Med IT-passion, ständig affärsutveckling och tidig utlandssatsning – så tog Elisabeth Beepsend till hundra miljoner i omsättning och nya Silicon Valley-ägare

2006 startade Elisabeth Brevenson ett företag som blev pionjärer inom digital direktkommunikation. Under elva år ledde hon det genom kapitalkriser, nya affärsmodeller och mångdubblingar av omsättningen innan hon i februari 2017 sålde till amerikanska IT-jätten Twilio. Det här är storyn om Beepsend.

OM BEEPSEND

Startade: 2007.
Är: Sms-specialist inom både kommersiella och affärskritiska sms-tjänster.
Var: Kontor i Malmö.
Grundare: Elisabeth Brevenson.
Ägare: Amerikanska mjukvaru- och telekomföretaget Twilio som i februari 2017 köpte Beepsend för en hemlig köpesumma.
Medarbetare: På kontoret i Malmö arbetar ett 30-tal. Totalt på hela Twilio jobbar nästan 1000 personer.
Omsättning: 113 miljoner under 2016.

OM ELISABETH BREVENSON

Ålder: 47 år.
Bor: I Malmö.
Familj: Man och en son.
Utbildning: ”Har gått utbildningar inom internationell marknadsföring och digitala medier och läser nu en MBA på Lunds Universitet.”
Yrkesbakgrund: Drev under åren innan Beepsend en digital kommunikationsbyrå.
Bästa egenskap: ”Att jag är envis och fokuserad och inte ger upp.”
Sämsta egenskap: ”Det är en fin gräns mellan passion och besatthet, och ibland är det svårt att veta när man ska släppa saker. Samtidigt är det envisheten som gör att man lyckas.”
Ledighet: ”Spenderar jag med familj och vänner.”

– Jag minns på 90-talet när jag började jobba med webbsidor och upptäckte internet – det var nästan en religiös upplevelse. Att ha tredjepartssamtal över hela jorden, skriva saker som alla kunde läsa – allt var fantastiskt. Jag kände bara att jag ville lära mig mer.

Elisabeth Brevenson har alltid drivits av nyfikenhet och en passion för IT. Genom hela Beepsend-resan men också innan det när hon drev en digital kommunikationsbyrå.

Hur kom det sig att du startade Beepsend?
– Startskottet gick när jag läste boken Think and Grow Rich som handlar om att inte begränsa sig utan våga tänka utanför boxen. Jag gjorde en övning efteråt, satte mig ner och tänkte ”om jag skulle starta ett företag idag, vad skulle jag då ägna mig åt?” Vi höll ju på med digital kommunikation och jag tänkte att SMS i kombination med e-post borde bli nästa stora grej, det kan man nog bygga ett stort företag av!

Eftersom hon ju inte skulle begränsa sig satte hon ett högt mål: att omsätta 100 miljoner kronor.

– Sen tänkte jag ”vad skulle krävas för att omsätta det?” Jo, att man går internationellt snabbt, med bra teknik och en digital affärsmodell. Sverige är för litet.

”När man sitter i Sverige glömmer man ofta att made in Sweden innebär hög kvalitet utomlands. Svensk teknik är väldigt uppskattad!”

Sagt och gjort, under 2006 startade hon Beepsend som nu elva år senare är ett av världens ledande företag inom sms-kommunikation. Varje månad skickas över 250 miljoner sms genom dem; både kommersiella, som reklam från klädaffärer eller påminnelser från tandläkaren, och affärskritiska som veriferingskoder för att bekräfta exempelvis mejlkonton.

Vad tror du ligger bakom era stora framgångar?
– Delvis vår paketering och marknadsföring, den har gjort att vi stuckit ut på mässor och möten. Sen var det också en stor fördel för oss att komma ifrån Sverige när vi började agera internationellt. Men det som nog har varit allra viktigast är att vi ständigt har utvecklat oss. Inom vår bransch finns inga femårsplaner, utan efter varje kvartal har vi utvärderat verksamheten och emellanåt valt en ny väg.

Hon beskriver att företaget har gått igenom tre faser. Under de första tre åren var de ett mjukvaruföretag.

