Jonas Karles om resan med Mina Tjänster – från idén, via draknästet, till miljoner i riskkapital och tiotusentals användare

För några år sedan tröttnade killarna bakom Mina Tjänster på hur svårt det var att överblicka alla sina prenumerationstjänster. De beslöt sig för att bygga en app för att hjälpa privatpersoner att överskåda, byta och säga upp sina avtal. Idag har de över 60 000 användare, växer med rekordfart och nyss tagit in 15,5 miljoner i riskkapital.

OM MINA TJÄNSTER

Är: En bankintegrerad app som hjälper användaren att överskåda, byta och säga upp löpande abonnemang som el, telefoni, matkasseprenumerationer eller streamingtjänster.
Lanserade: I mars 2015 kom beta-versionen. Ett år senare släpptes den riktiga appen med sin världsunika bankintegration.
Var: Kontor i centrala Göteborg. Snart egna lokaler vid Kungstorget.
Användare: Privatpersoner mellan huvudsakligen 25-42 år, ganska jämnt fördelat mellan kvinnor och män och även vad gäller inkomstnivåer och bostadsorter. Under våren 2017 har appen cirka 60 000 användare.
Grundare: Joakim Sjöblom, Jonas Karles och Marcus Lönnberg.
Ägare: De tre medgrundarna, Swedbank samt ett antal mindre investerare däribland Prisjakts grundare Jonas Bonde.
Antal medarbetare: 16 personer. Åtta programmerare, två marknadsförare, två designers, en produktägare samt Joakim, Jonas och Marcus som ansvarar för det tekniska, det strategiska respektive det operativa på bolaget.
Omsättning: <1 Mkr under 2016.

OM JONAS KARLES

Ålder: 28 år.
Bor: I lägenhet i Göteborg.
Familj: Frun Emma och en tio månader gammal dotter som heter Milou.
Utbildning: Har en kandidat inom ekonomi och ledarskap på Handelshögskolan i Göteborg och en master inom entreprenörskap och affärsutveckling på Chalmers.
Yrkesbakgrund: ”Jag har jobbat med allt möjligt, på lager, i båthamn och på Venture Cup bland annat. Och sen har jag tagit initiativ till en massa projekt.”
Förebild: ”Ja absolut! Det finns många man läser om men de som påverkat en är ju människor som är väldigt nära en. Så förutom min mamma och pappa då såklart, gjorde jag en podcast ett år med Isabella Löwengrip och hon är en duktig, smart och fantastisk entreprenör.”
Funderar på: ”De senaste åren har jag funderat mycket på hur vi ska göra för att behålla all komptens som kommer i och med flyktingkrisen. Vi måste vara duktiga på att få alla attraktiva, bra människor som kommer till Sverige att stanna, och det handlar inte om välgörenhet utan om Sveriges framtid. Jag försöker vara ganska involverad i den frågan.”
Bästa egenskap: ”Att jag får saker att hända.”
Sämsta egenskap: ”När man får saker att hända så kan man ju pusha för hårt ibland och kanske köra över människor, och det är verkligen inte bra när det händer.”
Kopplar av: ”Mest avslappnad blir jag av att segla.”

De senaste dagarna har Göteborgsbaserade appföretaget Mina Tjänster varit på många läppar. I början av april fick de Swedbanks allra första fintech-investering och inleder med det också ett samarbete där alla bankens 4 miljoner kunder kommer få tillgång till Mina Tjänster direkt i sin bank. Totalt tog bolaget in 15,5 miljoner.

– Det har varit en hektisk vecka, så nu är jag på väg hem till mina föräldrar i Falkenberg för att varva ner och förhoppningsvis segla lite. Det är den bästa avkopplingen för mig just för att det är lagom mycket att göra. Spa funkar inte, jag blir bara mer stressad haha, skrattar Jonas Karles.

Han är en av tre medgrundare till Mina Tjänster och entreprenör ut i fingerspetsarna. I tonåren köpte han en båt men tyckte att det var dyrt med all bensin och började anordna vattensport-aktiviteter för att finansiera båtlivet. Sedan rann det på med UF-företag inom smyckeshandeln, en smoothie-bar efter studenten och engagemang i flera uppstartsprojekt under studietiden på Handels och Chalmers.

”Jag tror att man behöver dedikera fyra år åt ett företag innan man kan utvärdera hur det har gått!”

Är du en uppstartare?
– Ja, historiskt sett i alla fall. Det jag älskar med företagande är passionen och att köra mot gemensamma mål tillsammans med andra. Förr har jag så småningom tröttnat, men nu med Mina Tjänster har jag helt enkelt bestämt mig för att köra ordentligt och lämna över först när verksamheten kräver det.

