Kaffepionjärerna som byggde eget rosteri

Johan nära på visste att livet skulle handla om mat och dryck, men att det skulle bli just kaffe var mest en slump. Efter en roll som köksmästare kom erbjudanden om att starta restauranger, men inget lockade. Och tur var väl det! Han tog jobb på ett rosteri och fick snart upp ögonen för en kaffetrend från USA.

OM JOHAN & NYSTRÖM

Startade: 2004.
Grundat av: Johan Damgaard och fyra vänner.
Är: En kaffe- och tegrossist med eget kafferosteri.
Var: Rosteriet ligger söder om Stockholm och den egna konceptbutiken på Södermalm. Säljkontor i Sverige och Finland. Kaffet kommer från framför allt Brasilien, Centralamerika och Östafrika.
Omsättning: Ca 120 Mkr.
Antal medarbetare: Ett 70-tal.

OM JOHAN DAMGAARD

Ålder: 42.
Bor: Älvsjö.
Familj: Tre döttrar, två katter och en kanin.
Utbildning: Kock och har pluggat marknadsföring och ekonomi.
Ser fram emot: ”Semester i ett varmt land. Ska också bli kul att planera vårt nya rosteri.”
Bästa egenskap: ”Att jag alltid är en optimist.”
Sämsta egenskap: ”Att jag antingen är på eller av; sjukt energisk för människor i min omgivning eller otroligt lat.”

Vi inleder med en tidsresa till Sverige som kaffeland i början av 2000-talet. Då regerade färdigmalda bönor på kaffehyllan, ihopmixade till oigenkännlighet och med ett högst oklart ursprung. Det är så Johan Damgaard, grundare av kafferosteriet Johan & Nyström, beskriver tiden.

Johan Damgaard har grundat kafferosteriet Johan & Nyström.

– I USA var det så redan på 60-talet. Kaffet såldes in med argument som ”nu räcker det med hälften så många skopor för samma smak”. Samma selling point som för tvättmedel typ. Det var en stapelvara och ingen visste egentligen vad de drack.

När ändrades trenden?
– Jag tror det var Starbucks som började med ursprungsmärkt kaffe i början av 70-talet och berättade storyn om kaffebonden som en del i sin marknadsföring. Sen under slutet av 90-talet uppstod nästa grej, smakdiskussionen, och alltfler lokala amerikanska mikrorosterier dök upp.

Samtidigt i Sverige hade Johan slutat som kock och pluggat marknadsföring och ekonomi i några år. Beslutsångesten över vad han skulle göra med livet var påtaglig tills en kompis föreslog att han skulle börja jobba med honom på ett kafferosteri i Göteborg. Han nappade.

– Under en semester i USA såg vi lokalkaffe-trenden och tipsade vår chef om det, men han trodde inte på idén. ”Folk är nöjda med Mollbergs blandning och de lite dyrare varianterna som redan finns” sa han.

Trots chefens invändning glömde inte Johan sin idé. Om det funkade i USA, varför skulle det inte fungera här? Och så bestämde han sig.

– Jag sa upp mig från rosteriet, flyttade till Stockholm och tog ett provisionsbaserat sälj- och marknadsjobb istället. På kvällarna sågs vi fem kompisar och planerade vår uppstart.

MILSTOLPAR

2004: Startar upp rosteriet med en vision om en bättre och mer kvalitativ kaffevärld.
2005: Når sina uppsatta mål om 8 miljoner i omsättning och tar ut sin första, låga lön.
2008: Klarar sig igenom den ekonomiska krisen och kommer ut på andra sidan ”som riktiga affärsmän”.
2010: Öppnar en konceptbutik på Södermalm. ”En dag såg jag att Adidas hade en och tänkte att det ska vi ju också ha. Där anordnar vi provsmakningar, serverar kaffe och säljer produkter. Löfbergs Lila startade en liknande förra året och vi var nästan fem år före dem, så det känns bra.”
2014: Firar 10-årsjubileum och anordnar en kaffefestival i Stockholm för att fira detta.
2017: Planerad invigning av det nya kafferosteriet.

EN VANLIG DAG

Kl 07.30 Är morgontrött som attan och kravlar sig som senast ur sängen halv åtta. Käkar en snabb frukost.
Kl 08.30
Kommer in på kontoret i Tullinge, men åker ibland till ett café eller stannar hemma och jobbar. Oavsett var inleder han med en kaffe.
Kl 09.00
Dricker sin kopp medan han fortsätter tömma mejlkorgen eftersom han inte hann klart vid alla rödljus på vägen.
Kl 09.30
Dagens första möte tillsammans med kaffeteamet. ”Vi diskuterar kommande produkter och nya leverantörer.”
Kl 11.00
Dagens andra möte, nu med teteamet. ”Vi diskuterar ungefär samma saker fast utifrån vårt tesortiment.”
Kl 14.00
Möte med marknadsteamet där de diskuterar planerade marknadsaktiviteter under det kommande året.
Kl 16.30
Sätter sig ner med företagets personalchef och pratar om nya rekryteringar som ska ske den närmsta tiden.
Kl 18.00
Åker hem via gymmet. Käkar middag och umgås med familjen. Tar hand om husdjur, läser läxor och nattar barn.
Kl 21.00
Fortsätter jobba. Läser och besvarar alla mejl som har inkommit under dagen men som han inte har hunnit med.
Kl 23.00
Slentriantittar på några avsnitt Game of Thrones och slocknar sedan gott.

