin som kan skära genom alla material med en 0,2 millimeter tunn vattenstråle, och den blev världsunik. Efter år av produktutveckling och investeringsrundor står Finepart nu redo att sprida innovationen.

OM FINEPART

Startade: 2005.
Gör: Utvecklar och säljer en unik vattenskärmaskin som kan skära mycket smått med hög precision i alla sorters material.
Var: Kontor i Bollebygd utanför Borås. Maskinens delar tillverkas huvudsakligen av olika företag i Sverige och monteras i Mölnlycke utanför Göteborg.
Kunder: ”De som har köpt våra maskiner hittills jobbar inom alla möjliga branscher. Olika forskningsinstitut, en exklusiv glasögontillverkare i Danmark, företag som jobbar med medicintekniska applikationer, tillverkare av klockor, säkringar till hushåll eller elektronikkomponenter till flyg- och rymdindustrin.”
Grundare: Christian Öjmertz tillsammans med den brittiske forskaren Donald Miller.
Ägare: Är börsnoterade på Aktietorget. Största ägare i dagsläget är Almi Invest med cirka 15 % och utöver dem äger grundarna samt ett tiotal andra aktieägare majoriteten av företaget.
Antal medarbetare: 4 stycken, däribland Christian, en säljchef, en sälj- och administrativ assistent och en tekniker, samt ett antal konsulter och samarbetsföretag som bistår vid behov.
Omsättning: 2,9 Mkr under 2016.

OM CHRISTIAN ÖJMERTZ

Ålder: 53 år.
Bor: I en villa i lantliga Rävlanda, utanför Borås.
Familj: ”En stödjande hustru, som också jobbar med utveckling av produktionsteknik, och två döttrar som är 16 och 18 år gamla.”
Utbildning: Teknologie doktor inom bearbetningsteknik med inriktning på vattenskärning från Chalmers i Göteborg.
Yrkesbakgrund: ”Sedan 1990 har jag jobbat med vattenstrålebearbetning på Chalmers och via det gjort en massa olika projekt tillsammans med industriaktörer innan jag startade Finepart.”
Bästa egenskap: ”Att jag inte ger upp.”
Sämsta egenskap: ”Kanske att jag har svårt att släppa jobbet. Jag har det med mig hela tiden, på gott och ont. Jag brukar säga att jag är uppväxt på jordbruk, och där fanns inte skillnaden mellan att jobba och vara ledig. Kanske har det präglat mig?”
Kopplar av: ”Genom att köra motorcykel, då måste man koncentrera sig och kan inte tänka på jobbet haha! Sen har vi ett hus som vi alltid håller på och renoverar lite grann, det är också avkopplande.”

– Nu i dagarna precis sålde vi en maskin till Google som skall installeras på deras högkvarter i Mountain View och dessförinnan hade vi en försäljning till en mycket exklusiv klocktillverkare i Schweiz. Båda dessa affärer har gemensamt att de riktar sig till kunder där vår unika förmåga att framställa detaljer i svåra material är en viktig konkurrensfaktor.

Vad tror du ligger bakom detta stora framsteg?
– Att vi har ett samspelt team av entusiastiska och duktiga medarbetare, de har eget driv och förmågan att se vad som behövs. Vi har roligt på jobbet, hjälper varandra när det behövs och detta ger sammantaget en gemensam målmedveten strävan framåt. Jag upplever att denna positiva laganda bidrar till ett bra gensvar från både agenter och kunder.

Affärsidén bakom Finepart bygger på en vattenskärmaskin som företagets grundare Christian Öjmertz har utvecklat.

– Vår miniatyriserade vattenskärningsprocess kombinerat med en mycket noggrann maskin som vi har skapat möjliggör att vi kan skära väldigt smått. Komplicerade former med radier ner till 0,1 millimeter i diameter, i alla typer av material.

”Man brukar få rådet att fokusera på en marknad, men när man gör en sån här ny produkt där användningsområdet är stort har vi valt att gå ut brett först och se var vi passar bäst. Marknaden får tala om var vi ska jobba helt enkelt.”

Trots att Christian säger att det är lätt att förlora sig i tekniska detaljer ger han sig på ett försök att kortfattat beskriva hur det hela fungerar.

– Vi utsätter vattnet i maskinen för ett väldigt stort tryck, på 4000 bar. När man sen släpper ut det genom ett litet munstycke så formas en fin vattenstråle med hög hastighet. Den blir tillräckligt kraftfull för att skära igenom mjukare material. Vill man sen skära metaller och legeringar blandar vi sand i vattnet vilket skapar en erosionsprocess som ger en fantastisk skärförmåga.

