Nader var specialist på verktyg – förvärvade ett bolag i branschen och lyfte det till nya höjder genom platt organisation och FoU-satsningar

I hela livet hade Nader Laalinia jobbat som verktygsmakare och 2002 fick han erbjudande om att köpa ett av Sveriges äldsta maskinkonstruktionsföretag. Han tog chansen och med hjälp av kompetenta medarbetare och en platt ledarstil växer Finstansteknik nu år för år.

OM FINSTANSTEKNIK

Startade: 1979.
Gör: Konstruerar och tillverkar verktyg, maskiner och kompletta produktionslinor åt tillverkningsindustrin.
Var: Kontor och tillverkning i Ulricehamn.
Kunder: Företag inom tillverkningsindustrin i de flesta branscher.
Ägare: Nader Laalinia som köpte företaget 2004.
Antal medarbetare: 14 stycken.
Omsättning: 24 miljoner under 2017.

OM NADER LAALINIA

Ålder: 49 år.
Bor: I Ulricehamn.
Familj: Fru och två barn.
Utbildning: Verktygsmakare och konstruktör.
Yrkesbakgrund: ”Jag började arbeta som verktygskonstruktör på ett företag i Gnosjö 1989. Senare blev jag VD hos en konkurrent i Smålandsstenar, innan jag 2004 tog över Finstansteknik.”
Bästa egenskap: ”Att jag snabbt kan kalkylera risker och därmed kan ta snabba beslut.”
Sämsta egenskap: ”Att jag ofta kan bli för engagerad i projekt och lägga väldigt mycket energi på dem utan att egentligen få betalt för det. Det är inte så bra ur affärsperspektiv även om kunden blir glad!”
Kopplar av: ”Genom att vara med familjen.”

– Jag känner faktiskt ibland att vi inte har växt så mycket som vi hade kunnat. Vi har tackat nej till oerhört många uppdrag genom åren på grund av kapacitetsbrist. Jag menar, helst hade jag velat att vi var tre gånger så många!

Nader Laalinia är VD och ägare av Finstansteknik i Ulricehamn och en av hans största utmaningar genom åren har varit rekrytering.

– Vi konstruerar maskiner och verktyg som säljs till tillverkningsindustrin och att hitta personer som är kunniga inom detta är jättesvårt. Det har inte funnits sådana utbildningar i Sverige på 25 år, politikerna har inte satsat på den typen av industrikompetens och då blir det en brist.

”I vår bransch hänger tillväxt ihop med kompetent arbetskraft och det är en utmaning att hitta i Sverige. Jag tycker inte att vi har växt så fort som vi hade kunnat göra just på grund av detta.”

Hur gör du för att hitta nya anställda?
– Genom åren har vi fått leta utomlands, och har haft några medarbetare från Tyskland och Iran. Sen är jag delägare i två iranska företag, ett som tillverkar industriella växellådor och ett som gör master. De har lite samma typ av kompetens som vi behöver så vi hoppas hitta ett samarbete där vissa av dem kanske vill komma hit och jobba. Men det är inte så lätt som det låter, för de flesta människor flyttar inte gärna tvärs över jorden hur som helst.

TIDSLINJEN

1979 Finstansteknik startar upp i Ulricehamn.
1986 Nader kommer till Sverige och börjar utbilda sig till verktygsmakare i Jönköping.
2003 Den tidigare ägaren vill sälja sitt bolag och kontaktar Nader som nu jobbar som VD på en konkurrent.
2004 Nader börjar som VD och köper några månader senare företaget. Lägger mycket fokus på att skapa en plattare organisation med delegerade befogenheter och högt i tak. Företaget omsätter cirka 6 miljoner.
2006 Köper en ny fastighet strax utanför Ulricehamn och flyttar företaget dit.
2007 Vinner pris som Årets Nybyggare i Väst. Omsätter 12 miljoner.
2010 Blir agent i Skandinavien för det stora maskinföretaget Seyi och i samma veva deras globala teknikpartner. Omsättningen är nu 13 miljoner och 30 % av försäljning går på export.
2011 Lanserar en innovativ servopress för plåtomformning tillsammans med Seyi och blir därmed det första företaget i Skandinavien som erbjuder en sån maskin.
2017 Blir först i världen med att lansera en servopress med dubbla servopressdynor. Omsättningen landar på 24 miljoner.

Finstansteknik startade upp redan på 70-talet och har genom alla år konstruerat och tillverkat verktyg, specialmaskiner och kompletta tillverkningslinor till framför allt plåtbearbetning inom tillverkningsindustrin.

– Kunderna vänder sig till oss antingen när de har utvecklat en ny produkt som de behöver kunna tillverka storskaligt eller när de vill effektivisera sin nuvarande tillverkning. Det kan vara projekt inom bilindustrin, vitvaror, elektronik och bygg, i stort sett hela tillverkningsindustrin alltså.

”Jag önskar att det fanns en politisk långsiktig strategi för den svenska industrins utveckling och tillväxt.”

