Som 20-åring bestämde sig Peter för att skapa värdens bästa gamingmus

2007 var Peter Nygren nybliven högskolestudent och väldigt sugen på att starta företag. Han bestämde sig för att börja tillverka gamingmöss. Det blev startskottet för Mionix som nu är ett av världens mest innovativa företag inom sitt gebit.

OM MIONIX

Startade: 2007.
Gör: Designar och säljer innovativa speltillbehör till datorer. Produktportföljen består av gamingmöss, tangentbord, hörlurar och musmattor.
Var: Huvudkontor i Malmö där utvecklingsteamet sitter. Säljkontor i Tyskland och USA och agenter runt om i världen.
Grundades av: Peter Nygren och Calle Conradsson.
Ägs av: Peter Nygren, Carl Silbersky, Hampus Jakobsson, Magnus Kenneby, Almi Invest med flera.
Antal anställda: Cirka 15 personer.
Omsättning: Cirka 25 Mkr.

OM PETER NYGREN

Ålder: 28 år.
Bor: Växjö.
Familj: Mamma, pappa och lillebror.
Utbildning: Oavslutad utbildning inom Enterprising and Business Development från Linnéuniversitetet i Växjö.
Yrkesbakgrund: ”Jag har haft många ströjobb under tonåren och även tjänat pengar som daytrader och på nätpoker.”
Funderar på: ”Alla idéer som man skulle kunna genomföra. Det finns så galet mycket att göra i den här världen, alltifrån smarta tillbehör och saker som hjälper till i vardagen till mattech, filmtech och foodtech. Det finns ingen tid som är bättre än nu för att starta nya företag för det finns så extremt många nischer som man kan hitta och bygga coola bolag inom.”
Ser fram emot: ”Lite semester, det måste jag medge. Jag ska bestiga Kebnekaise i augusti med ett gäng från nätverket YEOS och det ser jag galet mycket fram emot!”
Bästa egenskap: ”Ganska analytisk vilket är jäkligt bra, samt att jag ser möjligheter som andra inte ser eller vågar satsa på.”
Sämsta egenskap: ”Det finns definitivt folk som är bättre ur ett HR-perspektiv. Jag är inte en jättedålig chef, men inte en bra chef heller. Jag saknar en del mjuka sidor och är framför allt extremt resultatdriven.”

– Vår största styrka är vår förmåga att hitta trender och ligga i framkant. Vi var först med ARM-processorer i möss, först med induktiva musmattor som laddar musen trådlöst och nu kommer vi bli först med smarta spelmöss.

“PLANEN ÄR ATT TREDUBBLA VÅR OMSÄTTNING TILL UPPEMOT 75-100 MILJONER INOM BARA ETT PAR ÅR.”

Mionix grundare Peter Nygren berättar på entusiastisk småländska om den nya produkten som lanseras hösten 2016. Det är världens första smarta gamingmus som kommer kunna registrera och analysera bland annat kroppspuls, handrörelser och knapptryckningar och på så sätt ge spelare nya möjligheter att förbättra sig, både under spelets gång och genom att analysera fel och brister efteråt.

– I förlängningen kan informationen också användas så att spelet interagerar med spelaren. Om musen känner att du har låg puls när du spelar ett skräckspel kan det skrämma dig, eller tvärtom skala bort läskiga händelser om du redan är skiträdd.

Peter ställer ut på Dreamhack i Jönköping.

Idag säljer Mionix sina prisbelönta gamingmöss över hela världen men låt oss ta det från början. 2007 var Peter Nygren 19 år, nybliven högskolestudent och väldigt sugen på att starta företag. Tillsammans med klasskompisen Calle Conradsson spånade han på affärsidéer inom deras två stora intressen: sportfiske och gaming.

Steget in i spelbranschen togs när de upptäckte en lucka på marknaden. På den tiden fanns det två stora tillverkare av gamingmöss: Logitech som fokuserade på konstruktion och ergonomi och Razer som satsade på precision och en stil som tilltalade gamers.

