Rivia fick idé om träningskläder snygga nog att använda jämt – nu ökar hon takten med riskkapital

I nästan hela livet har Rivia Oliveira spelat beachvolleyboll på hög nivå och när hon avslutade karriären tog hon tag i sin affärsidé – färgglada, välsydda träningskläder. Plötsligt skapade hon sig en ny karriär och satsar nu allt på att sprida Rivia Sports in till många tjejers träningsgarderober.

OM RIVIA SPORTS

Startade: 2014.
Gör: Designar och säljer träningskläder.
Var: Kontor och showroom i Umeå. Tillverkning av kläderna sker i Brasilien.
Kunder: Privatpersoner som handlar online samt utvalda butiker.
Grundare: Rivia Oliveira.
Ägare: Rivia Oliveira, Oskar Riby och Norrlands Riskkapitalsstiftelse.
Antal medarbetare: 2 stycken.
Omsättning: <1 miljon under 2017.

OM RIVIA OLIVEIRA

Ålder: 32 år.
Bor: I Umeå.
Familj: Sambo, samt mamma och lillasyster i Kungälv.
Utbildning: Service Management-programmet på Umeå Universitet med inriktning mot marknadsföring.
Yrkesbakgrund: ”Jag har spelat beachvolleyboll största delen av mitt liv. Efter det var jag projektledare för en stor beachvolleytävling här i Umeå, och efter min utbildning har jag jobbat som marknadsansvarig och kommunikatör för olika företag här i Umeå parallellt med Rivia Sports.”
Bästa egenskap: ”Min nyfikenhet, att jag vill göra och lära mig en massa olika saker. När jag startade upp tänkte jag ofta: ”hur svårt kan det vara”? Det känns talande för mig.”
Sämsta egenskap: ”Jag har ibland lite svårt att lämna bort saker och släppa kontrollen.
Kopplar av: ”Genom att umgås med vänner och familj och äta en god middag och bara ha det trevligt. Jag älskar också att resa och brukar försöka hinna åka hem till Brasilien emellanåt.”

– Träningsplagg är ju helt klart de skönaste plaggen och jag ville kunna ha på mig det jämt. Det var så idén uppstod, att sälja sköna och roliga träningskläder med bra passform. Och 2013 bestämde jag mig bara, ”nu gör jag det”!

Nu har det gått tre år sedan Rivia Oliveira lanserade sin första kollektion, och i dagarna flyttade hennes företag från inkubatorn BIC Factory i Umeå till sin första egna lokal.

– Det är en kombination av kontor och showroom kan man säga så att kunderna som droppar in kan prova och köpa våra kläder. Vi delar lokalen med Lisa Karlsson som har grundat Ume Store och säljer inredning, och det känns väldigt bra så här i början. Vi hjälps åt att dra folk till varandra och samtidigt delar vi på hyran!

”Vi har en ganska bra kännedom här uppe i Norrland, folk vet vilka vi är. nu är planen att sprida oss neråt Stockholm och ut i Sverige, och sen internationellt!”

Och nu jobbar du heltid med Rivia Sports?
– Ja äntligen! Genom åren har jag arbetat vid sidan av som marknadsansvarig och kommunikatör för olika företag här i Umeå, men nu vill jag kunna fokusera bara på kläderna för att kunna växa så mycket som vi vill.

TIDSLINJEN

2012 Rivia lägger beachvolleyboll-karriär på hyllan och börjar jobba. I huvudet snurrar en idé om ett träningsmode-varumärke.
2013 Börja göra research för sin affärsidé, träffar Almi och får hjälp att strukturera upp sin process och skriva en affärsplan. Reser till Brasilien och letar efter tillverkare.
2014 Lanserar under sommaren sin första klädkollektion. Fotar den och skapar webbshopen med hjälp av en kompis. Lager och packning sker i vardagsrummet.
2015 Flyttar till Umeå-inkubatorn BIC Factory. Lanserar sin andra kollektion där mönstren är ritade av Umeå-designerna Jessica Eriksson och Kajsa Nilsson.
2016 Stadium hör av sig och vill sälja Rivia Sports i sina konceptbutiker i Stockholm. Börjar nu också sälja via återförsäljare utomlands.
2017 Tar in riskkapital och planerar för en större marknadsinsats. Lanserar i november sin fjärde kollektion som för första gången innehåller några plagg för män. Flyttar till sitt första egna kontor och showroom, och blir nominerade till Årets Marknadsförare på Umeå-galan.

Målen för framtiden är höga och för att förverkliga dem tog hon i juli 2017 in två nya delägare. Vännen Oskar Riby som sedan dess arbetar operativt i företaget och Norrlands Riskkapitalstiftelse som gick in med 800 000 kronor.

Vad är planen att ni ska göra med pengarna?
– Skapa mer synlighet och höja kännedomen. Under de första åren har vi jobbat mycket med image, men nu ska vi satsa mer utåt också på sälj, marknadsföring och kundevent.

Härom veckan anordnade de sitt första frukostevent i Stockholm där de bjöd in olika magasin och PR-folk, och sedan i höstas är de partner till tidningen Topphälsa som använder Rivia Sports-kläder på sina utlandsresor.

– Nu ska vi faktiskt anordna en egen träningsresa tillsammans med Apollo. Vi kommer att flyga ner med vårt Rivia-crew, influencers och olika tränare till Fuerte Ventura och anordna en Brasilien-vecka med surfing, dans, matlagning och föreläsningar.

