Krisen för Enago blev Agneta och Jennies chans – de köpte företaget och gjorde mjölkfri barnmat till sin passion

Dietistkollegorna Agneta och Jennie drömde om att driva eget ihop. En dag fick de höra att Enago, som några år tidigare hade lanserat världens första mjölkfria välling, var till salu. Ett halvårs förhandlingar senare var företaget deras. Nu efter tre år är köpeskillingen avbetald och tillverkningen flyttad till Sverige, och en snabbt växande medveten kundgrupp hägrar för entreprenörsparet.

OM ENAGO

Grundades: 2002
Gör: Utvecklar och säljer mjölkfri gröt och välling till barn.
Var: Har huvudkontor i Alingsås. Produkterna tillverkas av skånska företaget Ceres där också lager och distribution sköts av en tredjepartslogistiker.
Grundare: Kristina Kallur.
Ägare: Agneta Svensson och Jennie Kjellberg sedan november 2013.
Antal medarbetare: 2 stycken.
Omsättning: 7,3 Mkr 2015. Cirka 5 miljoner 2016 på grund av produktionsproblem, men planerar att återgå till tidigare nivåer under 2017.
Kunder: Ursprungligen framför allt mjölkproteinallergiska barn och deras föräldrar, men en allt större kundgrupp är veganer och flexitarianer som vill dra ner på sin och barnens mejerikonsumtion.

Vid ett köksbord i Falun sommaren 2002 läggs grunden till barnmatföretaget Enago. Då bestämmer sig entreprenören Kristina Kallur för att börja utveckla mjölkfri gröt och välling – något som på den tiden knappt fanns trots att cirka 5 % av alla barn föds med komjölksproteinallergi.

– När hon lanserade Enago året därefter var hon först i världen med mjölkfri välling. Ganska imponerande ändå, att hon utan varken utbildning inom området eller erfarenhet från matbranschen bara körde på. Och efter några år omsatte hon tio miljoner per år helt på egen hand.

Vi får historien berättad för oss på Enagos kontor mitt i Alingsås, där vi dricker kaffe med de nuvarande ägarna Agneta Svensson och Jennie Kjellberg. På en hylla står visningsex av deras fyra produkter, två sorters välling och två sorters gröt, som nyligen har fått nya recept och en ny tillverkare.

– När man byter fabrik blir det alltid en smakskillnad, så då passade vi på att göra alla receptändringar som vi länge velat göra. Vi tog bort palmoljan, minskade glutenmängden och bytte till nästan enbart svenska råvaror bland annat, berättar Jennie.

Hur kom det sig att ni började driva företag tillsammans?
–Vi lärde känna varandra när vi var kollegor på Nestlé Health Science och jobbade som produktspecialister för receptbelagd barnmat. Vårt jobb då handlade mycket om att åka runt till sjukhus och vårdcentraler och informera personalen om olika produkter – en erfarenhet som vi haft stor nytta av nu.

OM AGNETA SVENSSON

Ålder: 47 år.
Bor: I villa i Herrljunga.
Familj: Man och två barn som är 19 och 17 år.
Utbildning: Dietist från Umeå Universitet.
Yrkesbakgrund: Har varit dietist på länssjukhuset Ryhov i Jönköping, på Falu Lasarett samt på Nestlé Health Science som produktspecialist.
Bästa egenskap: ”Att jag är modig och en doer som får saker gjorda snabbt.”
Sämsta egenskap: ”Att det ibland går lite väl snabbt…”
Kopplar av: I joggingspåret, på golfbanan och i skidbacken, helst tillsammans med familj och vänner.

OM JENNIE KJELLBERG

Ålder: 36 år.
Bor: I villa i Alingsås.
Familj: Man och två barn som är 5 och 3 år.
Utbildning: Dietist från Göteborgs Universitet.
Yrkesbakgrund: Har varit dietist både kliniskt inom habiliteringen i Göteborg och på Alingsås lasarett samt på Nestlé Health Science som produktspecialist.
Bästa egenskap: ”Att jag är modig och driftig, samt en visionär.”
Sämsta egenskap: ”Att jag ibland blundar lite väl mycket för sånt som jag inte vill se, utan hellre ser möjligheter än risker.”
Kopplar av: Överallt tillsammans med familjen, men gärna utomhus i skidbacken eller vid havet.