Och dessutom har ni agenturen för en pressmaskin?
– Ja precis, vi samarbetar med Seyi som är en av världens största maskintillverkare inom detta segment. Vi är deras agent i Skandinavien och dessutom driver vi deras teknik- och testcenter vilket innebär att vi utbildar deras andra agenter och hjälper dem med tekniska frågor. Och så är vi engagerade i och har tät kontakt med deras R&D-avdelning där nya produkter utvecklas.

Hur gick det till när du blev VD på Finstansteknik?
– Jag har jobbat som verktygskonstruktör ändå sedan jag slutade skolan och hade jobbat mig uppåt och blivit VD på ett liknande företag. Så när den tidigare ägaren ville sälja hörde han av sig till mig.

Nader är en entreprenöriell själ. Som 18-åring startade han sitt första företag med affärsidén att köpa upp konkursade textilföretag och sälja maskinerna vidare, och när han nu fick en förfrågan inom sin specialkompetens nappade han direkt. Dealen blev att han först skulle vara anställd som VD i några månader för att få lära känna bolaget.

Och vad var det som avgjorde att du köpte det?
– Medarbetarnas kompetens och skicklighet. Jag kände starkt att dessa vill jag jobba ihop med. Sen såg jag också att det fanns saker att göra som jag kunde fixa, styra upp företaget helt enkelt .

”Det är såklart en stor risk att förvärva ett företag. Man behöver veta vad man gör, kunna branschen och ha kostnadsbilden klar för sig. Sen gäller det att ha ett bra affärssinne och tro på sig själv. Gör man bara det så är resten enkelt sen.”

Han hade en tydlig bild av hur han ville utveckla Finstansteknik: skapa en platt organisation och delegera ansvar och befogenheter för att engagera medarbetarna och göra beslutsprocesserna effektiva.

– I början låg mitt fokus på att bygga ett större engagemang. Lära upp och skapa bättre internt samarbete, så att alla blev delaktiga, kunde komma med idéer och förslag. Det är min filosofi.

Var det svårt att skapa den nya kulturen?
– Sånt tar ju tid men jag tycker att jag har lyckats ganska väl. Man kan alltid bli bättre, men vi har en öppen kultur där folk vågar komma med idéer och där många har direktkontakt med kunder och fattar egna beslut.

Under resan med att bygga och utveckla sitt företag har Nader ofta haft Almi som bollplank.

– Kompetensen som finns där tycker jag är deras absoluta styrka. Rådgivningen som man kan få kring både affärsutveckling och ledarskap. Sen har deras tillväxt- och nätverksprogram också varit värdefulla.

NADERS FÖRETAGARRÅD

”Man måste bygga upp sin egen affärsidé och sen försöka få allt från den egna personalen till kunder, leverantörer och kreditgivare att förstå sig på vad man har för ambitioner och mål. För att lyckas med det måste man verkligen tro på idén själv.”

”Som ledare tror jag det viktigaste är att sätta upp mål och försöka få alla engerade i dem så att man driver åt samma håll. Alla behöver vara med, det blir enklare och bättre då.”

”Var transparant mot dina affärspartners.”

”Arbeta hårt men försök att inte ta med dig jobbet hem.”

”Låt experterna på Almi och andra organisationer som arbetar för företags tillväxt granska och ge dig råd. Misstag kommer man att alltid göra, men man bör försöka undvika de som andra företagare redan har gjort.”

EN VANLIG DAG

”Mina vanliga dagar går ofta ut på att jag reser väldigt mycket. Ibland får jag för mig att jag vill vara hemma i fabriken så mycket det går, men samtidigt är det ju ett faktum att jag gör mest nytta när jag besöker kunder, skapar dialoger och initierar projekt som mina medarbetare sen tar över.”

”Just nu ligger vårt fokus mycket på att utöka vår kundkrets, så under vanliga dagar träffar jag många nya kunder, deltar på och besöker mässor och försöker ta till oss nya kunskaper och inspireras till nya produkter och projekt.”

Ekonomiskt har han klarat sig på egen hand. Han förvärvade Finstansteknik med egna pengar samt övertog företagets banklån och krediter.

– Varje projekt vi går in i är ganska riskfyllt i och med att det handlar om mycket tid och resurser som vi behöver investera i att konstruera och bygga en ny maskin. Vi får först betalt när allt är slutlevererat och funkar till 100 %, så därför är det väldigt viktigt med en bra bankkontakt som förstår vår affär.

Hur ser ert säljarbete ut?
– Det är framför allt jag och vår projektchef som står för det, främst genom uppsökande verksamhet där vi kontaktar företag som vi är intresserad av att jobba med helt enkelt. Sen jobbar vi tillsammans med Seyi, vår partner, och ställer tillsammans ut på mässor över hela världen och får draghjälp av varandra i att hitta nya kunder.

Vad är din drivkraft?
– Det är nog mitt brinnande intresse för teknologi, och att få vara med och bidra till att industrin tack vare oss kan effektiviseras. Vi lägger ju ganska mycket pengar varje år på forskning och utveckling, både på egen hand och tillsammans med kunder, och det tror jag är en stor anledning till vår framgång.



Mer om Almi
Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.