Marlenes app gör det roligare att följa lopp – lean startup, riskkapital och utvecklingsfokus bäddar nu för exportsatsning

Allt började med att Marlene Sjöberg tyckte det var trist att titta på sin sambos skidlopp. Via Chalmers Ventures entreprenörsprogram, förstudiemedel från Almi och ett tidig marknadstest skapades RaceONE – en app där man kan följa deltagare i olika lopp via gps-livetracking, mellantider, film och foton. Efter tre år har den nu fått flera hundra tusen användare.

OM RACEONE

Startade: 2015.
Är: En app som livetrackar, tar mellantider, fotar och filmar deltagare i lopp så att åskådarna kan följa med och heja digitalt.
Var: Sälj och utveckling i Göteborg. Anslutna lopp finns främst i Sverige än så länge, men planerna är att växa ut i Europa under 2018.
Grundare: Marlene Sjöberg, Per Stridh och Patrik Corneliusson
Ägare: Grundarna, Almi Invest, Chalmers Ventures, Viab samt Johan Attby och Rikard Steiber.
Kunder: Lopp-arrangörer samt till viss del åskådare som på de största loppen betalar för att följa deltagarna.
Antal medarbetare: 7 personer
Omsättning: < 1 miljoner under 2017.

OM MARLENE SJÖBERG

Ålder: 37 år.
Bor: I Landvetter.
Familj: Mannen Johan.
Utbildning: Civilingenjör inom datateknik på Chalmers.
Yrkesbakgrund: ”Har varit professionell fotbollsspelare i många år fram tills 2016. Parallellt med det har jag jobbat som trainee på Volvo och sen som IT-projektledare på Accenture.”
Bästa egenskap: ”Att jag inte ser något som ett misslyckande, utan snarare att jag vill ligga på en så hög nivå att jag misslyckas ibland för att inte vara för safe. Den inställningen är en styrka när man driver eget för man behöver utmana sig jämt då. Jag tror att om man inte vill misslyckas så kommer man inte heller lyckas på riktigt, för om man ska lyckas behöver man sikta så högt att man riskerar att misslyckas många gånger.”
Sämsta egenskap: ”Att jag har en sån sjuk vinnarskalle att jag till och med drar mig för att spela sällskapsspel med kompisar. När jag förlorar något bör man hålla sig undan haha!”
Kopplar av: ”Genom träning. Mountainbike, traillöpning, kajak, multisport, längdskidor, inlines och massa annat. Så fort det är helg vill jag ha äventyr!”

– Att jag startade upp RaceONE är egentligen en slump. Det började med att jag berättade för en kompis hur trist det var att följa med min sambo Johan på skidlopp eftersom jag ingenting såg och att det borde finnas en lösning som gör det roligare. Han föreslog då att jag skulle söka till Chalmers Ventures entreprenörsskola för att utveckla min idé.

”Jag hade länge sökt en utmaning att ta min an och jag insåg att idén bakom Raceone var en fantastisk chans att förena mina tre passioner för sport, IT och företagande.”

Den sista ansökningsdagen var bara tre dagar bort så Marlene satte full fart och skrev ihop en problemformulering – som hon också antogs med.

– Jag visste bara att jag ville göra det roligare att följa loppen och under en av intervjuerna fick jag frågan om det inte vore smart att utveckla en mobil lösning för det. Och så blev det.

Programmet pågick i tio veckor och de första fem ägnade Marlene åt att verifiera sin idé genom att vara ute på lopp  och prata med loppdeltagare och publik och planera appen och dess innehåll. Därefter pratade hon med lopparrangörerna för att förstå intresset från deras håll.

– I slutet av programmet hörde jag med arrangörerna igen och fick då direkt 19 stycken som ville köpa tjänsten. Några dagar senare hade vi demodag och då vann jag hela entreprenörscampet och 250 000 kronor i uppstartskapital!

”För varje loppdeltagare som använder vår app får vi i genomsnitt 3,5 åskådare som också gör det.”

Wow! Vad blev dina första steg efter det?
– Första grejen blev att jag tog in min medgrundare Per Stridh som jag kände via min sambo och som hade erfarenhet av sälj och marknadsföring. Sen blev nästa steg att vi bestämde oss för att lägga alla pengar från vinsten plus förstudiemedel som vi sökte från Almi på att utveckla en första version av appen.

De anlitade en konsult innan de lyckades anställa en utvecklare och en sommarjobbare och under några intensiva månader utvecklades RaceONE.

– Den blev hyfsat klar i augusti och även om det fanns en hel del buggar kvar då så bestämde vi oss för att lansera den. Det var så viktigt att hinna testa intresset innan säsongen dog ut i oktober. På de två månaderna fick vi in 6000 användare vilket var tillräckligt många för att kunna övertyga fler investerare om att gå in i bolaget.

TIDSLINJEN

2015 Marlene får idén till RaceONE under ett av sin mans skidlopp. Söker spontant in till Chalmers Ventures entreprenörsprogram, kommer med och vinner sen hela campet. Lägger vinstpengarna på att utveckla en beta-version av appen. Under två pilotmånader får den 6000 användare.
2016 Tar in första omgången riskkapital från två investerare och två affärsänglar och dessutom ett företagslån från Almi. Det finansierar löner för Marlene, hennes medgrundare Per Stridh samt två utvecklare som de anställer under våren. Skapar mellantid-funktion och chattmöjlighet i appen.
2017 Tar in mer riskkapital och får in Almi Invest som delägare. Har under året närmare 150 000 startande i appen. Utvecklar en film- och fotofunktion och börjar samarbeta med tidtagningsföretag som inkluderar RaceONE i sina offerter till lopparrangörer.
2018 Planerar att börja expandera ut i Europa med fokus på Italien och Storbritannien. Vill anställa ytterligare två utvecklare under året. Prognostiserar att ha cirka 400 000 startande under året.