Och det var under alla bilresor som längtan efter ett eget företag väcktes. Agneta och Jennie jobbade alltid på egen hand, men ringde varandra nästan dagligen, blev väldigt goda vänner och pratade allt oftare om att starta upp något tillsammans.

– Drivkraften var helt klart friheten, att få styra helt själva. Och vi bollade alla möjliga affärsidéer, men ofta handlade det om produkter till barn eller äldre.

”VI KÄNDE TILL ENAGO REDAN DÅ, MEN HADE BARA ANTAGIT ATT DET VAR ETT GANSKA STORT FÖRETAG”

Samtidigt som deras företagardrömmar blev allt starkare drev grundaren fortfarande Enago från kontoret i Falun. Tillverkningen skedde i Tyskland, logistiken sköttes av en tredjepartslogistiker i Västerås och produkterna hade kommit in centralt hos alla de stora matkedjorna. Grundaren hade nu drivit företaget i tio år, vilket var längre än vad planen från början varit och hon funderade på att sälja.

– Och när hon gick i de tankarna under vintern 2012/2013, publicerade Livsmedelsverket en studie om att barnmat med ris innehöll höga halter av tungmetaller. Enagos produkter var då baserade på just ris och Kristina hamnade i en ganska pressad situation, berättar Agneta.

TIDSLINJEN

2002 Enago startas av småbarnsmamman Kristina Kallur. Hon blir först i världen med att sälja en mjölkfri välling, som då är baserad på ris.
2007 Agneta och Jennie lär känna varandra när de börjar jobba med receptbelagd barnmat på Nestlé Health Science. Efter några år börjar de bolla affärsidéer med varandra.
2012 Enago har växt sig stort, finns nu centralt hos alla stora matkedjor och omsätter drygt 10 miljoner. Grundaren börjar fundera på att sälja sitt företag och kontaktar en företagsmäklare.
Januari 2013 Dåvarande ägaren beslutar sig för att göra ett uppehåll i produktionen efter att livsmedelsverket publicerat en studie om att barnmat baserad på ris innehöll höga halter av tungmetaller.
April 2013 Agneta och Jennie får höra om att Enago kanske ska säljas och kontaktar ägaren. De tre träffas på det dåvarande kontoret i Falun och förhandling kring köpeskilling och villkor inleds.
Juli 2013 Ägaren har hittat en lösning på produktproblemen, att byta ut risproteinet mot svenskodlat havreprotein. Arbetet med nya recept och förpackningar påbörjas.
Augusti 2013 Letter of intent skrivs.
September 2013 Slutligt köpeavtal skrivs och signeras.
November 2013 Tillträdet sker och kontoret flyttas till Alingsås. Tillverkningen fortsätter ske i Tyskland och logistikpartnern i Västerås behålls.
December 2014 Första året har passerat och omsättning landar på 4,8 miljoner. De börjar ta ut sina första löner.
December 2015 Enago har växt stadigt sedan omstarten och omsätter nu 7,3 miljoner.
Mars 2016 Första kvartalet har börjat riktigt bra och Agneta och Jennie är peppade. Men så hör den tyska tillverkaren av sig och säger att nästa batch kommer bli försenad då en råvara är slut.
April 2016 Produkterna tar slut ute i butikerna. Tillverkaren löser råvaruproblemen och Agneta och Jennie beställer tre gånger så mycket jämfört med vanligt för att stilla behovet.
Juni 2016 Den nya batchen fastnar i egna livsmedelskontroller då den visar sig innehålla mjölkprotein och är osäljbar. Konkursen känns nära och pressen är stor. De jagar förtvivlat efter skadestånd från råvaruleverantören och har samtidigt hittat en svensk tillverkare som de hoppas kunna börja samarbeta med om bara allt ekonomiskt löser sig.
Augusti 2016 Får till slut sitt skadestånd och kan betala den tyska fabriken. Köper en sista batch från dem och inleder sedan samarbete och receptframtagning med den skånska fabriken Ceres.
Oktober 2016 Nylansering för Enagos svensktillverkade produkter. Efter ett extremt tufft år kan Agneta och Jennie nu återigen med glädje blicka framåt.

