Deras husbyggar-system beräknar pris i realtid och automatiserar beställningen – nu vill Peter och hans team revolutionera byggbranschen

Två snickare kom på ett kostnadseffektivt och energismart sätt att bygga hus på. De patenterade lösningen men fick inte riktigt styrfart förrän de slog sig samman med en digital marknadsförare. Tillsammans har de nu byggt ett digitalt verktyg som de tror kommer ge uppfinningen spridning och förändra hela branschen.

OM PARALOX

Startade: 2014.
Gör: Har byggt ett digitalt verktyg för husbyggen där kunden på egen hand skapar sitt hus och i realtid ser alla kostnader som genereras. Säljer dessutom kompletta husbyggsatser med patenterade väggblock som möjliggör fria husform-val.
Var: Har kontor och sin väggfabrik i Sundsvall.
Grundare: Peter Stenquist, Joakim Moxén och Martin Östlund.
Ägare: Peter och Joakim samt två mindre ägare. Kommer troligen ta in fler delägare under vintern 2018.
Antal medarbetare: Ett tiotal som jobbar med sälj, ritning och utveckling samt sex personer som jobbar med produktion och lager.
Omsättning: Beräknas landa på 50 miljoner under 2017.

OM PETER STENQUIST

Ålder: 44 år.
Bor: I en villa i Sundsvall.
Familj: ”Jag har en fru och tre fantastiska barn som är 4, 14 och 17 år.”
Utbildning: ”Utbildade mig till datatekniker 1989-92. Sen har jag läst marknadsföring och ekonomi på Mittuniversitetet under kvällstid parallellt med jobb.”
Yrkesbakgrund: ”Kommer från butikshandeln från början, bland annat som ägare för en Gallerixbutik och sen för hela Rocks som var en skivbutikskedja. Sen startade jag Advertify parallellt som var min digitala marknadsbyrå innan jag hoppade på Paralox.”
Förebild: ”Henry Ford och Steve Jobs har sagt många smarta saker på ett enkelt sätt. Jag är själv ganska dålig på det.”
Bästa egenskap: ”En bra egenskap är att jag orkar genomföra förändringar. Jag vet att jag kommer orka även när folk säger att det inte går. De som känner mig skulle inte säga att det inte går, de vet att jag tar mig dit jag vill även om det ibland tar lite längre tid.”
Sämsta egenskap: ”Åh det är så många. Men min absolut sämsta är nog att jag tar så mycket plats och pratar så mycket. Spelar ingen roll var jag än är så tar luften slut när jag kommer in haha!”
Kopplar av: ”Tyvärr gör jag det sällan just nu, men när jag har tid spelar jag tv-spel och sjunger singstar med mina barn.”

– Vi omsätter 50 miljoner nu, men är fortfarande i tidigt skede. Under det senaste året har vi byggt flera sorters hus – villor, dagis, behandlingshem – för att visa att vi kan driva försäljning. Parallellt har vi färdigställt vår digitala tjänst som är klar att lanseras nu, men för att göra det på ett bra sätt vill vi ha med oss en investerare.

Det är bråda dagar för Peter Stenquist som är medgrundare och VD på Sundsvalls-företaget Paralox. Efter 2,5 års utvecklingsarbete har han och teamet nyligen färdigställt sitt helt unika IT-system – där kunder själva kan skapa sina blivande hus i fria former, se priserna i realtid och överskåda vilka delar av bygget som kommer driva de största kostnaderna.

”Målet är att få in fler delägare och mer kapital innan vintern är slut!”

Nu planerar Peter för vinterns investerarrunda där han satsar på att få in 7 miljoner dollar.

– Vi har under flera år fått bra respons när vi snackat med investerare, men först nu börjar det bli intressant att sätta oss vid förhandlingsbordet. Vår idé är inte bara genial i teorin längre, utan nu kan vi också bevisa hur lönsamma vi kommer bli!

Vad planerar ni att göra med kapitalet?
– Först och främst ska vi lansera IT-systemet online, så att det blir tillgängligt för alla att använda. Sen kommer vi jobba med att upprätta återförsäljaravtal, utöka vår säljkår och börja förbereda för lansering även utomlands.

TIDSLINJEN

2014 Peter driver Rocks och en marknadsbyrå när Joakim och Martin kliver in och vill ha hjälp med en hemsida till sitt företag som har en patenterad husbyggarlösning. Peter ser en stor potential i företaget och bestämmer sig för att gå in som delägare.
2015 De har nu en plan för att få Paralox att bli digitala koordinatorer av husbyggen. Peter och två programmerare sätter igång med att bygga detta system. Bygger dessutom sina första två hus med de patenterade väggarna, en förskola och ett behandlingshem.
2016 Börjar under hösten testa sin digitala tjänst, som fortfarande inte är helt automatiserad. Omsätter 20 miljoner. Går med i Almis mentorsprogram.
2017 Har fått ordrar på 40-50 hus som ska byggas under året vilket beräknas ge en omsättning på cirka 50 miljoner. Samtidigt är den digitala lösningen klar och Peter satsar under hösten på att få in kapital för att kunna lansera det skarpt.

EN VANLIG DAG

Kl 08.30 ”Kommer in på kontoret och tar en kaffe. Typiskt är att jag sedan håller i någon typ av samordningsmöte.”
Kl 09.30 ”Min förmiddag går ofta åt till att försöka hinna jobba bort saker själv, samtidigt som jag hjälper alla medarbetare att prioritera och lösa problem. Svara på frågor och vara synlig känns viktigt så jag är på kontoret 90 % av tiden.”
Kl 12.00 ”Äter lunch tillsammans med några kollegor.”
Kl 13.30 ”Eftermiddagen blir oftast ganska lik förmiddagen. Mycket prata i telefon med kollegor och byggare ute på fält och så träffa folk här på kontoret som behöver stöttning.”
Kl 17.30 ”Åker hemåt familjen för att umgås med dem ett par timmar, och så brukar jag försöka träna varannan kväll. Jag jobbar kontorstider, men egentligen är det dygnet runt. Jag har alltid telefonen med mig och svarar jämt, så kommer det nog vara i åtminstone ett år framåt tror jag.”

