Dag uppfann en tjänst som förenklar hanteringen av läkemedel – specialkunskap och smal nisch blev framgångsfaktorer för Recaremed

Genom sitt tioåriga jobb som miljöspecialist i apoteksbranschen fick Dag Malgeryd insyn i vårdföretags problem att på ett säkert och effektivt sätt hantera överblivna läkemedel. Tillsammans med kunderna utvecklade han en tjänst som löste detta, och genom ett förvärv och en säljfokuserad mentor har han fått en flygande start.

OM RECAREMED

Startade: 2014.
Gör: Utvecklar och säljer produkter och tjänster för förvaring och destruering av överblivna läkemedel.
Var: Kontor och lager utanför Aneby i Småland.
Grundare och ägare: Dag Malgeryd.
Kunder: ”Alla möjliga små och medelstora bolag, framför allt inom vården. Det kan vara äldreboenden, olika vårdhem eller korttidsboenden, men också veterinärer och sjöfart till exempel.”
Antal medarbetare: Än så länge Dag samt en timanställd kille som ansvarar för packning och lager, men planen är att anställa minst en person till under 2018.
Omsättning: 5,8 Mkr under 2016.

OM DAG MALGERYD

Ålder: 49 år.
Bor: I villa på landet mellan Aneby och Tranås.
Familj: Gift och har två barn samt en rottweiler som heter Bettan.
Utbildning: ”Jag har ingen akademisk examen men har läst olika kurser på högskola och universitet.”
Yrkesbakgrund: ”Man kan säga att jag är miljöspecialist med fokus på läkemedel. Började 1995 på ett teknikcentrum och jobbade med miljöledningssystemet ISO 14001, och därefter har jag jobbat med produktutveckling med miljökoppling och nu senast i en apotekskedja som miljöchef.”
Bästa egenskap: ”Att jag är positiv och nytänkande.”
Sämsta egenskap: ”Tidsoptimist kanske, och min spontanitet. Jag ser möjligheter hela tiden och ibland är det frustrerande att se möjligheter och inte hinna prioritera dem.”
Får inspiration och nya idéer: ”Jag har två sysselsättningar där jag får mina idéer. Dels cyklar jag fyra mil mountainbike i veckan och sen hugger jag ved till fem kakelugnar som finns i mitt hus. Och det är verkligen slow wood, jag röjer jag ett stycke skog för hand och hugger det till små vedpinnar, och i det arbetet får jag ofta bra idéer.”

– Det är så lustigt, för det är först när någon vill uppmärksamma vår resa som jag inser vad vi faktiskt har gjort. Att vi har kommit någonvart i alla fall, fått det att snurra. När man är så inne i den dagliga verksamheten känns det inte alltid så. Senast förra året fyllde jag i en blankett för nystartade företag istället för den för tillväxtföretag haha!

Då har det ändå gått över tre år sedan Dag Malgeryd gjorde slag i sak och bestämde sig för att starta Recaremed som han i flera år hade gått och klurat på.

– Jag jobbade som miljöspecialist och miljöchef på ett av de stora apoteksbolagen i tio år innan jag startade upp. All den kunskap om läkemedelsavfall- och säkerhet som jag fick då gjorde jag något av och paketerade i de tjänster vi säljer idag.

”Vår tjänst består av två delar: i första skedet en förvaringsbox som kunder beställer av oss via webbshopen, och i andra skedet kostnadsfri upphämtning och destruktion när boxen är full.”

Och det som Recaremed säljer är alltså förvaring och destruktion av överblivna läkemedel?
– Ja precis! I kundmöten genom åren förstod jag vad vårdbolag behövde för att kunna hantera sitt läkemedelsavfall effektivare och säkrare. Många mediciner är ju väldigt stöldbegärliga och ibland åker vårdpersonal två och två till apotek, kanske flera gånger i veckan, för att lämna tillbaka överblivna läkemedel. Om de ens återlämnas och inte ligger och dammar i skåp och riskerar att bli stulna innan de destrueras.

TIDSLINJEN

2011 Dag börjar fundera på en affärsidé kring säker hantering och transport av läkemedel i vårdverksamheter. Jobbar då fortfarande som miljöchef på ett apoteksbolag och veckopendlar till Stockholm.
2013 Skriver ihop en affärsplan och träffar Almi för att bolla sin idé. Får innovationsstöd från dem. Säger upp sig och börjar träffa leverantörer för att utveckla sin första produkt – Recareboxen. Knyter avtal med transportörer och tar hjälp av en vän för att bygga sin webbshop.
2014 Lanserar sin första produkt och under året släpps även nästa – en plåsterbox. Försäljningen går ganska trögt, inte minst eftersom Dag jobbar deltid med annat för att finansiera sitt leverne och företagets inköp. Omsätter ett par hundra tusen under året.
2015 Förvärvar rätten för en tjänst för stickande och skärande avfall vilket sätter snurr på affärerna. Börjar jobba heltid. Går med i Almis mentorsprogram och får hjälp med att strukturera upp sitt arbetssätt. Omsätter 3 miljoner.
2016 Skaffar sig en timanställd som ansvarar för lager och paketering. Dubblar under året omsättningen till närmare 6 miljoner.
2017 Skapar en styrelse där Dagnija Waern tar plats tillsammans med Dags revisor samt hans fru. Börjar renovera en fastighet på gården för att kunna flytta in kontor och lager där.

Idén – att skapa en en digital tjänst som erbjuder säker och hållbar hantering och destruering av överblivna läkemedelsprodukter – växte fram under flera år. När apoteket han arbetade på gjorde neddragningar och sade upp alla miljöspecialister, bestämde sig Dag för att besöka Almi och bolla sin idé med rådgivare där.

