Ronny och kompisen Hugo uppfann ett refillbart värmeljus – med riskkapital och en storkund fick de en flygande start

Allting började som ett hobbyprojekt. Ronny Hjelm och kompisen Hugo Lundkvist testade olika material och konstruktioner med visionen att skapa ett mer miljövänligt värmeljus. 2013 kom de fram till en lösning som Ronny sedan konceptualiserade och pitchade till Clas Ohlson – som nappade! Sedan dess kör han för fullt med sin ljusinnovation.

OM RELUMINUS

Startade: 2014
Gör: Utvecklar och säljer patenterade, refillbara och miljömärkta värmeljus. Lanserar under hösten 2017 också gravljus och marshaller.
Var: Kontor i Oxelösund. Tillverkning av ljusmassan sker i Lettland och själva ljuskoppen görs i Kina.
Grundare: Ronny Hjelm och Hugo Lindkvist.
Ägare: Ronny och Hugo samt fem affärsänglar och två riskkapitalbolag.
Kunder: Aktörer inom den svenska detaljhandeln såsom Clas Ohlson, Åhléns, Hemtex och Blomsterlandet.
Antal medarbetare: Än så länge bara Ronny och några inhyrda konsulter på timbasis.
Omsättning: Cirka 4 miljoner under 2015 då uppstartsorder lades. Prognosen är att dubbla det till 2018.

OM RONNY HJELM

Ålder: 52 år.
Bor: I Oxelösund.
Familj: Fru och tre vuxna barn.
Utbildning: Har läst kurser i ekonomi på Linköpings Universitet och Mälardalens högskola.
Yrkesbakgrund: ”Jag var byggnadssnickare i några år, sen säljare, säljchef och Sverigechef på en järnvarugrossist.”
Ser fram emot: ”Nu närmast att vår webbhandel blir klar och på lite längre sikt längtar jag till att de flesta svenskar vet vad Reluminus är.”
Bästa egenskap: ”Att jag är så målmedveten, det är nog det bästa.”
Sämsta egenskap: ”Jag är otålig och önskar att jag ibland kunde ta saker i lite lugnare takt.”
Kopplar av: ”Jag har en sommarstuga 5 minuter ifrån där jag bor. På lunchen brukar jag åka dit och käka, det är avkopplande.”

– Nu för tiden slänger ju ingen sina batterier i vanliga soporna. Gör man det så skäms man, så är det ju. Och om tio år ska man känna likadant om man slänger ett värmeljus i soporna. Då ska normen vara det refillbara – det är min vision med Reluminus!

Ronny Hjelm har jobbat hårt mot sin vision. Det som började som ett hobbyprojekt ihop med en kompis ledde till att han på hösten 2014 lanserade världens första miljömärkta värmeljus. Och sedan dess har de sålts i hundratusentals.

”Om tio år hoppas jag att det känns helt självklart att återanvända värmeljus och fylla på med stearin – det är min stora drivkraft i detta!”

Vad har varit viktigt för er framgång tror du?
– Att vi så tidigt fick med oss en så stor kund som Clas Ohlson, att de trodde på vår idé. Annars hade jag nog inte vågat satsa. Och sen har min tidigare erfarenhet som försäljningschef på en järnvarugrossist varit avgörande, att jag vet hur business funkar och har varit i processerna förr.

Idén bakom Reluminus Refillsystem kom 2011. Ronny och kompisen Hugo Lundkvist startade ett handelsbolag för produktutveckling ”mest på skoj”, och som kvällssysselsättning började Ronny experimentera med olika material och konstruktioner.

– Målet var att skapa ett värmeljus med refill, där man aldrig slänger själva koppen utan istället köper ljuspuckar och fyller på.

Hur gick utvecklingen till?
– Genom att vi satt hemma vid köksbordet och testade oss fram. Det ena gav det andra och så småningom hade jag kombinationen med bottenplattan i metall, silikonkragen som lyfter konstruktion från marken och gör den brandsäker samt glascylindern. När jag kom på delbarheten i den så att man kan lyfta bort glaset och rengöra det kände jag att det här nog kan bli något!

