Marie teamade upp med svärfar och tog fram ett isfritt vattenkar för hästar – den nischade idén fick snurr

Marie Hasselbom ville slippa oroa sig för hästarna under vinterns kalla dagar och tog hjälp av sin svärfar för att konstruera ett vattenvärmande kar – som snabbt blev populärt bland hästägare. Tack vare innovativ produktutveckling och hög servicegrad har nu Thermobar framgångsrikt spridit sig utanför Sveriges gränser.

OM THERMOBAR

Gör: Utvecklar och säljer eluppvärmda dryckeskärl till hästar som gör att vattnet inte fryser under vintern.
Var: Har sitt säte i Åre där utvecklingen sker. Karen monteras och distribueras av en samarbetspartner utanför Norrtälje.
Kunder: Privatpersoner över hela Europa med Sverige, Norge, Finland och Tyskland som största marknader. Har också några återförsäljare i Norge, Tyskland och Schweiz.
Startade: 2003.
Grundare och ägare: Marie Hasselbom och hennes svärfar Hjalmar Fries.
Omsättning: 4 miljoner under 2016.
Antal medarbetare: Marie, Hjalmar och ett antal konsulter.

OM MARIE HASSELBOM

Ålder: 50 år.
Bor: Under vintrarna på olika platser utomlands, nu senast i Wanaka på Nya Zeeland. Annars på sin hästgård i Åre.
Familj: ”Min pojkvän sedan 30 år och våra två söner som är 14 och 11.”
Utbildning: Jag har miljarder små utbildningar, men det kanske finns en liten röd tråd trots allt. Efter gymnasiet gick jag en utbildning inom reklamfoto på Berghs School of Communication. Sen har jag bott i Kalifornien och läst reklam, marknadsföring och försäljning i Santa Monica. Därefter var jag i New York och gick en teaterutbildning på Lee Strasberg Theatre Institute, och sen åkte jag hem till Sverige igen och gick en hästutbildning på Strömsholm.”
Yrkesbakgrund: ”Fram till starten av Thermobar har jag arbetat som reklamfotograf, både i Sverige och utomlands. Och utöver det har jag haft en massa ströjobb med allt möjligt, bland olika roliga saker har jag till exempel jobbat på ett galoppstuteri i Auckland som 18-årig.”
Förebild: ”Nej, jag kör nog mitt eget race haha!”
Ser fram emot: ”Att kunna fortsätta leva precis som jag gör.”
Bästa egenskap: ”Att jag alltid ser möjligheter.”
Sämsta egenskap: ”Envis, är det en dålig egenskap? Eller nej, min sämsta är att eftersom jag är entreprenör ut i fingertopparna så älskar jag att påbörja saker, men ibland har jag lite svårare att genomföra dem. Bortsett från Thermobar då. Jag är en uppstartare helt enkelt, på gott och ont.”
Kopplar av: ”När jag är ledig är mitt mål egentligen att bara vara och inte göra någonting alls. Men oftast slutar det med att jag ändå är ute i naturen och rider, cyklar, vandrar eller paddlar.”

– Nu har jag precis sålt mitt första kar på Nya Zeeland – gud vad skoj!

Mitt under intervjun får Marie Hasselbom ytterligare ett land att skriva upp på den digra exportlistan.

Var strategin från början att satsa på export?
– Nej, men väldigt tidigt hörde det faktiskt av sig folk från Norge, Finland och Tyskland. Mest återförsäljare, men de tackar vi oftast nej till. Vi vill ju sälja direkt till slutkund – det har varit planen från start.

Marie och familjen har spenderat hela vintern på Nya Zeeland och börjar nu göra sig redo för att flytta hem till hästgården i Åre igen.

– Det har varit en salig blandning av jobb och familjetid här och jag har lärt känna så otroligt många. Jag är supersocial och älskar människor – det är nog min största styrka som entreprenör. Och där är Hjalmar och jag likadana, inte rädda för att göra fel eller säga något dumt utan vi bara kör.

Hjalmar Fries är Maries svärfar, ”den mest fantastiska, smarta och roliga svärfar man kan ha”, tillika medgrundare och konstruktör på Thermobar. Det är alltså han som är den tekniska hjärnan bakom de eluppvärmda karen.

– Hjalmar var nybliven pensionär då, runt 2003 när jag letade som en dåre på nätet efter kar som höll vattnet tinat på vintern. Till slut frågade jag honom om det var en omöjlighet att konstruera eftersom det ju inte verkade finnas. Han hade jobbat med att konstruera vattenpumpar och sa att ett eluppvärmt kar absolut inte var omöjligt, knappt ens svårt.

Hjalmar och Marie.

Några veckor senare hade han skissat fram en lösning: ett vattenkar med en värmefolie i botten som via en sladd är kopplad till en transformator som omvandlar vanlig ström till en lågspänning på 24 volt.