– Då bestod vår tjänst mer eller mindre av en hemsida där kunderna loggade in och skapade nyhetsbrev och sms, i kombination eller var för sig, som sändes iväg via oss. En mjukvaruutvecklare från mitt gamla företag följde med mig in i Beepsend och utvecklade den plattformen.

Och hur finansierade du uppstarten?
– Eftersom jag hade satt så stora mål insåg jag att det skulle behövas kapital för att nå dit. Några miljoner tänkte jag mig och kontaktade en vän som var advokat i ett riskkapitalbolag. Men han gav mig rådet att söka privata vägar – hitta vänner och affärsänglar som ville investera och vänta med riskkapital eftersom de ofta tar ut runt 10 % i förmedlingsavgift. Så då samlade jag mod till mig och ringde Sten K Johnson som var en stor affärsman och investerare från Skåne.

Hur kändes det?
– Ja, det var ju mitt första samtal till en affärsängel så självklart kändes det avgörande. Men jag visste också att ingen kommer göra det åt mig. Ringer jag inte så blir det inga pengar. Man får ju tänka ”vad är det värsta som kan hända?” Jo, att man får ett nej. Men om man inte ringer så blir det ju ändå ett nej, så vad är skillnaden.

”Min mentor sa en gång till mig ”Ju fler dörrar du knackar på desto högre är sannolikheten att någon öppnar”.”

Sten K Johnson sa dock ja och tack vare honom fick Elisabeth kapital att starta upp. I senare nyemissioner blev även Percy Nilsson och andra stora affärsmän delägare.

– Det låter ju som om det gick lätt så här i efterhand. Men man ska veta att som mest hade vi 20 delägare och för att få ihop dem har jag träffat totalt över 200 potentiella finansiärer. Så det gäller att inte ge sig när man letar kapital.

TIDSLINJEN

2006 Elisabeth läser Think and Grow Rich och blir inspirerad att fundera ut affärsidéer utan att låta sig begränsas. Hon formulerar en idé inom digital direktkommunikation med tidig internationell expansion som plan. Får in Sten K Johnson som investerare och grundare Beepsend.
2009 Har fått in några stora kunder, bland annat Toyota och Mediamarkt, men har tekniska problem. Väljer att bredda sitt utbud och själva bli ett telekomföretag. Tar in mer riskkapital för att finansiera satsningen och förvärvar ett svenskt enmans-telekomföretag med kunder över hela världen. Omsätter cirka 4 miljoner.
2013 Har vuxit oerhört fort och omsätter nu över 100 miljoner kronor. Vinner första pris i telekom-kategorin i Deloittes årliga tävling Fast 500 EVEA som prisar snabbväxande företag i hela världen. Ändrar sin affärsinriktning lite och börjar fokusera på att skaffa direktkontakt med företagskunder och minska mellanhänderna, med målsättningen att bli världsledande.
2016 Utses av globala mobiloperatörer till en av världens fem bästa samarbetspartners. Under hösten blir Elisabeth kontaktad av flera aktörer som är intresserade av att köpa Beepsend.
2017 I februari förvärvas Beepsend av Twilio. Elisabeth blir Director of Product Strategy och leder bland annat ett projekt kring det nya digitala verktyget Studio som släpps under hösten och riktar sig till icke-utvecklare.

Affärerna gick ganska bra och de fick tidigt in några stora företagskunder ”mycket för att vi hade en bra tajming”. Samtidigt var Elisabeth ute och föreläste en hel del om just potentialen med digital direktkommunikation för att väcka uppmärksamhet.

– Pengarna jag tog in vid uppstarten var tänkta till försäljning och marknadsföring, men rätt snabbt när vi började skala upp vår verksamhet så började tekniken strula. Stora kampanjer kom inte fram och så småningom insåg vi att det skulle kosta mycket att få garanterad leverans.

De kände att de inte hade något annat val än att inleda sin nästa fas – att utvidga verksamheten och också bli ett telekomföretag.

”För att kunna göra satsningen 2009 gick de tidigare ägarna in med mer kapital och vi fick dessutom ett lån hos Almi.”