De tre grundarna: Jonas Karles, Marcus Lönnberg och Joakim Sjöblom.

Jonas kom in i appföretaget när det fortfarande bara var en pappersprodukt som hans medgrundare Joakim Sjöblom pitchat i entreprenörstävlingen Venture Cup. En idé om en app där man skulle kunna överskåda alla sina abonnemangstjänster och genom en knapptryckning kunna byta eller säga upp leverantörerna.

– Han vann tävlingen och efter ett tag hördes vi igen. Vi käkade lunch, lärde känna varann och han sa att han behövde en medgrundare. Jag sa att jag gärna hoppar på, men bara om jag får ta med min barndomsvän Marcus som är den grymmaste programmerare jag vet. Är det någon som ska bygga appen så är det han!

Sagt och gjort – de tre nyblivna kollegorna satte igång! Under 2014 beställdes, med förstudiemedel från Almi, en marknadsanalys som undersökte 1000 svenskars vanor och som visade att 58 % är missnöjda med sina återkommande betalningar på ett eller annat sätt.

– Under hösten utvecklade vi en första beta-version, som mer eller mindre var ett Excelark. Där sammanställde vi och hanterade våra första användares alla prenumerationer. Allt sköttes manuellt och vi satt och knackade mejl till leverantörer och bad om fullmakter och så, det var lärorika tider med mycket markarbete!

Hur fick ni era första användare?
– Den första stora vågen kom i samband med att vi var med i Draknästet som sändes i mars 2015. Då ramlade det in ungefär 1000 användare på några dagar. Vi förstod att det verkligen fanns ett intresse och dessutom fick vi våra första investeringar då.

Fyra av fem drakar erbjöd sig att investera och Joakim som representerade företaget i tv-programmet tackade glatt ja, framför kamerorna.

– Men efteråt fick vi faktiskt ett bättre erbjudande som vi tog istället. Då kom delägare nummer fyra och fem in i bilden, en affärsängel och en webbyrå som gick in med kapital och välbehövlig arbetstid.

TIDSLINJEN

2013 Joakim Sjöblom får idén när han står i en mataffär för att betala utan att ha pengar kvar på kortet. Flera abonnemang hade dragits från kontot utan att han tänkt på det och han tänker att detta nog är något som många har dålig koll på.
2014 Han ställer upp i och vinner Venture Cups regionfinal med sin app-idé och träffar dessutom Jonas Karles som så småningom blir medgrundare tillsammans med Marcus Lönnberg. De börjar utveckla sin första betaversion – en enkel Excelbaserad tjänst med ett fåtal kunder.
2015 Är med i Draknästet med sin betaversion och får över bara en dag 1000 nya användare. Får dessutom två nya delägare, en affärsängel och en webbyrå, som hjälper trion att utveckla appen.
2016 Får i januari ett lån från Almi på 1,8 miljoner som möjliggör fortsatt satsning. I mars lanseras Mina Tjänster som är världsunik i och med sin bankintegration. Antalet användare ökar stadigt varje månad och organisationen växer lika snabbt.
2017 Får i april in Swedbank som storägare och i samband med det 15 miljoner i kassan. Inleder dessutom ett samarbete där alla bankens kunder under året kommer få Mina Tjänster automatiskt integrerat i sin bankapp. Är nu 16 anställda och börjar spana mot nya marknader att erövra efter Sverige.

EN VANLIG DAG

Kl 05.00 ”Jag går upp tidigt på morgonen nästan alltid, försöker vara med i 5 AM-klubben haha. Käkar frukost hemma och cyklar till jobbet, det upplever jag att jag får energi av.”
Kl 06.15 ”Kommer in på kontoret och börjar med att kolla igenom min mejl och besvara snabba saker.”
Kl 06.30 ”Sen några veckor tillbaka har jag börjat göra noggranna todos och dela upp min dag i kvartar med en syssla per kvart så långt det går. Det brukar ta en liten stund men det effektiviserar resten av dagen.”
Kl 07.00 ”Sätter igång med dagens sysslor. Den senaste tiden har det varit en hel del möten och telefonsamtal med våra jurister. Vi har precis skickat in en varumärkesregistrering som tagit mycket tid.”
Kl 10.00 ”Har möte med en nyanställd. Skrev på anställningskontrakt och gjorde sen lite efterföljande jobb med att bjuda in honom i alla våra system.”
Kl 12.00 ”Dags för lunch som jag så ofta jag kan försöker käka med andra entreprenörer här i Göteborg. Jag försöker bidra till startup-communitiet och på vårt kontor har vi ett extra skrivbord som entreprenörer gärna får låna.”
Kl 13.30 ”Tillbaka från lunchen fortsätter jag beta av min todo. Det är ofta mycket HR-relaterade möten och uppgifter och den senaste tiden också en hel del praktiska saker att lösa kring vårt nya kontor vi ska flytta till, med inredning, larm och lås och it-lösningar. Sen har jag också en del avstämningar med några studenter från Chalmers som exjobbar med att marknadsanalysera våra första tilltänkta export-länder.”
Kl 15.00 ”Har jobbintervju med en tjej från Mexiko som förhoppningsvis ska vara intern hos oss i sommar.”
Kl 18.00 ”Vid sex-tiden försöker jag vara hemma och umgås resten av kvällen med familjen. Jag undviker att ta med datorn hem utan försöker hålla jobbet på kontoret.”