TIDSLINJEN

2005 Christian slutar sitt jobb på Chalmers för att börja utveckla en ny vattenskärmaskin.
2006 Slår sig samman med en duktig entreprenör i Ronneby som också är i branschen samt Donald Miller som är forskare och har patent på ett mikroskärsystem. De startar Finecut AB tillsammans.
2009 På Tekniska Mässan i Stockholm lanserar de nu sin uppfinning, en skärmaskin som skär med en 0,2 millimeter tunn vattenstråle i alla slags material. Den är 4 till 5 gånger mer exakt än befintliga maskiner på marknaden. Säljer den första maskinen till en svensk kund.
2010 Säljer sin andra maskin till Tyskland.
2011 Säljer ytterligare fyra maskiner. Inser att de behöver mer pengar för att satsa på synlighet. Börja träffa investerare för att få ihop 4 miljoner kronor. Almi Invest erbjuder sig att gå in med hälften under förutsättning att privata investerare satsar motsvarande belopp.
2012 Christian får ihop en investerargrupp som vill skjuta till pengar men en tvist med en tidigare ägare förlamar bolaget och förhindrar genomförandet av nyemissionen. Christian tvingas begära företaget i konkurs. Startar tillsammans med övriga delägare upp Finepart Sweden AB som köper upp konkursboet och nyemissionen genomförs.
2013 Inleder arbetet med att bygga ett eget operatörsgränssnitt till skärmaskinen och knyta kontakter med nya tillverkare.
2014 Detta blir ett omstartens år. Finepart säljer fyra maskiner och omsätter 14 miljoner kronor under året.
2015 Anställer en sälj- och marknadschef, Jenny Ståhlbom, som blir en viktig del av bolagets ledning och fortsatta utveckling
2016 Får under sommaren in beställningar på två maskiner. Bestämmer sig för att ta in ytterligare kapital, cirka 12 miljoner kronor, för att kunna satsa internationellt. Börsnoteras i samband med nyemissionen.
2017 Arbetar hårt med att knyta till sig agenter på olika internationella marknader. Levererar första mikrovattenskärningsmaskinen inom Aerospace-området. Ställer under hösten ut på världens största verktygsmässa i Hannover.

Det har nu gått 13 år sedan Christian hoppade av sin långa anställning på Chalmers för att starta Finepart.

Hur kom du på idén?
– Genom åren som forskare hade jag mycket kontakt med industrin, bland annat grundade jag en branschförening för vattenskärningsteknik som hade ett 80-tal medlemsföretag. På så sätt lärde jag mig vilka problem och luckor det fanns inom industriell skärning, och dessa saker trodde jag att min maskinidé skulle kunna lösa.

Första steget blev att skicka in sin affärsidé till Venture Cup. Där vann han ett hederspris för bevisad kundnytta.

– Då kände jag att jag nog faktiskt borde ta min idé på allvar! I samma veva sökte jag några stipendier och fick totalt 150 000 kronor, vilket gav mig mod att våga hoppa på det här nya.

Ett exempel på en komponent som Fineparts maskin har tillverkat. Här är de tunnaste sektionerna 0,1 mm breda med en tillverkningstolerans på 0,01 mm.

FRAMGÅNGSFAKTORER BAKOM FINEPART

”Att ta hjälp! Viktigast av allt har varit att samla ett team som innehåller alla kompetenser som behövs. Produkten har varit en grundförutsättning, men min kanske allra viktigaste insats för företaget har varit att jag lyckats intressera andra personer, som kommit in och bidragit med viktiga kompletterande kompetenser och erfarenheter. Jag vill speciellt nämna Lars Brodal, en tidig investerare, som varit lika viktig för företaget som dess grundare. Ju starkare case man bygger tillsammans, desto bättre är förutsättningarna att intressera ytterligare fler personer som ansluter och kan bidra med viktiga kompetenser, såväl bland medarbetare som investerare och samarbetspartners. ”

”Kundinputen! En del fick jag med mig genom min industriorienterade verksamhet på Chalmers. Jag startade branschorganisationen Swedish Waterjet Association där jag fick mycket kontakt med användare av vattenskärteknik och fick en bra förståelse för vilka tillämpningar som branschen behövde och vad som kunde förbättras. Under en period var jag inhyrd för att hjälpa till med affärsutveckling för vattenskärningsföretagen i Tech Network Ronneby. Allt detta bidrog med erfarenheter som berikade konceptet vi har tagit fram. Sedan utvecklas produkten fortlöpande vidare med varje nytt tillverkningsbehov vi möter.”

”Vår strategi kring produktutveckling. Vi har en policy att alla optioner och tillägg vi utvecklar ska kunna eftermonteras på de maskiner vi har sålt. Blir man kund till Finepart är man garanterad tillgång till vår framtida produkt-portfolio. Det är en lite annorlunda approach, men den är en del i att bygga långsiktiga kundrelationer och därmed ett starkt varumärke.”

”I samband med omstarten 2014 blev vi ett bättre team och det har varit viktigt. Styrelsen blev mer professionell när våra investerare kom in och gav mig mer strategisk stöttning kring hur bolaget kunde bedrivas och utvecklas. Sen blev vi också ett bättre team rent operativt. Jag är ju tekniker och att jag fick in duktiga personer vad gäller ekonomi var avgörande. Först då insåg jag hur överdrivet detaljerad jag har varit när jag beskrivit företaget för investerare och banken – vilket kanske väckt mer frågor än förtroende – medan mina kollegor nu redovisar på ett enklare rakare sätt, vilket är mycket bättre. Helt enkelt mer professionellt.”

