Hur Anne Sandstjärna gick från Bed & Breakfast-framgång till superhotell

När Anne var telefonförsäljare fick hon chansen att ta över ett litet B&B som gick med förlust. Hon vände på steken och skapade en dunderframgång. För tre år sedan tog hon sig an en ny satsning – att skapa Sveriges modernaste hotell. Framgångarna lät inte vänta på sig.

OM VOX HOTEL

Startade: 2014.
Är: Ett privatägt premiumhotell som brukar kalla sig för framtidens hotell, har en unik integration av digitala system.
Var: I Jönköping.
Grundare och ägare: Hotellentreprenören Anne Sandstjärna.
Omsättning: 38,5 Mkr 2015.
Antal medarbetare: 61.
Antal rum: 143.

OM ANNE SANDSTJÄRNA

Ålder: 34 år.
Bor: I Jönköping.
Familj: Mannen Morgan Sandstjärna.
Utbildning: ”Jag har inte ett enda högskolepoäng, även om jag gärna hade haft det. Men det kan ändå vara intressant för andra att veta, att man inte nödvändigtvis behöver ha det för att lyckas med ett företag.”
Bästa egenskap: ”Min allt är möjligt-inställning, som gör att jag aldrig ser några begränsningar.”
Sämsta egenskap: ”Jag skäms faktiskt lite över att jag är så otroligt dålig på att känna igen ansikten. Jag önskar verkligen att jag var bättre på det.”
Ser fram emot: ”Att se de personer som jag har rekryterat bli allt bättre och tryggare i sina roller för varje dag som går. Det är en väldigt stor drivkraft för mig att hjälpa mina unga medarbetare att bli framtidens ledare.”
Kopplar av: ”Genom att bo på hotell.”
Anne Sandstjärna är entreprenören bakom Vox Hotel.

På Vox Hotel mitt i Jönköping styr tekniken. Digitala system sköter alltifrån in- och utcheckningar till lampor, värme, dörrar, tvätthantering och logistik. Målsättningen – att skapa framtidens hotell – är det Anne Sandstjärna som ligger bakom. Hon är en superentreprenör inom hotellbranschen.

– Hela idén uppstod ur frågor som jag ställt mig under åren när jag jobbat och varit gäst på olika hotell. Varför allt är så förlegat och manuellt? Ska man behöva köa för att checka in och ut? Varför vet inte städpersonalen att jag inte har checkat ut än och väcker mig när jag tar sovmorgon? Och varför måste alla nyckelkort programmeras manuellt hela tiden?

“FÖRUTOM FANTASTISK PERSONAL BEHÖVER HOTELL HA EN OUTSTANDING INTERIÖR OCH MODERN TEKNIK FÖR ATT LYCKAS I FRAMTIDEN.”

Anne älskar att lösa problem, och kunde inte låta bli att fundera på hur man kunde modernisera och effektivisera hotellbranschen. Hon tyckte den var rent av uråldrig.

– Som att det finns skrivbord på alla rum, det är ju en kvarleva från tiden när folk jobbade med papper och pärmar. Nu föredrar alla att antingen ligga i sängen eller sitta i foajén med en espresso. Ändå finns de kvar.

MILSTOLPAR

Sommaren 2012 Anne säljer sitt Huskvarna Stadshotell, som hon köpte fem år tidigare. Då var det ett litet B&B med dålig ekonomi. Nu är det större, bättre och lönsamt.
Våren 2013 Flyttar till Göteborg och börjar jobba på Clarion Hotel Post. Blir snart kontaktad av en fastighetsägare i Jönköping som vill bygga ett pemiumhotell.
Våren 2014 Bygget av Jönköpings nya hotell som Anne ska driva är i full gång.
Sommaren 2014 Rekyteringen startar igång. ”Vi gjorde bland annat många rollspel i en fejkad lobby för att testa hur de som sökte jobben kunde hantera olika situationer.”
Hösten 2014 Premiär för Vox Hotel. 300 VIP-gäster från det lokala näringslivet är inbjudna för att äta middag och sova över. ”Det kändes som en låtsasdag, helt overkligt allltihop!”
Hösten 2015 Vox Hotel firar ett första mycket framgångsrikt år med en stor middag och fest för alla medarbetare.