Vad innebar den nya affärsinriktningen?
– Ungefär som på en börs där man handlar med valutor, guld, råvaror och annat, så började vi handla med sms-trafik både i Sverige och utomlands. Vi både köpte och sålde, och det var nu vi fick vårt riktiga uppsving.

Mellan 2009 och 2013 växte Beepsend från 4 till över 100 miljoner i omsättning, och blev för första gången lönsamt. Mobiloperatörer som behövde köpa bulkvis med sms utöver sin egen kapacitet blev deras största kunder.

När har det varit som mest utmanande att driva Beepsend?
– Vid de tillfällen då vi har behövt mer kapital. Då behöver man vara optimist och visionär inför medarbetarna och samtidigt är man tvungen att lösa den ekonomiska situationen. Det är tufft!

Under Elisabeths ledning gjorde Beepsend fyra nyemissioner, och nu i efterhand tänker hon att det var ett par för många.

– Det är såklart enkelt att säga nu, men processen är nästan lika komplicerad om man söker en miljon eller tio. Oavsett belopp tar det tre till sex månader att räkna, skriva PM och pitcha in det för investerare – så kan man göra färre emissioner är det effektivare!

FRAMGÅNGSFAKTORER BAKOM BEEPSEND

”Att vi haft rätt tajming har avgjort mycket. Men också att vi har utvecklat hela tiden och inte nöjt oss. Inom digitala branscher finns inga 5-års-planer utan man måste ständigt förnya sig och utveckla sin produkt och affär.”

”Sen att jag har träffat och fått med mig rätt personer, både anställda, delägare och rådgivare. Det finns många andra entreprenörer som är minst lika duktiga som jag, men som kanske haft fel medarbetare eller kompanjoner och det kan sätta käppar i hjulen.”

”Att vi fick kapital tidigt var också såklart en viktig faktor. Jag ser att alltfler aktörer ger kapital bara till företag som är mogna och det är synd, för det är när man fortfarande är helt ny som man behöver det som mest.”

”Och avslutningsvis, att vi inte gav upp. Längs resan gång – och framför allt innan man lyckas ordentligt – möter man folk som ifrågasätter ens idé och utförande. Då gäller det att orka kämpa vidare och tro på sig själv!”

2013 inleddes företagets tredje fas. Målet om en omsättning på 100 miljoner var nått och när konkurrensen på telekommarknaden blev allt större tog Beepsend en ny riktning: att börja erbjuda sms-lösningar direkt mot stora företag.

Vad behövde ni göra för att lyckas med det?
– Framför allt behövde vi förstärka oss inom försäljning och ekonomi och viss teknik. Nu när vi var lönsamma gick det mycket lättare att få krediter hos banken och med de pengarna anställde vi riktigt duktiga säljpersoner med internationell erfarenhet som sålde in våra produkter till stora globala företag.

Med kunder som Google, Ecco och globala telefonioperatören Viber medger Elisabeth att de blev bra stora på egen hand. Men för att på riktigt lyckas internationellt och bli världsledande behövdes väldiga finansiella muskler.

– I flera år återinvesterade vi alla våra vinster i nya anställda, så det blev en stor bekräftelse när flera aktörer och däribland Twilio i höstas hörde av sig och ville köpa oss. Det intressanta för dem var att vi hade byggt en organisation med hög servicegrad som till och med fått priser för vår kundnöjdhet och det kändes såklart väldigt kul att höra!

Hur ser dina arbetsuppgifter ut sedan sammanslagningen med Twilio?
– Sen dess är jag Director Product Strategy och har framför allt jobbat med en ny produkt, Twilio Studio som lanserades nu i september. Det är ett visuellt verktyg som gör det möjligt för både programutvecklare och andra inom företaget som inte kan skriva kod att samarbeta och bygga olika applikationer, såsom meddelandebots, interaktiva röstsystem och avancerade meddelandeflöden. Tanken är att låta nästan alla bygga och förändra innehåll med hjälp av en webbaserad drag-och-släpp-applikation, och Studio möjliggör att antalet personer som kan bidra till den digitala utvecklingen ökar dramatiskt och att företag därmed kan rulla ut förändringar snabbare.



Mer om Almi
Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.