– Vi bestämde oss för att göra en gamingmus som uppfyllde alla behoven: högteknologisk och ergonomisk med en schysst design!

TIDSLINJEN

2007 Peter börjar på en treårig utbildning på Linnéuniversitetet, men kommer tillsammans med sin kompis Calle på idén att tillverka datormöss för gamers och hoppar av plugget.
2008 De hittar en ergonomisk datormus hos en kinesisk leverantör som de brandar om. I september lanseras SAIPH i Sverige och strax efteråt i Storbritannien. Försäljningen går riktigt bra. De säljer för en halv miljon på bara ett par månader och väljer sedan att lägga alla intäkter på att utveckla en helt egen gamingmus.
2009 På CeBIT-mässan i Hannover lär de känna en kinesisk producent som blir bollplank i det nya utvecklingsarbetet. Kineserna står för tekniken medan Peter och Calle vet vad marknaden vill ha. I november lanseras musen NAOS 5000 på Dreamhack i Jönköping.
2010 De tar in en svensk distributör som köper halva företaget men som året därpå köps ut igen. Mionix omsätter fem miljoner men vinsten uteblir och kort därefter hoppar även Calle av och blir utlöst av Peter.
2012 Ekonomin i företaget blir riktigt dålig och Peter behöver snabbt hitta nya investerare för att ha råd att leverera inkomna beställningar och lansera nya produkter. Efter en sådd-runda på 300 000 kronor där en ny anställd och Peters far går in, får Peter kontakt med tre affärsänglar som ihop med Almi Invest investerar 4 miljoner i utbyte mot cirka 30 % av företaget.
2014 Mionix är först i världen med att lansera en induktionsbaserad mus som laddar sig via musmattan. I samband med detta tar Carl Silbersky, en av affärsänglarna, över som VD. Han flyttar kontoret till Malmö, bygger upp en global säljkår och anställer några seniora utvecklare som tar över Peters och det gamla utvecklingsteamets roll. Peter börjar istället fokusera på sälj i Norden.
2015 Företagets framgångsrika Kickstarter-kampanj avslutas under gamingmässan CES i Las Vegas. Totalt drog kampanjen in 108 000 dollar och bidrog till mycket PR vilket också var planen.
2016 Under hösten lanseras NAOS Quantified Gaming, världens första smarta datormus som bland annat kan mäta puls, handrörelser och actions per minute.
2017 Mionix börsnoteras om allt går enligt planerna.

FRAMGÅNGSFAKTORERNA BAKOM MIONIX

”Vår jäkla timing. Vi har hela tiden legat i framkant och alltid varit bland de första och ibland allra först med ny teknik.”

”Att vi alltid har satsat på kvalitet. Vi har aldrig släppt en produkt som vi vetat har haft någon liten brist, utan i så fall skjutit på lanseringen till dess allting funkar.”

”Att vi har byggt företaget långsiktigt och fokuserar på rätt saker som försäljning, kvalitet, reviews och PR.”

”Att vi hade jättehöga ambitioner från start och gick internationellt från dag ett.”

”Vi har aldrig jobbat med reklam utan bara marknadsfört oss genom PR och pressmeddelanden. Det finns inget bättre sätt än att bli positivt omskriven i branschmedia.”

”Att vi alltid har trott på vår idé. Flera gånger har folk sagt att »nu står du med ett sjunkande skepp« och ska man lyckas kan man inte ge upp då utan ta tag i problemen. En av de bästa kickarna är när man löser något som folk tror är omöjligt!”

Bara några månader in på sin utbildning hoppade Peter alltså av skolan för att ta fram en gamingmus. Den var något av ett plagiat, medger han nu i efterhand.

– Vi hittade en ergonomisk mus och brandade bara om den. Idag hade man aldrig kommit undan med det och vi insåg ju att det inte var hållbart, men det var en bra väg in.

I september 2008 lanserades musen och Peter lyckades sälja in den hos en rad svenska butiker och webbshoppar där den också sålde väldigt bra. Några veckor efter premiären hörde till och med brittiska butiksägare av sig. Under sitt första kvartal omsatte Mionix närmare en halv miljon och det stod klart att Peter och Calle hade tänkt helt rätt.