De ville själva leta upp bönorna som skulle utgöra grunden i deras nya företag och gjorde ett gäng resor till en mängd olika plantage världen över.

Vad letade ni efter?
– Goda bönor såklart, men också bönder som skötte både medarbetare och odlingar väl. Vi ville jobba med specialkaffe som ställer höga krav på smakerna och därför var det handplockat som gällde för oss.

De behövde också hitta lokaler och ett rosteri. Detta var före Googles tid, som Johan säger, men tack vare branschkontakter hittade de en holländsk leverantör som sålde lämpliga rostverk. Väl hemma i Sverige hittade Johan den perfekta lokalen i ett industriområde i Tullinge, söder om Stockholm.

– När jag ringde och berättade om den visade det sig att mina polare redan hade varit där och tittat och tackat nej haha. Men de hade missat möjligheterna om vi bara byggde om lite. Jag övertalade fastighetsägaren att riva taket mellan två våningar och då fick vi plats.

Hur hade ni råd att starta upp?
– Finansieringen var en stor och ganska svår puck. Tillsammans hade vi några hundra tusen i sparkapital och efter några möten hos Almi lyckades vi få låna en miljon.

Den 4 november 2004 startade de igång sitt rosteri för första gången, och det blev den första dagen på ett intensivt år.

På dagarna efter uppstarten jobbade Johan 8-5 på sitt säljjobb. Därefter åkte han hem, umgicks med sin fru och dotter och tog en powernap för att sedan åka till Tullinge för ett kvällspass.

– Vi sågs där allihop klockan 20 och fram till midnatt ungefär rostade vi bönor, paketerade och förberedde leveranser till nästkommande dag. Vi hade fantastiskt roligt på kvällarna, men det var tufft. Och en hel del learning by burning som man säger i branschen, innan vi lärde oss att få kaffet riktigt bra.

Johan blev sälj- och ekonomiansvarig och ägnade många kvällar och helger åt att åka runt och bjuda potentiella kunder på kaffe. Till en början riktade han sig mot caféer och espressobarer, men ganska snart även mot restauranger.

– Vi insåg att om man har betalat flera hundra för en bit mat vill man inte avsluta med en dålig kopp kaffe. Och det var krögarna helt med på, så den införsäljningen gick riktigt bra!

Vad hade ni för mål under det första året?
– Att omsätta 8 miljoner. Jättemycket pengar tycker jag nu, men det budgeterade vi i alla fall för. Almi skakade nog lite på huvudet åt oss kan jag tro haha!

BÄSTA OCH SÄMSTA MED JOBBET

”Friheten i att göra vad man vill och skapa någonting helt själv är helt oslagbar. Och möjligheten att få bygga upp ett företag som man själv hade velat jobba på. Det är det absolut bästa!”

”Det sämsta är att jag aldrig kan logga ut, utan alltid behöver vara nåbar. Det är kul att vara engagerad men också uttröttande.”

JOHANS FOTSPÅRSTIPS

”Hitta en lucka på marknaden som ingen har täppt igen.”

”Fundera mycket på vad för unikt du egentligen ska erbjuda.”

”Ha en jäkligt bra plan samt ett worst-case-scenario, så att du vet när du ska dra dig ut för att ha livet i behåll.”

Men hårt arbete gav lön för mödan. När första året var till ända landade omsättningen på 8 041 000 kronor. Både tillväxten och lönsamheten har sedan dess varit stadig från början och bara fem år efter uppstarten hade de betalat av alla sina lån.

”2006 OMSATTE VI 13 MILJONER, 2008 DET TREDUBBLA OCH 2011 NÄRMARE 75 MILJONER. 2016 LANDADE SIFFRORNA PÅ 123 MILJONER.”

När har det varit som roligast?
– Jag var såklart ohyggligt glad när vi överträffade vår första budget, men mest nöjd var jag egentligen efter den ekonomiska krisen 2008. Vi handlar det mesta av kaffet i dollar och den stack iväg och blev svindyr, så året blev ett riktigt stålbad för oss.

Samtidigt säger han att de aldrig var riktigt oroliga för att kunderna skulle svika.

– När folk ändrar konsumtionsmönster under en ekonomisk kris kanske de struntar i att köpa en ny bil eller ett sommarhus. Men de börjar ju inte köpa äckligt vin eller byter till snabbkaffe. Så vi satt ganska lugnt i båten och det är jag stolt över i efterhand.

Av de fem ursprungliga grundarna är det nu bara Johan och en annan kille som jobbar kvar, tillsammans med ett 70-tal anställda. Förutom rosteriet tillika huvudkontoret i Tullinge finns det en konceptbutik på Södermalm i Stockholm samt tre svenska och ett finskt säljkontor. Själv har Johan inget kontor, utan han föredrar livet som en agil företagsledare.

– Det är nästan alltid någon som är ute och reser så behövs det kan jag alltid låna en arbetsplats. Men jag gillar också att vara fri och kunna jobba hemifrån eller på olika caféer om jag känner för det.

Vad är visionen framöver?
– Att fortsätta som vi gör och ta ännu fler marknadsandelar från drakarna, som vi tycker sprider dålig kaffekultur. Dessutom ska vi bygga ett nytt rosteri som är tänkt att bli klart 2017, och det ska bli svinskoj!



Mer om Almi

Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.