CHRISTIANS RÅD FÖR ATT TA EN INNOVATION TILL MARKNADEN

”Ta hjälp! Tidigt! Det finns många som varit i din situation, med dyrköpta erfarenheter, som gärna vill hjälpa dig. Delar du med dig så får du tillbaka. Skaffa samarbetspartners.”

”Fråga! Lyssna på råd och använd de som bäst fungerar för dig och din vision. Det är kanske bara du som riktigt ser helheten, vilket innebär att det är ditt ansvar att kritiskt bedöma vad som kan fungera i ditt projekt. Tänk dock på att du ibland kan ha fel – var självkritisk!”

”Nyttja innovationssystemet. Inkubatorer, Almi, offentliga stödorgan kan hjälpa till både med goda råd och pengar.”

”Ta ett steg i taget. Låt planerna förändras med företagets utveckling. Hade någon talat om hur mycket pengar som skulle behövas för att komma dit vi är nu, hade jag inte försökt för jag hade inte sett möjligheten att få fram sådana summor. För varje nivå finns nya verktyg och de som kan hjälpa dig att använda dem.”

”Ge inte upp! Försök göra motgångar till stärkande erfarenheter. Så länge man inte ger upp har man inte förlorat.”

Han byggde om garaget hemma till en verkstad och i början av 2005 började han konstruera och bygga den första prototyp-maskinen.

– I efterhand kan jag tänka att starten där jag gjorde allt själv var ganska ineffektiv. När jag började visste jag inte så mycket om möjligheter till extern finansiering och så. Efter hand lär man sig mycket!

Hade du några att bolla din idé med?
– Ja, jag hade ju ett stort kontaktnät i branschen och ett par av dessa blev medgrundare och bollblank. Den ena var en duktig entreprenör i Ronneby, som redan hade grundat ett företag som tillverkade traditionella vattenskärmaskiner och som senare monterade de första Finecut-maskinerna.

Den andra var Donald Miller, en brittisk forskare som bidrog med sitt patent på ett ännu mer noggrant skärsystem än det Finepart använder sig av idag.

– Detta skärsystem är lite av vårt ess i rockärmen. När konkurrenter nu börjar dyka upp och sälja maskiner med noggrannhet som närmar sig vår, då har vi patent på ett ännu finare skärsystem. Vi har redan börjat utveckla det som en modul som man kommer kunna eftermontera på vår maskin.

”Att det börjar komma konkurrenter är ett tecken på att marknaden börjar vakna. De kommer hjälpa oss att sprida kännedom om tekniken och i och med att vi har den bästa maskinen hoppas vi kunna ta en ledande position.”

Ja, för Finepart är fortfarande så gott som ensamma på marknaden. När Christian efter tre års utveckling avtäckte maskinen på Tekniska Mässan i Stockholm 2009 var det den första kommersiellt tillgängliga mikrovattenskärningsmaskinen. Tekniken var helt unik och därmed okänd.

Är det fortfarande en utmaning att öka marknadskännedomen?
– Definitivt, vår största utmaning skulle jag säga. Och samtidigt den största marknadsdrivaren. Jag kan känna att jag som tekniker var väldigt produktfokuserad inledningsvis. Men genom den här resan har jag insett att den stora utmaningen är att få ut produkten på marknaden. Att lyckas nå ut till bredare kundgrupper som behöver vår maskin men som inte vet att den finns.

”Maskinerna tillverkas genom en projektorganisation med utvalda partners. Det upplägget gör att vi inte binder oss till kostnader, utan de uppstår först vid ett sälj vilket är en fördel när vi är små.”

Hur jobbar ni för att synas?
– Under hösten 2016 gjorde vi en stor nyemission på 12 miljoner och börsnoterade oss i samma veva på Aktietorget, och de pengarna satsar vi nu på internationell expansion. Vi har bland annat anställt en säljansvarig med bred internationell erfarenhet som nu bygger ett agentnätverk utomlands. Sen kommer vi också bli aktivare på mässor. Nu i höstas ställde vi till exempel ut på EMO i Hannover som är världens största verktygsmässa med över 130 000 besökare. Det kändes stort!

Efter nyemissionen 2016 är Almi Invest er största ägare. Hur har de bidragit på er resa?
– Redan i Fineparts tidiga skeden fick vi rådgivning, tips om bidragsmöjligheter och lån från Almi. Sen bestämde vi oss tidigt för att försöka ta in externt kapital för att finansiera vår expansion, och redan 2011 tog vi kontakt med Almi Invest och presenterade oss. Tre år senare gick de in med kapital tillsammans med en grupp affärsänglar. Sen dess har de bland annat varit ett stort stöd i att utveckla vårt styrelsearbetet och det har varit väldigt värdefullt att få del av deras erfarenheter av att utveckla tillväxtbolag!



Mer om Almi
Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.