Magnus leder Uddevalla-företaget som integrerar smart teknik i båtar och fordon – nu inleder de tillväxtfas ihop med ny global ägare

I närmare 20 år har Uddevalla-företaget Trigentic på egen hand utvecklat tekniklösningar för båtar och specialfordon, men i februari 2018 blev de en del av den globala teknikkoncernen Garmin. Tanken var egentligen att fortsätta i egen regi men VD:n Magnus Jirhem ser bara fördelar med en ny, stor ägare som kan öppna upp för fler affärer och fortsatt tillväxt.

OM TRIGENTIC

Startade: 2001.
Gör: Utvecklar och säljer programmerbara elsystem, så kallade ”smarta system” för båtar och fordon så att de blir enklare att överskåda och hantera.
Var: Uddevalla.
Ägs: Av globala koncernen Garmin som köpte bolaget i februari 2018.
Kunder: Båt- och fordonstillverkare över hela världen.
Antal medarbetare: Ett 10-tal som framför allt jobbar med utveckling, sälj och kundsupport.
Omsättning: Cirka 20 miljoner under 2017.

OM MAGNUS JIRHEM

Ålder: 49 år.
Bor: I en villa i Uddevalla
Familj: En 5-årig son.
Utbildning: Gymnasieingenjör
Yrkesbakgrund: ”Jag har jobbat inom alla möjliga branscher. Telekom, produktion, hotell och bilindustri. Ofta under senare tid på ledande befattningar.”
Bästa egenskap: ”Jag hoppas att det är att jag är lyhörd och har en stark tro på människor. Jag är ganska strategisk och kreativ men jobbar egentligen helst med att få ett team att förflytta sig framåt. Ensam är svag tycker jag, utan det är tillsammans som man åstadkommer saker.”
Sämsta egenskap: ”Jag har nog länge varit en tidsoptimist, men av erfarenheten blir man alltmer realist.”
Gör på fritiden: ”Jag gillar att dansa. Sen spenderar jag såklart tid med min son, har en bil som jag gillar och ett hus som ska skötas. Och så gillar jag att resa. Jag är inte den som fyller kalendern, utan vill kunna göra det som jag känner för och ha möjlighet att vara spontan.”

När Magnus Jirhem för sex år sedan kom in i Trigentic för första gången – då som styrelseordförande – hade företaget nyligen lanserat sin andra produktgeneration som deras tillväxt sedan dess har byggt på.

– Det är en styrka att kunna jobba med hårdvara och mjukvara i kombination – det skapar stora möjligheter till förhållandevis enkel produktutveckling allt efter vad kunderna vill ha.

”Våra kunder kommer ständigt med förfrågningar på nya lösningar och idéer. Vi tillhandahåller en produkt som ger dem möjlighet att vara kreativa utan begränsningar. Sen är det upp till oss att försöka lösa det och skapa kundunika lösningar.”

Affärsidén bygger på att sälja programerbara elsystem för marin- och fordonsindustrin. Skapa smarta hem, förklarar Magnus, fast i båtar, fartyg, husbilar och minibussar till exempel.

– Vi kopplar ihop hela fordonets elsystem och tillför logik genom mjukvaran så att man kan programmera olika flöden. Vi kan koppla ihop all belysning så att man kan trycka på en knapp och så tänds alla lampor enligt förinställningar. Eller så kan vi skapa kopplingar som förhindrar saker att hända, till exempel att man inte kan starta motorn om badplattformen är utfälld.

TIDSLINJEN

2001 Trigentic startas som ett dotterbolag till Empir AB, med fokus på att utveckla programmerbara elsystem till båtar och specialfordon. EmpirBus som produkt skapades redan tidigare som en del av Empir AB
2010 Företaget omsätter drygt 6 miljoner och lanserar nu sin nya generation smarta produkter.
2012 Magnus Jirhem blir styrelseordförande. Företaget ingår samarbetsavtal med Raymarine som är en av välrdens största aktörer inom navigationsutrustning till fritidsbåtar. Omsätter 5,5 miljoner.
2014 Tillväxtresan har så smått inletts och företaget omsätter nästan 10 miljoner. Prodututveckling av mjukvaran i samarbete med kunder pågår för fullt och Magnus blir VD.
2017 Trigentic omsätter närmare 20 miljoner och diskussioner med Garmin som potentiell köpare inleds under hösten.
2018 Garmin blir ny och ensam ägare av Trigentic vilket öppnar upp för fortsatt och ännu starkare tillväxt. Trigentic byter namn till Garmin Sweden Technologies.

Trigentics kunder är båttillverkare och företag som bygger specialfordon, till exempel hästlastbilar eller taxi-minibussar. Bolaget är stationerat i Uddevalla där utvecklings- och säljteamen sitter och tillverkningen är outsourcad på produktionspartners i Sverige.

Du blev VD under 2014 – hur såg företaget ut då?
– Vi omsatte drygt 9 miljoner och var i tidig tillväxtfas. Vi hade mycket på gång och jag kom in för att förstärka organisationen så att vi skulle orka med tillväxtresan som vi var övertygade skulle komma.

”Jag hade inte alls jobbat inom denna bransch förut, men däremot hade jag erfarenhet från tillväxtresor vilket jag tror gjorde att styrelsen tillfrågade mig om att bli VD.”

