Med en enad vision om minskat matsvinn tog Whywaste-teamet sin idé till marknaden – nu hjälper de över 100 matbutiker och har precis börjat växa

Det är bara två år sedan trion bakom Whywaste lanserade sitt IT-system som hjälper matbutiker att identifiera produkter vars bäst-före snart passeras. Sedan dess har de fått ett hundratal butiker som kunder, fyra miljoner i riskkapital och sju nya kollegor. Framgångsfaktorn hittills enligt grundarna? Att de utvecklade produkten tillsammans med samarbetsbutiker. 

OM WHYWASTE

Startade: 2013
Gör: Utvecklar och säljer en digital tjänst som hjälper matbutiker att hålla koll på sina produkters bäst-före-datum. Hittills har butikernas svinn minskat med 20-30 % och ambitionen på några års sikt är att komma upp till 60-70 %.
Var: Huvudkontor där utvecklingsteamet sitter i Göteborg, samt ett sälj- och operationskontor i Stockholm.
Grundare: Kristoffer Hagstedt, Martin Grådal och Sebastian Höglin Thordén.
Ägare: Grundarteamet samt tolv investerare.
Kunder: Matbutiker i alla storlekar inom både Ica, Hemköp, Östenssons, Coop och Bergendahl-koncernen.
Medarbetare: Sju stycken anställda just nu samt ett 20-tal konsulter som hoppar in vid behov med att installera systemet i nya butiker.
Omsättning: ”Mindre än en miljon under 2016, men vi följer en tillväxtplan och intäkterna ökar varje månad. Till skillnad från konsumentprodukter är detta inget som smäller till över en natt, utan B2B är processer som tar längre tid.”

OM KRISTOFFER HAGSTEDT

Ålder: 30 år.
Bor: I lägenhet i centrala Göteborg.
Familj: En sambo, ”som är väldigt stöttande.”
Utbildning: Ingenjör inom industriell ekonomi från Chalmers.
Yrkesbakgrund: ”Efter examen jobbade jag som managementkonsult i cirka två år innan vi startade Whywaste.”
Ser fram emot: ”En händelserik höst, både med Whywaste och privat.”
Bästa egenskap: ”Mitt driv.”
Sämsta egenskap: ”Att jag är tidsoptimist.”
Kopplar av: ”Genom att spela fotboll, segla och spendera tid med familj och vänner.”
Inspireras av: ”Visionärer som vågar testa nytt.”

– Mycket av våra framsteg hittills tror jag beror på att vi både förstod problemet och löste det ur kundens perspektiv. Hade vi inte varit på plats i en Ica-butik hela tiden när vi utvecklade vår produkt, sett hur de jobbar varenda dag och lärt oss deras rutiner – då hade den inte blivit så bra, berättar Kristoffer Hagstedt som är en av grundarna.

Han och medgrundarna Martin Grådal och Sebastian Höglin Thordén delade från början visionen att bidra till ett minskat matsvinn, men Whywaste-appen Semafor var inte deras första idé på temat. Bland annat utvärderade de först en tanke om smarta etiketter som byter färg vartefter produkten närmar sig utgångsdatumet.

– Men nu i efterhand inser vi att den idén satt vi hemma på kammaren och filade på alldeles för länge. Hade vi börjat prata med folk om den tidigare, testat och räknat, så hade vi snabbare insett att den aldrig skulle hålla, varken logistiskt eller ekonomiskt. Då var vi alldeles för långt ifrån kunderna för att lyckas, helt enkelt.

Men när ni började utveckla Semafor, gjorde ni det ihop med en kund?
– Ja exakt! Efter etikettidén tog vi kontakt med en Ica-butik i Landvetter utanför Göteborg för att få höra om svinn-problemet ur deras perspektiv. Den stora utmaningen för personalen visade sig vara att hålla koll på tusentals produkter och butiksägaren var taggad på att göra ett pilotprojekt med oss för att hitta en lösning.