EN VANLIG DAG

Kl 08.15 ”Vi brukar komma in någon gång strax efter åtta, och dagen börjar ofta i köket där vi tar en kaffe med de andra två företagen som vi delar lokaler med.”
Kl 08.30 ”Går in på vårt egna kontorsrum och pratar igenom dagen. Läser och besvarar akuta mejl.”
Kl 09.00 ”Oftast brukar en av oss ta tag i kundtjänst och svara på mejl där, medan den andra hanterar inkomna ordrar från våra fyra kunder Ica, Axfood, Coop och Bergendahls.”
Kl 10.00 ”Det bästa med vårt arbete är att alla dagar ser olika ut. Det kan vara allt ifrån administrativt arbete med marknadsmaterial, konsumentkontakt och ekonomi till fabriksbesök, kundbesök, mässor och utställningar.”
Kl 12.00 ”De dagar vi har möjlighet försöker vi gå ut och springa i samband med lunchen – målsättningen är att ha med lunchlåda, men lika ofta blir det en lunch i vår mysiga caféstad Alingsås”
Kl 16.00 ”Försöker avrunda dagen. Vår önskan med vårt företagande är lika mycket att känna stor frihet och ha ledig tid med familjen som att driva ett lönsamt bolag.”

Några veckor senare fick hon och Jennie höra om grundarens situation från en branschkollega. Det gick upp för dem att Enago var ett litet företag och att de hade beslutat att göra ett uppehåll i produktionen. Produkterna saknades i hyllorna och framtiden verkade oviss.

– Jag minns så tydligt när vi fick höra det, hur Jennie och jag tittade på varandra då och bara kände att ”wow, detta är vår chans”.

Vad blev ert första steg?
– Jo, direkt dagen därpå formulerade vi ett mejl till Kristina där vi skrev att om du funderar på att sälja vill vi gärna köpa. Och hon svarade nästan direkt, att hon gick i de tankarna och till och med hade kontaktat en företagsmäklare.

Två dagar senare satt Agneta och Jennie i en bil på väg upp till Falun.

– Det här är inte klokt tänkte vi, att snart är det här kanske vårt företag. Och när vi kom upp så kändes allt rätt på en gång.

Hur såg värderings- och säljprocessen ut?
– Värderingen var svår, just för att omsättningen tidigare hade varit tio miljoner men att produkterna nu inte ens fanns på hyllorna. Kristina jobbade på en lösning och när den var på plats så kom vi fram till en deal som kändes rättvis.

”EN RECEPTFÖRÄNDRING BLEV MÖJLIG DÄR SVENSKODLAD HAVRE BLEV BASEN ISTÄLLET FÖR RIS”

Lösningen blev en överenskommelse där Agneta och Jennie skulle betala ett goodwillvärde samt lagervärdet vid tillträdet i nov 2013 och utöver det en tilläggsköpeskilling under en treårsperiod, baserad på företagets kommande omsättning och vinst.

– Både Sparbanken Alingsås och Almi var till stor hjälp i samband med köpet, det hade aldrig gått utan dem. Lån från dessa samt vår egen insats finansierade köpet.

Så på hösten 2013 sade ni upp er och började jobba heltid på Enago. Vad blev ert fokus då?
– Att båda skulle bli så insatta som möjligt i företagets alla delar, för att minska sårbarheten och öka friheten. Tre månader efter köpet fick Jennie sitt andra barn och var föräldraledig på 80 %.  Så jag jobbade mycket ensam i början och förvaltade mest det som vi hade köpt. Nu i efterhand var det bra med en så ”lugn start”, för det gjorde att vi inte sprang på alla bollar utan istället satte oss in i företaget ordentligt, säger Agneta.

AGNETA OCH JENNIES TIPS FÖR DEN SOM VILL KÖPA ETT FÖRETAG

”Förankra beslutet ordentligt hemma. Det är en gemensam investering, i och med att man som nybliven företagare sällan kan ta ut lön under den första tiden.”