Kommande år låg fokus på att bygga den riktiga Mina Tjänster-appen som lanserades i mars 2016. Den är världsunik genom sin bankkoppling som automatiskt identifierar återkommande betalningar, vilket gör att användaren slipper lägga in sina leverantörer manuellt.

Hur ser affärsmodellen ut?
– Appen är gratis att använda och intäktsströmmen kommer när användare väljer att byta abonnemang via oss. Om de till exempel byter elabonnemang från Vattenfall till Telge så får vi en liten kick-back från Telge för detta.

”Vi analyserar automatiskt vad som är viktigt för våra användare och presenterar sedan individuella förslag på leverantörer som de kanske vill byta till.”

Jonas poängterar att intäkterna än så länge är små och att intäktsarbetet är långsiktigt. Att bli lönsamma är det tal om först möjligen 2019. Nu ligger allt fokus på användarvärde. Att först och främst leverera en riktigt bra produkt.

– Vi tog in Prisjakts grundare Jonas Bonde som rådgivare väldigt tidigt och han har tryckt på detta från början. Det är troligen anledningen till att Prisjakt är större än Pricerunner, att de satte användarvärdet först. Det finns ett bevisat affärscase i detta men det är inget som vi behöver satsa på riktigt ännu. Vi kommer vara finansierade av riskkapital ett bra tag.

Hur finansierade ni företaget fram till Swedbank-investeringen?
– Utöver ängelinvesteringen fick vi ett lån hos Almi på 1,8 miljoner i början av 2016. Och det var med väldigt schyssta villkor, amorteringsfritt de första två åren bland annat, vilket var absolut avgörande för att vi skulle överleva och kunna lansera!

JONAS ENTREPRENÖRSRÅD

”Jag tror att man inte ska hålla på att leta efter saker som man inte kan fånga. Man har vissa tillgångar och är bra på vissa saker, försök använda och förhöja dem istället för att greppa saker du inte har koll på. Vad kan andra och vad kan jag – och vad kan jag göra med det.”

”Sen tycker jag att man ska fokusera på att kontrollera det man kan kontrollera. Det finns alltid en massa osäkerhet när man startar och driver företag. Det där som du inte kan kontrollera kommer ju gå som det går oavsett vad du gör, så fokusera på det du kan påverka och resten är bara att lita på att det blir bra.”

”Fundera på vad det värsta som kan hända är. Ofta är det inte så farligt så det är bara att tuta och köra, förutsatt att du vet varför du gör vad du gör.”

Fram till dess hade de tre medgrundarna jobbat och pluggat vid sidan om apparbetet. I samband med lanseringen gick alla in på heltid. Sedan dess har det hänt saker.

– Antalet användare har gått från 2 000 till 60 000 på ett år. Det är helt fantastiskt!

Vilka aktiviteter ligger bakom spridningen?
– Det har främst handlat om en väldigt stor organisk tillväxt som spridit sig mun-till-mun samt mycket facebook-annonsering. Vi tror på fenomenet growth hacking och har faktiskt lyckats ha väldigt låga kostnader för detta.

”Vi vill bygga en arbetsplats som förvandlar människor!”

Vad har varit den största utmaningen under detta tillväxtår?
– Att rekrytera. Det har kanske inte varit så svårt men det har tagit väldigt mycket tid. Vi har gått från 4 till 16 anställda och det är väldigt avgörande att få in rätt personer. Sen har vi också ambitionen att skapa en arbetsplats som bidrar till livskvalitet och inte bara är ett jobb. Vilket är utmanande när man växer så snabbt.

Vad är planerna framöver?
– Nu närmast ligger fokus på att sjösätta samarbetet med Swedbank, men tittar vi längre fram så vill vi gå utanför Sverige. Just nu har vi några Chalmersstudenter som hjälper oss analysera utländska marknader för att utröna vart vi borde gå. Planen är att finnas på 4 marknader inom 5 år – det ska bli en spännande resa!



Mer om Almi

Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.