“DET VAR ETT AMBITIÖST PROJEKT, MEN JAG TROR ATT VÅRA HÖGA MÅL GJORDE ATT VI LYCKADES!”

– Men vi firade inte precis utan var väldigt fokuserade på att ta nästa steg: att utveckla vår helt egna mus som skulle bli världens bästa gamingmus!

Hur gick ni tillväga?
– Vi visste ju egentligen bara vad vi ville ha för egenskaper hos den och inte hur vi skulle göra, men vi hade varit på CeBIT-mässan i Hannover och träffat en kinesisk leverantör som vi började samarbeta med. De blev bollplank för mitt och Calles lilla R&D-team och bistod med teknisk kompetens medan vi hade den kommersiella.

PETER OM FRAMGÅNGSRIK PRODUKTUTVECKLING

”Alla teknologiföretag är väldigt beroende av sina underleverantörer och vad deras team är kapabla till. Man behöver alltså ha en ständig dialog med dem.”

”Man behöver också ta till sig av feedback och input från sitt community och sina slutanvändare. Vad vill de ha för produkter och egenskaper? Sen gäller det att sålla också, för alla idéer är inte bra.”

”Att vara snabb är viktigt. Kommer det en möjlighet till en ny sensor från sensortillverkaren ska man nappa direkt för då blir man bland de första med den tekniken, och det kan bli en stor konkurrensfördel.”

”Våga tänk annorlunda. När vi tog fram induktionsladdaren hade jag sett en tandborste som laddades trådlös, och jag tänkte att det borde gå att göra med en spelmus också. Samma sak kring våra smarta datormöss, där har vi såklart inspirerats från mobiltelefonutvecklingen och funderat på hur vi kan använda liknande smarta funktioner inom vår bransch.”

”Man måste också bara våga köra. Gällande all ny teknik så vet man inte hur den kommer anpassas, utvecklas och tas emot från marknaden, men vi har alltid tagit hyfsat logiska beslut och det har varit en framgångsfaktor!”

Ifebruari 2009 inledde Peter, Calle och kineserna sitt utvecklingsarbete och på gamingeventet Dreamhack i slutet av november samma år var det lansering. Mionix släppte sin allra första helt egna datormus, NAOS 5000.

Blev den världens bästa mus?
– Jag tycker vi höjde ribban rejält! Bland annat hade vi fyra lager rubbercoating för att skapa bästa greppet, 24 olika belysningsalternativ, en funktion för att analysera underlaget och massa specialfunktioner i mjukvaran. Sen var detta också första gången som någon installerade en ARM-processor i möss vilket gjorde att vi kunde erbjuda unika funktioner.

Hur finansierade ni satsningen?
– Den första musen finansierade vi själva med sparpengar och lån från föräldrar, på totalt ungefär fyrahundratusen. Sen finansierade de inkomsterna den första NAOS-musen. Men efter det blev det tufft ekonomiskt. För oss kostar det ungefär två miljoner att utveckla en ny mus och till följd av det höll vi faktiskt på att konka 2012.

Peter beskriver det som den absolut värsta tiden med Mionix. Trots stor potential, med nya nästan helt färdigutvecklade produkter och kunder på kö, avstannade hela maskineriet. Pengarna var slut.

– Jag lyckades tillslut fixa riskkapital. Vi fick en värdering av bolaget på ungefär 10 miljoner och fick in tre affärsänglar och Almi Invest. De investerade 4 miljoner för cirka 30 % av företaget och det blev vår räddning och vändning! Sedan dess har vi gjort ytterligare två mindre nyemissioner och en crowdfundingkampanj för att bekosta tillväxt och produktutveckling.

