Moa ligger bakom Sveriges mest sålda alkoholfria bubbel – nu tar hon MRG Wines ut i världen

Det som började med en stark passion för att hjälpa barn med alkoholiserade föräldrar blev raketväxande dryckesföretaget MRG Wines. Moa Gurbuzer hoppade av karriären som familjeterapeut och utvecklade med hjälp av kemister och en champagne-expert ett alkoholfritt bubbel. Det blev snabbt Sveriges mest sålda och nu hägrar storslagna exportplaner.

OM MRG WINES

Startade: 2013
Gör: Utvecklar och säljer alkoholfria viner – mousserande, rött och rosé– som tillverkas genom en egenutvecklad avalkoholiserings-process. Vinet odlas och tillverkas hos en fransk samarbetspartner och distribueras genom Arvid Nordqvist.
Var: Kontor och ett litet extralager i Göteborg.
Grundare och ägare: Moa Gurbuzer.
Kunder: Systembolaget i Sverige och Vinmonopolet i Norge är de största kunderna. Dessutom restauranger, hotell och konferensanläggningar, än så länge framförallt i Sverige.
Utbud: Just nu 3 olika sorter, men fler är tänkta att lanseras under 2017.
Omsättning: 16 miljoner under 2016.
Antal medarbetare: ”4 stycken, men vi kommer troligtvis anställa ytterligare personer snart”.

OM MOA GURBUZER

Ålder: 60 år.
Bor: I Göteborg.
Familj: 3 barn och 2 barnbarn.
Utbildning: ”Jag blev socionom 1987 och vidareutbildade mig sedan till familjeterapeut 1990 och till handledare inom psykosocialt behandlingsarbete 1994.”
Yrkesbakgrund: ”Jag har jobbat som socialarbetare och familjeterapeut genom hela livet”.
Bästa egenskap: ”Min envishet.”
Sämsta egenskap: ”Att jag är en ensamvarg.”
Kopplar av: Genom att yoga.

Genom åren har det skrivits mycket om Moa Gurbuzers dryckesföretag MRG Wines. Inför lanseringen 2013 inledde de ett omskrivet samarbete med Rickard Juhlin – en av landets största champagne-kännare – som dryckerna också döptes efter. På hösten 2016 blev Moa utnämnd till Årets Nybyggare och fick pris av kungen. Och på våren 2017 var det nya rubriker när företaget lanserade sitt första rödvin. Under samma tid har omsättningen ökat snabbt, från 2 miljoner under premiäråret till 16 miljoner tre år senare.

Vad är framgångsfaktorn bakom MRG Wines?
– Att när folk dricker våra drycker för första gången så säger nästan alla ”Oj kan alkoholfritt vara såhär gott!” Det är nyckeln. Vi kommer inte med några pekpinnar utan erbjuder bara alkoholfritt vin som är minst lika gott som de vanliga.

”Ingen ska kunna säga att det här kan jag inte dricka. vi ska ha lika mycket smak, vara moderna och lyxiga – mot de värderingarna jobbade vi i utvecklingen.”

Uppstarten av företaget grundar sig i Moas starka passion att hjälpa barn som växer upp med alkoholmissbruk runt sig.

– Jag är socionom och har jobbat som familjeterapeut i nästan alla mina vuxna år. Träffat familj efter familj som har alkoholrelaterade problem, där flaskan står i centrum istället för barnen. Egentligen hade jag velat förbjuda alkohol i dessa familjer men så enkelt är det ju inte.

I flera år funderade hon på hur man skulle kunna minska alkoholkonsumtionen på bästa sätt och det ledde tillslut till idén att utveckla ett substitut – ett riktigt gott alkoholfritt vin.

– Jag tänkte att det gäller att utveckla en produkt som gör att man känner sig inkluderad och helt vanlig. Så att det inte känns som att man själv dricker saft eller läsk när alla andra skålar i vin.

Hur utvecklade du dina första mousserande viner?
– När jag väl hade bestämt mig för att försöka så tog jag kontakt med kemister och ingenjörer på olika produktutvecklingsföretag och universitet. Genier skulle jag vilja kalla dem haha! Tekniken som vi använder för att av-alkoholisera viner var inte utvecklad då, så under nästan ett år utredde vi hur man kunde ta bort alkoholen men ändå behålla så mycket smak som möjligt utan att tillsätta några tillsatser.

Hur bekostade du den utredningen?
– Jag fick en hel del hjälp kostnadsfritt och sen var det några som jag betalade först efteråt, när vi hade kommit igång med försäljningen. De trodde på idén och var villiga att hjälpa mig först och få betalt sen.

I slutet av 2012 hade produktutvecklarna fastställt hur man på bästa sätt kunde avalkoholisera vinet. Då kände Moa att det var dags att kontakta Rickard Juhlin som hon haft i åtanke länge.

– Jag behövde någon bra frontfigur för att få trovärdighet. Och när jag träffade Rickard och pitchade min idé gillade han den direkt.