”Det kan vara bra att ha relevant utbildning och erfarenhet för verksamheten du ska köpa. I alla fall har det varit det i vårt fall. Vi känner att våra dietist-utbildningar ger oss trygghet och inger förtroende.”

”Om du ska köpa tillsammans med någon, se till att du verkligen känner personen. Vi var inte bästa kompisar utan bara kollegor och det var en fördel. Vi visste redan att vi fungerade och kompletterade varandra i jobbsammanhang.”

”Sen kompletterade vi varandra också rent privat, och har till exempel inte barn i samma ålder. Det hade nog varit jobbigare om båda haft små barn och behövt vabba ofta, eller om båda haft större barn och velat vara borta på sport- och höstloven. Nu är vi i olika livsfaser och det har underlättat.”

”Och slutligen, du behöver vara modig och inte känna rädsla inför ett eventuellt misslyckande.”

HUR DE UTVECKLADE SINA NYA RECEPT

”När vi bestämde oss för att förändra vårt recept hade vi redan en ganska klar bild av vilka ändringar vi ville göra. Under åren hade det blivit ganska tydligt vad vi och kunderna ville ha. Så vi gjorde en skall- och en bör-lista.”

”Vi kontaktade en receptutvecklare och tillsammans med henne och producerande fabrik, som har den produktionstekniska kunskapen, utvecklade vi de nya recepten.”

”I slutet av processen åkte vi ner till fabriken flera gånger och smakade av produkterna, så att de blev så som vi hade tänkt oss rent smak- och konsistensmässigt.”

”Det är många regelverk som styr barnmat, samtidigt som allt inte fungerar produktionstekniskt, så det blev ett pussel att få ihop, men vi är jättenöjda med resultatet.”

Och inledningsvis gick allt helt enligt plan, även ekonomiskt. De tio månaderna som Enago var borta från hyllorna minskade så klart folks kännedom om varumärket, men under 2014 omsattes ändå 4,9 miljoner och året därpå 7,3. Planen var att nivån kring 10 miljoner skulle uppnås igen under 2016, men så blev det inte. Istället inträffade företagets andra stora kris.

– Det började i februari 2016 med att vår dåvarande tillverkare fick produktionsproblem vilket gjorde våra leveranser försenade. I flera veckor var det tomt på hyllorna i mataffärerna. Det var en fasa och vi kände att detta var det värsta som kunde hända. Men det var bara början, berättar Jennie.

I mitten av maj fick tillverkaren äntligen tag i råvarorna som saknats och Agneta och Jennie tredubblade sin vanliga beställning för att behovet kändes så stort. Två långtradare med produkter kördes till Sverige, redo att säljas så fort livsmedelskontrollerna blivit godkända.

– Och det var då det värsta tänkbara hände, att testerna visade att det av misstag hade kommit in mjölkprotein i våra produkter, ihop med en av råvarorna. Vår trippel-stora batch var alltså helt osäljbar.

”DET VAR EN KATASTROF FÖR OSS, BÅDE EKONOMISKT OCH KÄNSLOMÄSSIGT. OERHÖRT ÅNGESTFYLLT.”

Vad var er största rädsla?
– Att vi skulle gå i konkurs. Vi hade inte råd att betala tillverkaren förrän vi fick skadestånd från råvaruleverantören, vilket kunde ta lång tid – tid som vi inte hade. Vid en konkurs riskerar man att bli av med sitt varumärke, en tanke som kändes fruktansvärd.

Det löste sig till slut. I augusti fick de ett skadestånd. Även om de förlorade mycket så överlevde de i alla fall.

– Efter mycket jobb, många tårar och sömnlösa nätter så kunde vi konstatera att vi klarade det. Vi hade blivit mer erfarna, stryktåliga och rejält ödmjuka. Och det kom något väldigt bra ur det för vi hittade en ny, svensk tillverkare och tillsammans har vi nu utvecklat våra nya recept. Lanseringen av våra nya svensktillverkade produkter skedde i oktober 2016 och vi hoppas nu på en ljus framtid.

Fotograf: Emilia Dalén



Mer om Almi

Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.