EN VANLIG DAG

Kl 08.00 ”Jag kommer till jobbet och börjar med att kolla av mejlen och supportmeddelanden som vi har fått in från våra användare.”
Kl 09.00 ”Morgonmöte ihop med mina medgrundare Per och Patrik där vi går igenom status på öppna punkter och planerar strategin framåt.”
Kl 12.00 ”En dag i veckan försöker hela företaget ha lunchträning ihop. Oftast blir det löpning eller squash.”
Kl 13.30 ”Eftermiddagen spenderar jag med att beta av att-göra-listan. Till exempel att skapa nyhetsbrev med månadens löp- och cykellopp och utifrån dessa lägga in Facebook-inlägg med lopptips som fördelar sig över hela månaden.”
Kl 18.00 ”Dagen avslutas med att jag beger mig vidare på mitt eget träningspass. På kvällen brukar jag sen stämma av mejlen och supportmeddelanden igen och svara på akuta grejer. Resten får vänta till morgonen efter.”

Under de tre åren som gått sedan lanseringen har det stora fokuset legat på vidare produktutveckling och företaget har levt på riskkapital.

– I januari 2016 tog vi in 2,5 miljoner i vår första investeringsrunda från två investerare, två affärsänglar och ett företagslån från Almi. I samband med det började Per och jag jobba heltid och vi tog också in vår CTO Patrik Corneliusson då. Sen i april 2017 tog vi in ytterligare några miljoner i en ny investeringsrunda. Våra tidigare ägare gick in med mer plus att Almi Invest kom in som delägare.

Hur ser er affärsmodell ut?
– Den har ändrats över tid. Från början tänkte vi att användaren – alltså åskådarna – skulle betala, men vi märkte snart att det bara funkade på de allra största loppen. Så nu håller vi på att på olika sätt utvärdera intäktsströmmar och se vad som funkar bäst. Just nu betalar användarna bara på stora lopp och på mindre lopp betalar arrangören en fast summa som baseras på hur stort loppet är.

Det är också arrangören som bestämmer vilka funktioner som ska finnas. Live-tracking erbjuds alltid så länge deltagaren slår på sin GPS och mellantider och sluttider fixar RaceONE också genom att de har avtal med alla tidtagningsbolag som verkar i Sverige.

– Sen kan vi också både fota och filma deltagarna och låta materialet dyka upp i appen ifall arrangörerna väljer att bekosta detta genom kameror som sätts upp längs banan.

”Målet är att man som åskådare ska känna sig nästan lika närvarande som om den deltagande hade en kamera på huvudet.”

Säljstrategin har varit att få in så många lopp som möjligt.

– Vi vet att när en deltagare väl har använt oss två gånger så glömmer de inte bort oss. Alltså gäller det att vi finns på många lopp.

Hur ser er säljprocess ut?
– Vi jobbar själva med de stora loppen, ringer runt helt enkelt och knyter avtal. Sen har vi också samarbeten med de tre största tidtagningsbolagen som inkluderar oss i sina offerter som ett mervärde. Det har varit väldigt framgångsrikt, och på den vägen kommer vi till exempel vara med i Rom Marathon nu i vår.

MARLENES TIPS FÖR ATT LYCKAS MED EN APP

”Mitt enda tips är att försöka testa så mycket man kan så tidigt det går, helt enligt lean startup-metodiken som vi följer. Det innebär att istället för att bygga en produkt under ett år vill man släppa något varje vecka och se hur det funkar. Vi bygger aldrig klart en funktion direkt utan testar den på minsta möjliga sätt och ofta säljer vi också in nya funktioner innan vi bygger dem för att vara säkra på att det är en investering som kommer löna sig.”

”Ett exempel är när vi ville testa om vår film- och fototjänst var intressant. Då åkte jag ute och fotade på en tävling och sen lade vår CTO Patrik in bilderna i rätt deltagares chatt. Sen mätte vi hur många som klickade på bilden och svarade ja på möjligheten att köpa bilden för 10 kronor. 50 % visade sig vara villiga att köpa vilket verifierade intresset och gjorde att vi tog nästa steg. Så kan man på ett enkelt sätt testa något utan att det blir dyrt och det tror jag är oerhört viktigt inom appar. Att lyssna in användarna och utveckla tjänster som de faktiskt vill ha.”

Rent tekniskt är det ingen svårighet att jobba utomlands och RaceONE har redan genomfört flera projekt i bland annat Norge och Estland. Planerna framöver är att fortsätta utlandsexpansionen till bland annat Italien och Storbritannien.

Vad är era drivkrafter för att gå utomlands?
– Framför allt att säsongen i Sverige och Norge är så kort. Skidlopp är väldigt små i jämförelse med löpning- och cykellopp och dessutom är vår livetracking känslig för kyla i och med risken för att deltagarnas mobiler dör. Sen är ju marknaderna större ute i Europa i och med att länderna är större och deltagarna fler.

Marlene förklarar att de tänker växa utomlands med hjälp av tidtagningsbolagen och med fokus på löpning och cykellopp, även om deras tjänst egentligen fungerar för alla lopp som har en fördefinierad bana.

– Nu med våra nya foto- och filmtjänster tänker jag spontant att OCR skulle kunna bli en stor sport för oss i framtiden också. Grymt bildmaterial som skulle funka bra i vår app!



Mer om Almi
Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.