”Ljuskoppen går att dela – man kan lyfta av glascylindern från botten – och det är det som vi har Europa-patent på.”

När Ronny och Hugo kände sig nöjd med sin hemmasnickrade prototyp hjälpte Hugo, som var tekniker på SSAB, till med att digitalisera ritningarna. Med ett uttänkt koncept och ritningar klara började Ronny sedan kontakta tilltänkta storkunder.

– Det är ju väldigt svårt att få till möten med inköpare, man får verkligen ligga på och ha sina knep. Men jag hade ju stor erfarenhet av det och lyckades få till sex möten. Målet med dem var att bilda mig en uppfattning om ifall kedjorna trodde detta var en bra idé. Alla jag träffade var jättepositiva och det var det som fick mig att våga satsa!

TIDSLINJEN

2011 Ronny och Hugo börjar experimentera hemma vid köksbordet för att utveckla ett refillbart värmeljus, en idé som de har bollat under en längre tid.
2013 De har kommit på att göra ljuskoppen delbar och Ronny åker till en rad svenska retailkedjor för att berätta om sin idé. Alla är positivt inställda. Får ett innovationslån hos Almi för att utveckla en riktig prototyp och påbörjar det arbetet ihop med en kinesisk och en lettländsk fabrik.
2014 Med prototypen på plats fortsätter diskussioner med kunder. Ronny får med sig Entreprenörinvest som riskkapitalister vilket möjliggör att han kan börja jobba heltid. Får i juni en stor order från Clas Ohlson som levereras i oktober.
2015 Värmeljusen blir Svanenmärkta. När Clas Ohlsons ensamrätt löper ut börjar Ronny en ny säljrunda och får in detaljhandelskedjor som Indiska, Åhléns, Hemtex och Duni som kunder.
2016 Inser att produkterna behöver marknadsföras mer om de ska lyfta ordentligt. Dessutom vill han lansera fler produkter. Börjar därför träffa nya investerare, bland annat Sörmlandsfonden, och landar i slutet av året en deal som ger honom 6 nya delägare och några miljoner i kapital.
2017 Sätter full fart med tillverkningsplaneringen av de nya refillbara gravljusen och marschallerna som ska lanseras under hösten. Startar i samband med det också en webbshop där både företag och privatpersoner kan handla större volymer ljus.

Men han hade fortfarande ingen riktigt produkt och för att ta fram en prototyp att sälja in började han knyta kontakt med olika leverantörer av ljusmassa och koppdelar.  För att kunna hålla nere kostnaderna vid uppstarten vände han sig till kinesiska fabriker.

Hur hittade du din kinesiska leverantör?
– Jag började med att själv mejla företag som jag googlade fram, och fick en del samples skickade. Men det är ju lite lurigt att försöka hitta en kinesisk partner själv, man är ju rädd att bli lurad. Så i slutänden tog jag hjälp av en svensk agent som jobbat med kinesiska fabriker i 25 år och som hittade en lämplig leverantör.

För att kunna tillverka ljuskoppens tre delar – metallbottnen, silikonkragen och glaskanten – behövde fabriken skapa speciella verktyg.

– De kostade 50-60 000 kronor styck och för att ha råd med det gick jag till Almi. Jag fick ett innovationslån av dem, som gick till verktygsköpen och till att ansöka om patent för uppfinningen.

Medan prototyperna utvecklades höll Ronny kontakt med de potentiella kunder han träffat – framför allt Clas Ohlson. Han kände allt mer att affärsidén verkligen var bra men att tiden var en bristvara.

– Jag ville inte hoppa av mitt dåvarande jobb utan att få garanterade inkomster, så jag bestämde mig för att försöka få in en investerare. När prototyperna kom tog jag dem och pitchade min idé för Kamprad-familjens riskkapitalbolag Entreprenörinvest – och de gillade den!

Hade du fått några ordrar på ljusen då?
– Nej, men jag hade ju Clas Ohlson som var väldigt intresserade. Investerarna följde faktiskt med mig dit på ett möte innan de investerade för att med egna ögon se intresset.