TIDSLINJEN

2013 Kristoffer och barndomsvännen Sebastian bollar idéer som kan bidra till ett minskat matsvinn i livsmedelsbutiker. Men det finns många vägar dit. De klurar på flera lösningar innan de träffar en Ica-handlare i Landvetter och kommer på idén med en app som håller koll på butikers alla produkter.
2014 Martin har kommit in i teamet genom gemensamma bekanta och de tre sätter nu full fart. Med Ica i Landvetter som pilotkund utvecklar de mjukvaran Semafor.
2015 Under våren kör de en kortare pilot också på Ica Maxi i Mölndal och när allt funkar som tänkt bestämmer de sig för att satsa ordentligt. De hoppar av tidigare jobb och under hösten lyckas de sälja in tjänsten till en handfull matbutiker.
2016 Det fungerar bra ute i butikerna och trion känner att de behöver mer kapital för att kunna växa lite snabbare. Landar i september med 12 nya delägare och 4 miljoner i kapital. Lanserar under hösten sin andra produkt anpassad till butikers delikatess-diskar. Anställer en erfaren COO till det nystartade Stockholms-kontoret. Har vid årsskiftet ett 50-tal butiker anslutna.
2017 Förstärker teamet med ett antal medarbetare inom både operations, utveckling och sälj. Har nu cirka 100 butiker som använder deras tjänst.

KRISTOFFERS FÖRETAGARRÅD

”Ha en tydlig enad vision innan man startar, det tror jag är oerhört viktigt. Varför gör man det man gör? Det är så många gånger det kommer vara tufft och man behöver ta olika beslut, och att ha en tydlig drivkraft – och då något större än att tjäna pengar på bolaget – kommer vara sjukt viktigt. Samma sak om man tar in delägare eller när man anställer, det är viktigt att de också är med på visionen så att alla drar åt samma håll.”

”Kund-närheten och att vara lyhörd, det är av största vikt för att utveckla en produkt som faktiskt efterfrågas.”

”Sen tycker jag att man ska jobba mycket med MVP – minimum viable product. Alltså försöka testa sin idé så litet och billigt så tidigt som möjligt, för att försöka säkerställa att den verkligen är värd att satsa på.”

De landade i att pröva en mjukvarulösning som genom insamlad produktdata varnar personalen när produkter börja närma sig bäst-före.

– Varje morgon presenteras en lista över dessa produkter på en ipad, så att respektive ansvarig kan så att säga take action. Sänka priset, tillaga produkten eller kanske skänka bort den till välgörenhet.

Hur gick app-utvecklingen till?
– Min kollega Martin är utvecklare sen barnsben egentligen och det var han tillsammans med vår kollega Dan Larsson som då jobbade med oss vid sidan om Chalmers som utvecklade själva mjukvaran. Det var en väldigt iterativ process. De tog fram en första version som testades och utvärderades av personalen, och sen vidareutvecklades den för att fungera så enkelt som möjligt i butiksmiljön.

Hur lång tid tog det?
– Själva pilotprojektet i Landvetter tog ungefär ett år. Men då var det mest Sebastian, vår tredje medgrundare, Martin och Dan som jobbade. Jag arbetade fortfarande på mitt gamla jobb då. Sen under våren 2015 hade vi en ganska färdig app som vi testade under 6 månader på Ica Maxi i Mölndal, som en andra, kortare pilot.

EN VANLIG DAG

Kl 08.00 ”Varje morgon inleder vi med möte allihop, där vi går igenom hur dagen ser ut och vad respektive person ska fokusera på.”
Kl 09.00 ”Sen brukar jag jobba lite med kontakt med mina olika ansvarsbutiker. Alla personer som jobbar här blir personligen ansvariga för några butiker och att hålla kontakt med dessa. Det är en del i att vi inte vill sätta ett system i händerna på någon butik utan istället jobba med ständiga uppföljningar för att säkra att systemet ger effekt. Så på förmiddagen lägger jag någon timme på detta.”
Kl 10.30 ”Sen är det ofta någon workshop inom någon del. Oftast kring produkten, hur vi ligger till med ny utveckling, eller kring operations och vad som funkar bra, vad som behöver ändras, om vi behöver mer personal eller ny utrustning och så.
Kl 12.30 ”Dags för lunch som jag oftast äter tillsammans med kollegor.”
Kl 13.30 ”Sen under eftermiddagen försöker jag oftast jobba med sälj, höra av mig till potentiella samarbetsbutiker och boka in möten.”
Kl 20.00 ”Kvällstid, efter middagen hemma, blir det oftast lite bokföring och admin. Om jag inte har varit ute i butiker under dagen som jag är kanske 1-2 dagar i veckan, då kommer jag oftast hem lite senare istället.”