Det var kollegorna Joakim Moxén och Martin Östlund som kom på bygglösningen som blev början till Paralox. De drev då företaget Mittnordenblock som byggde hus och tyckte den traditionella husblock-lösningen var konstig. Martin kom en dag till kontoret och hade funderat ut en lösning.

– Genom att klyva blocket på ett nytt sätt och använda både tre- och fyratums-reglar kan man både snabbare och billigare bygga hus precis enligt kundens önskemål. Och när Jocke och Martin förstod hur bra deras lösning funkade ansökte de direkt om patent för den.

”Vårt husblock är egentligen bara den sista pusselbiten som behövs för att kunna digitalisera branschen. Det är kombon av byggblock och IT som är det geniala!”

Men som Peter förklarar, det riktigt skalbara med Paralox är det digitala.

Berätta om ert IT-system, hur fungerar det?
– Genom det blir vi en digital koordinator kan man säga, med en helt automatiserad process som gör husbyggen mycket billigare än idag. Kunden konstruerar själv ett hus på vår sajt och sen när man klickar köp går det automatiskt iväg ordrar till alla våra olika samarbetspartners runt om i landet. Bygghandlare, fönstertillverkare och andra. Och från vår fabrik skickar vi våra vägg-block. Istället för all ställtid som annars behövs kan man nu få ett färdig hus-skal byggt på bara några veckor.

Hur har ni utvecklat det?
– Helt och hållet själva faktiskt. Jag är ju datatekniker i grunden och under 2,5 år har jag och två kollegor utvecklat det, genom klassisk trial and error haha!

PETERS ENTREPRENÖRSTIPS

”Jag har gjort ganska mycket i mitt liv, men Paralox har varit annorlunda. I denna bransch ”vet” folk hur saker ska göras, och då gäller det mer än någonsin att våga tro på sina egna ideer. Man behöver ha stora öron men inte låta sig bli överkörd. Kom ihåg att du bestämmer vad du anser är rätt.”

“Fokusera på att skapa en enkel försäljning. Alla bolag föds av intäkterna därför måste dessa vara enkla att generera”

“Var lyhörd och lyssna på motargument. Våga fråga vad kunder, leverantörer och branschkunniga inte anser är bra. Var inte rädd för att höra att folk inte tycker som dig. Att andra tycker annorlunda innebär inte att de har rätt. Håll ut, om det inte fanns människor som vågar tycka annorlunda och testa nya saker, så hade människan fortfarande levt i grottor”.

Peter blev involverad i Paralox när företaget fortfarande hette Mittnordenblock och Joakim och Martin precis hade fått sitt patent. Han drev då en digital marknadsbyrå i Sundsvall och fick frågan om att bygga en sajt och skapa digitala annonser kring den nya huslösningen.

– Men de var egentligen inte redo då, sålde knappt något än och behövde finansiering. Så jag tipsade istället om folk som kunde hjälpa dem att komma igång.

Snart fick han också själv en förfrågan. Joakim och Martin återkom och undrade om inte Peter ville bli VD och hjälpa till att få ut bygglösningen på marknaden.

”Att jag inte är från branschen är bra, jag kör inte fast i gamla hjulspår. Och så är jag duktig på att ta reda på det jag inte förstår, det är viktigt.”

Hur kände du då?
– Redan första gången jag hörde om husblocken såg jag de digitala möjligheterna framför mig. Jag tänkte att min bakgrund och kunskap skulle passa som hand i handsken med detta, och jag kände mest ”fan vad kul, här kan jag göra skillnad”.

I oktober 2015 bildade trion Paralox.  Parallellt startade de också Kustvillan AB som ett säljbolag där två av Peters tidigare anställda på marknadsbyrån började jobba.

– Så när man som privatkund köper ett hus av oss är det Kustvillan som är varumärket man ser och handlar av. Paralox figurerar i bakgrunden, med IT:n och som patentägare och tillverkare av husblocken.

Vad ser du för utmaningar framöver?
– Den stora knäckfrågan för oss är att lyckas få till en finansiering så att vi kan lansera det digitala internationellt direkt. Hitta en eller flera investerare helt enkelt. Jag ställer kanske till det lite, för jag är så digital själv att jag ibland har svårt att göra mig förstådd. I diskussioner blir det oftast ett stort fokus på vårt patent. Jag känner att visst, vi uppfann det men det är bara en liten bit i det digitala bygget. Det är kombinationen av IT-systemet och byggblocken som är det geniala, och vi behöver hitta ett sätt att uttrycka det så folk verkligen förstår.

Hur har ni finansierat Paralox hittills?
– Vi har satsat ungefär en halv miljon tillsammans och har också fått banklån från bland annat Almi för att köpa patentet av Mittnordenblock. Men framför allt har vi jobbat otroligt mycket utan lön. Vi tog inte ut något på nästan två år för att bygga upp företaget, först nu börjar vi tjäna pengar.

Vad är era målsättningar för framtiden?
– Vi har sagt att fem år efter att vi tagit in kapital är vårt mål att omsätta 1 miljard med färre än 30 anställda. Vi kommer alltså inte vara många, men omsätta så mycket tack vare vår digitala tjänst – det är grundstommen i visionen som vi har!



Mer om Almi
Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.