– Där blir man ju pepprad med jobbiga men väldigt nyttiga frågor om omvärlden, affären och marknaden, som sen mynnar ut i ett go-not-go-förslag. Och när de tyckte att min idé faktiskt var bra och verkade ha en marknad framför sig blev det en bekräftelse för mig att våga satsa.

Dag tog sina produktskisser på förvaringsboxen och gick till en svensk förpackningsleverantör som tog fram ett designförslag. Den första produkt som lanserades vid starten 2014 var Recareboxen, en insynsskyddad avfallslåda för läkemedel. Senare kom plåsterboxen – för läkemedelstunga plåster som oftast används istället för sprutor på gamla och sjuka.

– Sen kom ett riktigt uppsving under 2015 när jag förvärvade rätten till en produkt för stickande och skärande avfall från min underleverantör, som skulle renodla sin verksamhet.

Hur förändrade det din verksamhet?
– Ekonomiskt blev vi starkare. Jag fick nämligen in en stor kundbas från dem vilket gjorde att jag fick råd att jobba heltid med Recaremed. Innan hade jag haft alla möjliga extraknäck – allt från att jobba med verksamhetsutveckling till att klippa gräs – för att finansiera mitt leverne och företagets investeringar.

EN VANLIG DAG

Kl 06.30 ”Går upp och käkar frukost och inleder sedan varje dag med att cykla eller gå i ungefär en timme med min rottweiler Bettan. Det rensar skallen.”
Kl 08.00 ”Från 8-tiden är kundtjänsten öppen, och som mest ringer det på morgonen, runt lunch och strax före 17-tiden.”
Kl 10.00 ”Jag försöker hinna med lite sälj och att ringa kallsamtal varje dag. Några gånger per vecka har jag också möten med nya eller befintliga kunder och oftast försöker jag ha dessa digitalt över nätet.”
Kl 12.00 ”Lunchar några gånger i veckan med vänner eller affärsbekanta, eller kombinerar lunchen med ett intressant föredrag.”
Kl 14.00 ”Om jag inte är fullt upptagen med sälj och kundsamtal brukar jag försöka ägna eftermiddagen åt något utvecklingsprojekt. Just nu planerar vi för att utveckla vår webb så det lägger jag mycket tid på.
Kl 16.30 ”Jag är varannan-veckas-pappa så har jag barnen försöker jag avrunda lite tidigare och vara med dem på kvällarna.”

DAGS ENTREPRENÖRSRÅD

“Plan your work, and work your plan. Det är ett Mary Kay-ordspråk som har blivit mitt motto. Du måste ha en plan för vad du ska göra, och den behöver du sen hålla i.”

”Det gäller också att du redan från början faktiskt funderar över din verksamhet. Var vill du vara om 5 år och hur kommer du dit? Vet du inte vart du vill är risken att någon annan kommer in och bestämmer, och så hamnar du någon helt annanstans.”

“Och avslutningsvis tror jag att det gäller att ha rejält med tålamod för att lyckas.”

Affären ledde till att omsättningen ökade till närmare tre miljoner. Året efter fördubblades den.

Vad tror du är framgångsfaktorn bakom tillväxten?
– Att vi är så kunniga på vårt område som en följd av vår smala nisch. Många andra som säljer liknande förvaring gör också en massa annat – vi däremot är experter bara på detta!

”Jag pratar med kunder säkert ett par timmar varje dag, guidar dem i vår shop och delar med mig av min kunskap. Det tar mycket tid men jag tror den kundnärheten och tillgängligheten är avgörande för vår framgång!”

Hur ser din säljprocess ut?
– De senaste åren har jag fått hjälp att strukturera upp säljet så nu har jag dag- och veckomål som jag sätter upp, att jag ska ringa samt följa upp ett visst antal kallsamtal dagligen. Och så testar vi digital marknadsföring emellanåt, men det är inte jättelätt när det gäller B2B upplever jag.

Vad har mer varit svårare än du hade tänkt dig i företagandet?
– Att skapa struktur. I början står man där med affärsplan och budget och allt känns bra, men sen när det förhoppningsvis slår till då gäller det att vara redo. Och då underlättar det om man har en struktur, ordning och reda och rutiner. Jag hade inte haft det om det inte vore för min mentor Dagnija Waern som kom in i företaget 2015.

De blev ihopmatchade genom Almis mentorsprogram och träffades sedan en gång i månaden under drygt ett år.

”Vissa dagar är man trött och lite omotiverad och då är struktur och rutiner a och o för att få någonting gjort. Speciellt när man är ensamföretagare som jag.”

– Marknad och sälj var det jag behövde hjälp med och exakt det är hennes expertis. Hon har varit marknadschef i massa år och på våra möten kom jag med frågeställningar och hon hjälpte mig genom att öppna dörrar, komma med idéer och bistå mig i att sätta upp rutiner och mål för till exempel kundnöjdhet- och uppföljning, säljarbete och marknadsföring.

Vad är planerna framöver?
– Jag har ju jobbat ifrån ett hemmakontor sedan starten, men nu håller jag på och renoverar ett hus dit vi ska flytta. När det är klart kommer jag anställa någon tror jag, som bland annat ska avlasta mig med kundtjänsten. En glad person med hög serviceanda – det är otroligt viktigt att ha vid första kundkontakt. Och min frigjorda tid kommer jag ägna åt sälj så att vi kan växa vidare – såklart vill vi bli mycket större!



Mer om Almi
Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.