RONNYS RÅD FÖR ATT TA EN INNOVATION TILL MARKNADEN

”Steg ett är att se till att ha en ordentlig affärsplan som svarar på hur din innovation ska lyckas på marknaden. Bara 1 % av alla som söker patent lyckas introducera uppfinningen på marknaden har jag fått höra, kanske just för att många inte tänker igenom affären ordentligt innan.”

”Ha en röd tråd i det du gör. Spring inte på alla bollar utan försök hålla fokus, tänk till på vad du verkligen ska göra. På Reluminus har vi ju väldigt hållbara värderingar och som en fortsättning på det – just för att hålla den röda tråden – tittar vi nu på möjligheterna att flytta hem tillverkningen från Kina till Sverige.”

”Sen tycker jag inte att man ska vara för girig och tänka att man själv som grundare ska ha 100 % av företaget. Det är ju bättre att få en finansiär och dela på ägandet, tycker jag i alla fall. Att äga 100 % av 0 kronor är ju inte bättre än att äga 50 % av några miljoner.”

Med Entreprenörinvest på tåget hoppade Ronny av sin karriär och satsade allt på värmeljusen. Under hösten 2013 besökte han ljusfabriker i Östeuropa och kom extra bra överens med en i Lettland.

”Åren runt lanseringen jobbade jag oerhört mycket, tolv-tretton timmar om dagen plus alla helgmorgnar. Men det går nog inte att starta upp på annat sätt, man behöver investera den där tiden i början.”

Och så på våren 2014 beställde Clas Ohlson ljus för ett par miljoner. Hur gick den första leveransen?
– Helt okej, men det var en del uppstartsstrul såklart. Dels hade ljusmassan en del kvalitetsbrister, framför allt att ljusen brann lite dåligt vilket vi nu har rättat till, men det största problemet var att glascylindrarna inte passade på metallplattan.

De var för små och Ronny fick skyndsamt beställa en ny leverans som flögs från Kina för att hinna fram i tid.

– Bara frakten hit kostade en halv miljon och åt upp hela vår vinstmarginal, så det var ju lite surt. Men det var nyttiga lärdomar och ingen utifrån hade nog förväntat sig att vi skulle vara lönsamma från start ändå haha!

Clas Ohlson hade som en del i dealen ensamrätt på ljusen i ett år, men till hösten 2015 sålde Ronny in dem till flera andra stora svenska kedjor, bland annat Åhléns, Blomsterlandet, Indiska och Hemtex.

Vilken är er största utmaning?
– Att synas. Jättemånga människor och företag skulle gärna köpa vår produkt, men vet inte om att den finns. De har kanske till och med gått förbi den hos våra återförsäljare men inte förstått vad det är eller inte ens sett den kanske – så nu i år storsatsar vi på synlighet.

Under hösten 2016 inledde Ronny diskussioner med fler riskkapitalister för att finansiera investeringar i marknadsföring. I januari landade han förhandlingarna och fick 6 nya delägare och några miljoner i kapital.

”Webbshopen kommer komplettera våra fysiska återförsäljare och dessutom ge oss en digital närvaro som jag tror kommer öka folks igenkänning av oss.”

– Så nu håller vi på och sätta upp en webbshop som en del i satsningen, som kommer rikta sig både till privatpersoner som vill köpa storpack, mer än 500 av våra ljus, och till företagskunder som vill vara återförsäljare eller ha ljusen som present- och reklamartiklar, och till skolor och idrottsklubbar som vill sälja dem för extrapengar.

Under sensommaren 2017 lanseras också två nya produkter som Ronny har filat på länge – ett refillbart gravljus och marshaller i återvunnen ljusmassa.

– Vi tror jättemycket på de här produkterna – de är helt unika och efterfrågan känns stor. Så att vi kommer omsätta uppåt 10 miljoner om ett par år känns säkert. Det svåra med att driva företag är att ha tålamod, jag är så otålig, men att vi kommer lyckas – det är jag helt säker på!

Foto: Marcus Gustafsson, Södermanlands Nyheter



Mer om Almi
Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.