– Transformatorn monterar man utanför hagen och så kopplar man den till ett strömuttag i stallet, och sen får man eluppvärmt vatten.

De tog skissen och åkte till en plasttillverkare i Skebobruk i närheten av Hjalmars gård och beställde till en början ett endaste kar för eget bruk.

När tog ni steget att börja sälja?
– Ganska direkt egentligen. Kompisar och hästfolk som jag kände såg min hage – hur det rök från vattnet de kalla dagarna och hur jag slapp hacka is – och många frågade om de kunde få köpa ett. Så då bestämde vi oss för att testa att beställa en liten batch.

TIDSLINJEN

2003 Marie ber sin svärfar Hjalmar om hjälp med att konstruera ett eluppvärmt vattenkar till hästarna. Så fort folk i hästkretsen ser det vill de köpa likadana. Marie och Hjalmar bestämmer sig för att köpa hem en batch på 50 stycken. Ställer ut med karen på Sweden International Horse Show i Globen.
2004 Blir kontaktad av några norska butiker som vill köpa in karen och ingår så småningom avtal med en norsk återförsäljare. Säljer sina första kar till finska privatkunder och omsätter under året cirka 500 000.
2005 De upptäcker att termostaten till deras första hundra kar saknar isolering och därför rostar sönder snabbt. Mejlar alla kunder och förklarar sitt misstag – och känner att de kommer stärkta ur krisen.
2006 Nu har de sålt flera hundra kar och bestämmer sig för att satsa lite mer. Startar aktiebolag och börjar utveckla fler produkter, bland annat icke-eluppvärmda isolerande kar som håller vattnet tinat tre gånger så länge som vanliga dryckeskärl och som under sommaren håller vattnet svalt. Omsätter 2 miljoner.
2007 Får sin första tyska återförsäljare.
2012 Första konkurrenten dyker upp på marknaden. Marie och Hjalmar känner att de behöver vässa sig och utvecklar under kommande år en helt ny serie lite billigare kar där man kan köpa alla reservdelar som behövs. Målet är att kunderna aldrig ska behöva slita ut och slänga produkten eller frakta den fram och tillbaka för reparationer. Omsätter nu 4,7 miljoner.
2016 Marie spenderar vintern på Kanarieöarna tillsammans med familjen. Får på köpet sina första spanska kunder. Omsätter under året 5 miljoner.
2017 Får patent på ett kar med automatisk påfyllning som Hjalmar har konstruerat och testat på två stora svenska ridskolor och säljer sina första till ett stort stall i Uppsala.

EN VANLIG DAG

Kl 07.00 ”Morgonen här på Nya Zeeland börjar med att jag gör matlådor till mina barn som de tar med till skolan. Ekologiska bönblandningar och mackor brukar det bli.”
Kl 08.30 ”När de har åkt iväg ägnar jag mig åt mina hobbies. Det blir oftast att jag kör mountainbike längs någon av alla välpreparerade cykelstigar de har här eller SUPar (stand up board) med kompisar.”
Kl 10.00 ”När jag är tillbaka sätter jag mig framför datorn och svarar på mejl och jobbar undan. Det är så skönt att vara här, för det känns alltid som om jag ligger före. Jag tror kunder i Europa upplever att de får svar väldigt snabbt haha!”
Kl 13.00 ”Efter lunch åker jag bort till en vän och kollega från Åre, som är översättare mellan svenska och engelska och som nu hjälper mig i arbetet med att översätta hela vår hemsida och webbshop till engelska.”
Kl 15.00 ”Nu någon gång kommer förmodligen barnen hem och då är jag med dem och min man, om han inte är och flugfiskar, resten av dagen. Vi spelar tennis eller går ut och hikar eller cyklar, och tränar engelska. Sen jobbar jag inget mer på hela dagen, åtminstone inte här på Nya Zeeland. Hemma brukar jag gå upp mycket tidigare på morgonen, vid fyratiden, och jobba några timmar före frukost för att ha möjlighet att vara ledig med familjen på eftermiddagen och kvällarna.”

De beställde 50 kar från samma tillverkare och monterade dem själva hemma på Hjalmars gård i Roslagen. Ett år senare var de slutsålda och då köpte Marie och Hjalmar in ytterligare ett hundratal för pengarna de tjänat.

– Vi har växt väldigt sakta och inte tagit några lån knappt alls, och det är nog lite unikt. Men det är en styrka också – att ha kontroll hela vägen, hinna lära sig sin business och slippa stressa över räntor och amorteringskrav.

Har ni råkat ut för någon stor motgång?
– Ja, efter ett år ungefär började vi få reklamationer på termostaterna – att de hade rostat och slutat fungera. Och vi insåg snart att vi hade missat att isolera dem helt enkelt, ganska klantigt faktiskt. Men då gjorde vi något smart och skickade snabbt ut ett mejl till alla kunder och förklarade vad som hade hänt och att vi skulle fixa allas kar så snart de gick sönder. Och nu i efterhand blev krisen väldigt varumärkesstärkande faktiskt – vi fick liksom chans att visa att vi brydde oss.