TIDSLINJEN

2011 Moa bestämmer sig för att börja utreda hur man kan avalkoholisera vin utan att tappa så mycket i smak. Hon tar hjälp av kemister för att hitta en lösning på problemet.
2012 Landar i slutet av året i en bra avalkoholiseringsprocess. Knyter kontakt med champagne-experten Rickard Juhlin som vill stå bakom de första vinerna.
2013 Besöker vingårdar i Frankrike och gör en deal med en vinproducent. Lånar ihop en miljon kronor av släkt och vänner till den första beställningen och i november levereras 25 000 flaskor. Systembolaget tar in vinet från start och de omsätter under året 2 miljoner. Moa anställer sin första medarbetare
2014 Anställer ytterligare en person. Fokus ligger på att sälja och de kommer in på fler och fler hotell och restauranger. Omsätter drygt 7 miljoner. Blir den bäst säljande alkoholfria produkten på Systembolaget.
2015 Gör sin första exportsatsning när de lanserar sin champagne på det norska Vinmonopolet.
2016 Lanserar sitt första rosévin som blir väl emottaget av recensenter. Vinner flera priser, bland annat som Årets Nybyggare. Exporterar sina första flaskor till Holland. Omsätter 16 miljoner.
2017 Lanserar sitt första rödvin. Börjar distribuera till Mellanöstern, Hongkong och Kina.

Med Rickard på tåget bokade Moa en flygbiljett till Frankrike och besökte både vingårdar och producenter. Hon berättade om sin idé, om den stora efterfrågan hon trodde fanns »inte minst tack vare tajmingen med människors ökade hälsointresse och aktiva val kring mat och drycker«, och om sin avalkoholiserande teknik.

– En vinproducent nappade och gick med på att producera vårt vin så länge jag beställde en tank vilket motsvarar 25 000 flaskor. Det skulle kosta lite drygt en miljon kronor.

Tvekade du inte inför den stora satsningen som behövdes?
– Jo definitivt, jag var rädd. Det är ju väldigt mycket pengar. Samtidigt hade jag gjort smaktester på över tusen personer och överlag var de väldigt positiva så det stärkte mig i beslutet. Det gjorde också att jag fick med mig några släktingar som investerare.

”Jag gjorde smaktester på över 1000 personer och det blev avgörande för att vi skulle våga satsa så mycket pengar på ett bräde”

Hur gjorde du smaktesterna?
– Jag köpte en liten provbatch från vingården vi valt och sen satt jag på två mässor i Göteborg – en vinmässa och en barnmässa – och lät folk testa. Jag och en vän skrev ner exakt allt som alla sa, kring smaker, syra, sötma, dofter och utseende. Sen tog vi med oss alla åsikter ner till vinproducenten och bestämde tillsammans med dem allt kring hur vinet skulle lagras, smaka och hur bubblorna skulle tillsättas.

MOAS ENTREPRENÖRSRÅD

”Var lojal mot din idé och håll ut även i motvind.”

”Nätverka mycket och var inte blyg. Våga berätta om ditt företag.”

”Var lyhörd på vad folk tycker och tänker och ta till dig av det för att finslipa din produkt.”

I december 2013 kom så leveransen från Frankrike. 30 pallar fullastade med flaskor av mousserande vin. De lastades in på alkoholjätten Pernod Ricards lager i Stockholm – som då i början var Moas distributör. Numer är det Arvid Nordqvist som distribuerar vinerna.

– Jag fick panik när jag såg alla flaskor och tänkte bara: hur ska jag kunna sälja alla dessa? Men sen efter mitt bryt satte jag igång!

Hon hade redan ansökt till Systembolaget så där började vinet säljas direkt. Parallellt med sitt vanliga jobb började Moa också kontakta fler potentiella kunder. Hon ringde hotell, konferensanläggningar, restauranger och exklusivare dagligvarubutiker för att sälja in sitt vin.

”Det var ett väldigt tufft säljjobb i början, att bearbeta en kund i taget. Men andelen som köpte var i alla fall hög!”

Vilken var den största utmaningen?
– Att alla hade så dåliga erfarenheter av alkoholfritt vin att folks första reaktionerna ofta var ”det är ingen som köper det”. Mitt knep blev att jag bad att åtminstone få skicka en flaska på prov, och när jag ringde igen var faktiskt de flesta intresserade.

Sen dess har det gått undan. Redan 2014 började Moa arbeta heltid med MRG Wines och snart anställde hon sin första medarbetare. Nu är de fyra personer som jobbar med marknadsföring, sälj och produktutveckling. Vinerna – som nu finns i 3 olika sorter – har blivit bästsäljande på såväl Systembolaget som den norska motsvarigheten Vinmonopolet. Dessutom har de, om än i ganska små kvantiteter, gått på export till både Holland, Hongkong, Dubai och Tokyo.

Hur vet du vilka länder du ska satsa på nu när du vill gå utanför Sverige?
– Jag har fått väldigt mycket hjälp från Business Sweden när det gäller just export-strategi. De har hjälpt till med marknadsanalyser och att hitta distributörer och potentiella kunder.

Längs entreprenörsresan har hon också fått mycket hjälp från Almi.

– Inför uppstarten hjälpte de till med målgruppsanalyser, prisstrategi och kalkyleringar, saker som jag inte alls kunde något om när jag började. Och jag minns att det kändes så bra att de gillade min idé. De som hör så många affärsidéer varje år trodde på mig – det var ett erkännande och peppade mig verkligen att satsa allt där i början!



Mer om Almi
Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.