”Det är en ständig utmaning att nå ut och synas, framför allt på vår marknad där vi konkurrerar med jättar med väldigt stora muskler.”

Rivia är själv från Brasilien och kläderna tillverkas där ända sedan uppstarten.

– När jag väl bestämde mig för att starta företaget åkte jag till Brasilien för research. Med hjälp av mitt nätverk där och att jag kan portugisiska flytande hittade jag fabriken som nu syr våra kläder. De hade jobbat mycket med träningskläder innan och hade ett team som bistod med mönsterkonstruktion. Dessutom var det viktigt att veta att fabriken hade goda arbetsförhållanden och hög kvalitet i deras produktion, det avgjorde valet.

EN VANLIG DAG

Kl 08.00 ”Då cyklar jag till kontoret, och tar sen minst en och gärna två koppar kaffe direkt när jag kommer in. Frukost däremot är jag dålig på att äta.”
Kl 08.30 ”Vi brukar börja med en liten catch up och sen gör jag en att-göra-lista för dagen. På måndagarna kör vi gemensamt planeringsmöte och strukturerar upp hela veckan.”
Kl 09.00 ”Sen sätter själva arbetsdagen igång. Oftast har jag några möten per dag med folk som kommer förbi oss eller som jag träffar ute på stan. Det kan handla om designarbetet, sälj eller kontakter med olika återförsäljare.”
Kl 13.00 ”Om jag får bestämma försöker jag få in ett träningspass runt lunchtid. Oftast blir det gymmet eller något gruppass.”
Kl 14.00 ”Eftermiddagen fortsätter på liknande sätt. Oskar är ansvarig för webb och sälj, medan jag håller i design och marknadsföringsbitar. Och sen går vi ju in i varandras områden och hjälps åt såklart.”
Kl 18.00 ”Arbetsdagen avslutas. Jag beger mig hemåt eller för att möta upp någon vän på stan.”

FOTSPÅRSTIPS

”Jag tror det är viktigt att ha en tydlig vision om vad ens varumärke ska stå för, det blir vägledande genom alla beslut både kring marknadsföring, design och sälj. Så det är viktigt att landa i tidigt.”

”Vår första kollektion bestod av ganska många plagg och nu i efterhand kan jag känna att det var lite väl många. Hade jag gjort om det hade jag nog haft färre i starten och sen lanserat fler lite vartefter istället.”

”Jag var helt själv i företaget under de första åren och det var väldigt tajt då att hinna med att göra allt själv. När jag fick in min första medarbetare Oskar kändes det verkligen bra och jag kan tänka att jag borde ha tagit det steget tidigare. Då hade nog utvecklingen gått betydligt snabbare.”

”Och sen avslutningsvis, ta hjälp. Min upplevelse är att vänner och folk omkring en verkligen vill hjälpa till om man bara ber om hjälp. Likadant med Almi och såna instanser, det finns oerhört mycket kunskap och råd att få om man bara frågar.”

Hon hade en klar bild av vad hon ville göra och en vision om att låta designers i Sverige rita klädernas mönster. Men till den första kollektionen hann hon inte med den biten.

– Det var så mycket nytt att lära sig då att vi valde att jobba med tyger som fanns ute hos tygleverantörer. Men när den andra kollektionen släpptes 2015 hade vi två grafisk designers från Umeå, Jessika Eriksson och Kajsa Nilsson, som skapade mönster för den kollektionen.

Och nu lanserade ni precis er fjärde kollektion?
– Ja precis, den kom nu i november och är lite mer street och mörkare än vad vi har gjort innan. Passar bättre nu på vintern tycker jag. Men till våren blir det mönster och färger igen.

Hur ser arbetet ut när ni tar fram en ny kollektion?
– Jag har ofta en idé och vision av plaggen och känslan. Sen brukar jag åka till Brasilien för att sitta med teamet där och jobba i tre-fyra veckor. Några veckor efter det får jag hem prover. Parallellt jobbar ofta någon designer här med själva mönstren och färgerna på plaggen, och sen i slutet byggs allt ihop.

Affärsmodellen bygger på att sälja kläderna online, främst via Rivia Sports egen webbshop. Men sedan hösten 2016 finns utvalda plagg också i Stadiums två konceptbutiker Stadium Pulse i Stockholm.

– De hittade oss via sociala medier och ringde och frågade om vi kunde ta ett möte. I mina planer fanns inga kedjor i tanken så tidigt, men självklart kändes det roligt att få synas tillsammans med dem.

Vad har varit den största utmaningen med företagandet?
– Att ha råd med tillväxt. Ha råd att anställa, att marknadsföra, att köpa in. I samband med uppstarten lånade jag 200 000 kronor från Almi för att kunna göra inköp och fick massvis av hjälp från dem, och i somras tog vi in riskkapital. Men det är fortfarande begränsat med pengar att röra sig med, man vill göra så mycket och det är helt klart en utmaning att prioritera!

Ända sedan uppstarten har Rivia Sports framför allt marknadsfört sig via sociala medier och med hjälp av en del Umeå-anknutna influencers från både artist- och sportvärlden.

– Vi har fått väldigt fin respons på våra plagg hela tiden och det gör att vi sprids mun-till-mun så att säga. Vi är fortfarande ett litet företag men jag känner att vi har en stor potential för att växa mycket mer!



Mer om Almi
Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.