Hur marknadsför ni er?
– Vi deltar på en del hästmässor i Sverige, Norge och Tyskland och annonserar i hästmagasin ibland – men annars bara sociala medier. Det är nog Facebook som framför allt har möjliggjort vår export. Precis i början fick vi också ett dubbeluppslag i tidning Land och det gav oss ett jätteuppsving.

FRAMGÅNGSFAKTORER

”Att vi inte har haft för bråttom tror jag är en stor framgångsfaktor. Det finns fördelar med att ha kontroll över tillväxten och inte gå för fort fram, då kan man slippa dyra misstag.”

”Att man brinner för det man gör och tycker det är jätteroligt – det tror jag är en förutsättning för att lyckas. Och det gör det dessutom lättare att sälja. Känslan av att veta att det är lite tack vare oss som många tusentals hästar kan dricka när de är törstiga är nog min största drivkraft.”

”Att vi började jobba med en ny och väldigt nischad produkt tror jag har gjort resan enklare.”

”Att både Hjalmar och jag är übersociala och älskar människor är viktigt. Det gör att vi inte är rädda för att göra fel rent socialt utan bara kör på.”

”Och att jag brinner för marknadsföring och tycker sociala medier och är jätteskoj, det har inte heller skadat.”

OM STRATEGIN ATT INTE HA NÅGRA ANSTÄLLDA

”Genom åren har vi insett att vi är helt värdelösa på att vara arbetsgivare. Ett par gånger har vi försökt, men inte fått det att fungera. Jag tror helt enkelt att Hjalmar och jag är entreprenörer och doers båda två, men inte så bra på att leda människor. Hur som helst har vi bestämt oss för att sluta försöka och istället bara jobba med konsulter.”

”Vi jobbar med flera olika, vissa löpande och vissa mer på projektbasis, och alla får betalt per timme. De som jobbar på löpande basis är ett företag som sköter montering och distribution av karen, en kvinna som är grym på tyska och sköter all kontakt med tyska kunder och återförsäljare, en IT-kille som sköter allt kring hemsidan och webbshopen och sen en revisor som gör all administration och ekonomi.

”För små företag som oss skulle jag säga att detta är ett bra alternativ till att ha anställda. Man betalar när det finns jobb som behöver göras och man vet att konsulterna alltid kommer göra sitt bästa och ta ansvar – annars får de inte betalt. I större företag förstår jag att man anställer, men för oss är detta den bästa lösningen. Vi är så sårbara för när rutiner eller personer strular.”

De var först ut på marknaden med en nytänkande produkt som dessutom visade sig vara eftertraktad av många. Det tog några år, men sedan hände det som Marie fruktat lite grann – att en prispressande konkurrent dök upp.

– Då ringde jag Hjalmar och sa ”nu måste vi komma på något smart” minns jag haha!

Vad kom ni på då?
– Att vi skulle utveckla en ny serie som vi kallar Thermobar 65 Eco, som är billigare än våra andra kar och där man kan köpa alla reservdelar som kan tänkas behövas av oss – så att man i princip aldrig ska behöva slänga karet. Dessutom har vi en garantitid på 3 år. Detta kommer nog bli vår nya linje för jag känner så starkt att det inte går att hålla på med slit-och-släng i vår värld längre.

Har du haft någon mentor att bolla med längs resans gång?
– Ja, jag har haft sån himla tur som lärt känna en kille, Martin Hellström på Almi i Östersund. Han är en så bra rådgivare att det nästan är löjligt, helt magisk. Han har kunnat svara på allt och har hjälpt mig jättemycket – inte minst när vi började exportera i större grad.

Planerna framöver är digra. I dagarna har Thermobar lanserat ett helt nytt, patenterat hörn-vattenkar som i flera år har testats på ett par stora hästgårdar i Sverige.

– Hjalmar har utvecklat det i samrådan med våra kunder och det unika är att det fylls på helt automatiskt, med helt släta ytor som gör den enkel att rengöra och med mätare om man vill så att man kan se hur mycket hästen dricker. Det har många tävlande hästägare efterfrågat länge så det känns jättekul att äntligen kunna erbjuda.

Hur ser visionerna för framtiden ut?
– De är faktiskt inte så stora, utan framför allt att få fortsätta leva som jag gör! Varenda 70-årig före detta företagare man läser om verkar ju ångra att de inte prioriterade familjen. Det får inte hända! Så för mig kommer barnen och familjen först, att vi får leva och resa som vi vill, och sen anpassar jag företagandet efter det.

Fotograf: Gösta Fries



Mer om Almi

Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.