2012 hade företaget inlett ett samarbete med Raymarine som är en av världens största aktörer inom marin navigationsutrustning – vilket blev en avgörande händelse.

– De hade en multifunktionsdisplay – som en iPad kan man säga – som var frontend för deras system över ekolod, radar och sjökort. Och det vi gjorde var att vi integrerade vårt elsystem där så att man använde samma touch-display också för våra produkter och tjänster, vilket avsevärt förbättrade deras erbjudande.

MAGNUS LEDARSKAPSTIPS

”Vision: Ha en målbild om vart man är påväg och vad man vill nå.”

”Delaktighet: Låt alla bidra. Det är inte resultatet av en persons ansträngning som räknas utan det är laget som vinner matchen.”

”Testa, våga göra fel och var stolt över att försöka. Utan misstag, ingen framgång.”

” Undvik kriser: En organisation som självmant anpassar sig till ändrade förutsättningar kommer vara en avgörande faktor för framgång.”

”Sätt kreativiteten i centrum: Vad gör oss bättre? Vad gör vårt erbjudande mer attraktivt? Hur utvecklar vi våra produkter/tjänster?”

”Rusta för svåra tider: Det kommer garanterat ta längre tid, vara lägre marginaler, lägre volymer, fler bakslag, etc än beräknat, så se till att din finansiering är mer än tillräcklig för att klara resan.”

”Lyssna på andra: Att ta rådgivning eller be om andras åsikter är inte tecken på svaghet – tvärtom.”

”Premiera ansträngning och ambition – inte bara resultat. Den som fortsätter att försöka kommer lyckas.”

Raymarine blev Trigentics distributör och deras globala säljkår satte så småningom rejäl fart på tillväxten för Magnus och hans team. Mellan 2014 och 2016 fördubblades omsättningen.

– Innan hade vi framför allt jobbat med mindre tillverkare, men nu kunde vi börja konkurrera med betydligt billigare system och erbjuda den här typen av funktionalitet till större tillverkare, och även på nya marknader.

Har det varit ett självklart val att jobba med distributörer?
– Det är såklart en avvägning just eftersom man kommer ett steg bort från kunden. Men alternativet hade varit en egen säljkår som ska resa runt globalt och det skulle bli otroligt dyrt med tanke på försäljningscyklerna. Nu jobbar vi med en distributör som ändå besöker kunderna flera gånger per år i olika projekt, så jag ser det som en fördel att de då också har oss som en produkt i sin portfölj.

”Vår resa har varit allt annat än spikrak och samarbetet med Almi har varit viktigt för vår överlevnad. Almis kombination av riskfinansiering, nätverk och kunskap har varit oerhört värdefull.”

Vad har varit mest utmanande för er genom åren?
– Försäljningsbiten, helt klart. Vi har inte produkter som man säljer ena dagen och installerar nästa, utan försäljningsprocesserna är ofta uppemot ett år. Vi behöver tajma kundens modellskifte i och med att de behöver skapa ett nytt elektronikschema för att ta in oss, så för att lyckas behöver vi både vara trovärdiga och uthålliga. Det är våra framgångsfaktorer na tycker jag, i kombination med en bra produkt såklart.

När säljprocesserna är så långa, hur har ni överlevt ekonomiskt?
– I många år var våra siffror röda och då lär man sig vikten av att ha en bra kapitalbas. Innan Garmin kom in hade vi ett 30-tal ägare, bland annat Almi Invest, som genom åren finansierat vår produktutveckling och marknadsetablering.

Magnus berättar att hans företagarfilosofi mycket handlar om att undvika dikeskörningar snarare än att satsa på den perfekta affären.

– Det är ofta väldigt svårt att veta vad som är rätt väg men det viktigaste är nästan att man inte väljer allt för fel väg, kör man för illa i diket kan det vara slut. Det handlar i mångt och mycket att undvika kris till varje pris snarare än att satsa allt på ett kort och dra hem storaffären.

Hur undviker man ekonomisk kris då?
– Genom att inte göra best case-kalkyler, utan lyssna på Almi och andra aktörer som finansierat tusentals projekt och vet att allt oftast tar längre tid. Man får försöka att inte bli nedslagen utan ta till sig input, jobba med riskfaktorerna och ha en beredskap ifall de har rätt. Helt enkelt se till att vara rustad ifall saker drar ut på tiden.

För Trigentic har uthålligheten och det stora fokuset på produktutveckling till slut gett avkastning. De senaste åren har tillväxten landat på runt 20-30 % årligen och Magnus tror att den kommer accelerera nu sedan Garmin blivit ny ägare.

Hur gick processen till när de köpte er?
– De agerar ju sedan tidigare bland annat på vår marknad, hade sett en ökad efterfrågan för våra produkter och fick upp ögonen för oss. Vilka kunder vi hade och vilka lösningar vi levererade. Utifrån det tog de kontakt och i höstas accelererade processen. Vår huvudplan var egentligen att jobba vidare som fristående, men detta blir en fantastisk möjlighet för oss att växa och vinna fler affärer. Med hjälp av kompetens som finns i deras koncern kommer vi i framtiden kunna erbjuda ännu bättre lösningar för våra kunder!

Foto: Stefan Karlsson, Bohuslänningen



Mer om Almi
Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.