EN VANLIG DAG

Kl 06.30 Mionix har huvudkontoret i Malmö men Peter jobbar på distans ifrån Växjö. Varje morgon går han en långpromenad runt sjöarna.
Kl 07.30 Hemma igen för dusch, frukost och kaffe.
Kl 08.15 ”Drar igång jobbet hemifrån skrivbordet och går igenom mejl, todo-listan och löser eventuella akuta uppgifter. Numer jobbar jag hemifrån de flesta dagar, men sitter på café ibland eller på mitt nya företags kontor.”
Kl 09.30 ”Sätter igång med dagens försäljningsjobb. Det handlar dels om att bearbeta nya kunder och dels om att följa upp med befintliga återförsäljare. Jag ringer och frågar hur kampanjer har gått, ber att få in säljdata och planerar kommande marknadsföring.”
Kl 12.00 Käkar lunch hemma.
Kl 13.00 ”Har oftast något möte inbokat efter lunch, för det nya företagets räkning eller med någon kund eller intressent till Mionix.”
Kl 14.30 Tränar på gymmet eller tar en joggingtur utomhus.
Kl 16.00 ”Dags för dagens sista arbetspass som ofta påminner om morgonens. Jag pratar och mejlar med nya och befintliga återförsäljare, bygger relationer och planerar säljaktiviteter och liknande.”
Kl 19.00 ”Några dagar i veckan har jag någon typ av nätverksaktivitetet, middag eller AW på kvällarna, och om jag inte har det går jag gärna och tränar igen.”

TIPS TILL ENTREPRENÖRER

”Dina egna ambitioner är det som sätter din bortre gräns och höga och motiverande målsättningar är därför väldigt viktigt.”

”Det är jätteviktigt att jobba med något som du tycker är kul, för det kommer ta mycket tid. Ibland kommer 90 % av uppgifterna vara riktigt tråkiga, och då måste de sista 10 % vara så otroligt roliga att det blir värt det.”

”Fokusera tid och resurser på det som faktiskt ger pengar. Hade vi fokuserat mer på sälj tidigare hade vi tjänat mer pengar både då och nu. Försäljning löser alla problem.”

”Marknadsför inte nya produkter först när de är klara, utan börja berätta storyn om dem mycket tidigare. När vi började utveckla våra smarta datormöss på hösten 2014 körde vi en Kickstartarkampanj, mycket mer i PR-syfte än för att få pengar. Sedan dess har media skrivit om de mössen till och från och alla i branschen känner till dem och är taggade på att de ska lanseras.”

2014 lämnade Peter över VD-stolen till sin delägare Carl Silbersky som hade tankar på hur de kunde göra Mionix mer lönsamt. Han valde att flytta företaget från Växjö till Malmö, skala ner personalstyrkan rejält och satsa på ett mer seniort utvecklingsteam och ett globalt säljteam.

– Nu har vi anställt säljare och agenter runt om i världen, i Tyskland, Hongkong, Turkiet, Spanien och USA. Det är stor skillnad jämfört med när vi satt i Växjö och mejlade, det blir ett helt annat tryck.

“DET VAR ETT MISSTAG ATT VI SATSADE SÅ MYCKET PÅ UTVECKLING OCH SÅ LITE PÅ SÄLJ. OM VI HADE PRIORITERAT ANNORLUNDA HADE VI VARIT MYCKET STÖRRE NU.”

Kvar i Växjö blev Peter. De senaste två åren har han jobbat med försäljningen i Norden, men nu stundar nya uppgifter.

– Jag ska faktiskt trappa ner mitt operativa engagemang lite efter sommaren och fokusera på styrelsearbetet. Och så kommer jag börja engagera mig i vinimportföretaget The VXO Company som jag köpte in mig i i vintras. Det ska byggas om till ett stort bolag som importerar viner och öl.

Vad driver dig som entreprenör?
– Jag drivs av kicken i att klara av utmaningar och att utvecklas hela tiden, men framför allt älskar jag att bygga bolag från grunden och se dem växa! Men det måste hänga ihop med mina intressen. Gamingen har ersatts med träning i form av gym, löpning, ishockey samt ölbryggning, så nu utvecklar jag mitt företagande mot befintliga och nya intressen!



Mer om Almi

Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.