Och därefter kände de sig redo att börja sälja sin produkt på riktigt! Då hoppade även Kristoffer av sitt jobb som managementkonsult och alla tre fokuserade för fullt på Whywaste och att lyckas sälja in tjänsten till butiker.

Hur såg er säljprocess ut?
– Vi jobbar i stort sett bara mot enskilda handlare än så länge, så i början var det mycket att ringa runt, boka möten och komma dit och presentera. Sen vartefter fick vi fler nöjda kunder som började tipsa andra butiksägare, och nu för tiden är det nästan oftare så att folk hör av sig och är nyfikna på vår produkt än att vi ringer dem.

Intäktsmodellen bygger på en prenumerationslösning, där butikerna betalar en summa per månad baserad på sin storlek.

– Det upplägget gör att vi hela tiden vill prioritera support och service, så att butikerna verkligen använder oss. Vi har till exempel delat upp alla samarbetsbutiker emellan oss anställda, så att alla personligen är ansvariga för att regelbundet ringa just sina kunder och höra läget, om de har några problem eller önskemål. Det tror jag har varit en framgångsfaktor för oss!

Hur finansierade ni er uppstart?
– Jag vet inte exakt hur mycket vi har satsat faktiskt. Framför allt lade vi vår tid och oavlönat arbete i drygt ett år. Vi hade ju inga stora kostnader direkt, förutom att vi köpte in iPads till alla våra kunder. Men sen efter ungefär ett halvår när vi kände att vi hade en bra produkt som funkade att sälja, bestämde vi oss för att ta in mer kapital för att kunna gasa.

Kristoffer berättar att de inför investeringsrundan fick tips om att samla ihop en lång lista med potentiella investerare och mejla prospekt till dem, men att han, Sebastian och Martin valde en annan väg.

– Vi var istället ganska selektiva med vilka vi valde att träffa, ville känna att de kunde bidra med mer än bara kapital. Att de hade samma vision som vi, att minska matsvinn. Och, i princip alla vi träffade gick faktiskt med som delägare – så för oss var det en bra strategi.

Processen inleddes i april 2016 och i september var allt klart: 12 nya delägare och 4 miljoner mer i kassan.

Vad har blivit annorlunda sen dess?
– Att vi har resurser att skapa tillväxt och samtidigt sköta våra gamla kunder. Som idag till exempel, så både installerar vi system hos två nya butiker och är samtidigt ute och servar några gamla kunder. Nu har vi råd att ha några fler anställda och ett gäng konsulter som kan hoppa in vid behov, det hade vi inte på samma sätt för ett år sedan.

Idag är de sju anställda och öppnade ganska direkt efter nyemissionen ett sälj- och operationskontor i Stockholm där bland annat företagets COO sitter.

– Vi har ju många kunder i Stockholmsområdet och det kändes bra att kunna vara nära dem rent geografiskt och snabbt kunna hjälpa till om det behövs.

Vilka tror du blir era största utmaningar nu i tillväxtresan?
– Jag ser egentligen två stora. Den ena är att bibehålla kvalitet samtidigt som vi växer, alltså att lyckas få fler kunder men samtidigt ta hand om våra gamla. Och den andra är att få med kedjorna centralt på detta, pusha deras processer lite. De har ganska långa beslutsvägar och många internt som ska övertygas, men jag tror att de första matkedjorna som börjar digitalisera sig och blir duktiga på det tidigt har mycket att vinna.

Vad har ni för planer framöver?
– Förutom att växa vidare så planerar vi för ytterligare en produkt-lansering till hösten. Vi har ju redan två produkter, en för uppföljning av färskvaror och en anpassad för delikatess-disken som håller koll på fräschör och digitaliserar all journalföring kring det, och nu kommer vi snart lansera en tredje som än så länge är hemlig. Vi har jobbat med den sen i våras så det har varit ett ganska stort projekt som ska bli väldigt kul att få berätta om!



Mer om Almi
Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.