Anne jobbade på välrenommerade Clarion Hotel Post i Göteborg, när VDn på ett fastighetsbolag ringde upp henne. De ägde ett stort kontorshus mitt i Jönköping som de ville bygga om till ett fint hotell, och han hade hört om hennes tidigare hotellsuccé.

– När jag var 25 år köpte jag ett litet förlusttyngt Bed & Breakfast i Husqvarna och gjorde om det till ett av Sveriges kanske främsta boutiquehotell. Jag förbättrade lönsamhet och omsättning och fick massa uppmärksamhet. Den historien gjorde att de tänkte på mig när de nu ville hitta en hotellentreprenör. Jag nappade givetvis!

”DET VAR EN OTROLIG MÖJLIGHET – ATT FÅ BYGGA MITT DRÖMHOTELL!”

Tillsammans med en hotellarkitekt började Anne rita och inreda 143 rum, en kombinerad lobby och lounge på väl tilltagna 500 kvadratmeter, restaurang med öppet kök och ett gym högst upp med Vätternvy.

Hur tänkte du kring inredningen?
– Folk är otroligt inredningsintresserade nu för tiden och har det så fint i sina hem, så jag visste att vi behövde steppa upp. Det ska ju fortfarande vara lyxigare att bo på hotell än att vara hemma.

Det måste ha kostat en hel del?
– Ja såklart. Närmare 150 miljoner faktiskt. Men fastighetsägaren var ju inställd på att bygga ett grymt hotell redan när de kontaktade mig, så det var inte så att jag behövde övertala dem. Vi tyckte båda att detta verkligen behövdes i Jönköping!

OM ATT LYCKAS MED REKRYTERINGAR

”Jag tittar faktiskt aldrig på CV, utbildning eller referenser när jag anställer. Det enda som avgör är personliga egenskaper och känslan jag får under intervjuerna. Sedan gillar jag att bli praktisk ganska snabbt och exempelvis testa förmågan att hantera olika situationer i rollspel. Det ger snabbt en tydlig bild av hur lämpad en person är för jobbet.”

SÅ FÅR ANNE SIN PERSONAL ATT TRIVAS

”Personalvård är jätteviktigt. Att ofta åka på inspirationsresor, lyssna på föreläsningar och få fortbildning inom sitt ansvarsområde.”

”Regelbundet äter vi middag sex och sex i olika konstellationer, för att lära känna varandra och inte bara vara ytliga kollegor. Känner man varandra väl samarbetar man bättre.”

”Som ledare är jag transparent och har en platt, snabb organisationer där alla har mycket ansvar och får fatta egna beslut. Det tror jag man uppskattar som anställd.”

”Hotellbranschen är ökänd för att vara tuff med mycket kvälls- och helgjobb, men här jobbar ingen oftare än varannan helg. Jag tycker det är viktigt att alla kan ha ett privatliv utanför jobbet och fira helg med sina familjer även fast de jobbar på hotell.”

OM GENIDRAGET MED RUM FRÅN 10 TILL 80 KVM

”När vi byggde Vox bestämde vi oss för att skapa ett brett spektrum av rum för att tilltala vår målgrupps alla olika behov. Vi har alltifrån sviter på 80 kvadrat till innovativa, små och fönsterlösa rum på 10, med i stort sett bara en säng och ett badrum. Trots att många var skeptiska till de små rummen är det ett vinnande koncept och har bidragit till vår höga beläggning. De är billigare att bo i och lockar exempelvis affärsgäster som har möten hela kvällarna och åker tidigt nästa morgon, och som egentligen bara vill ha en säng att sova i.”

Deras marknadsanalys var helt rätt. Beläggningen har under de senaste 6 månaderna varit 70 %, vilket är betydligt högre än snittet i Jönköping. Dessutom har de gått från 17 till 61 anställda, en indikation så tydlig som någon på att det går bra.

“MAN BRUKAR SÄGA ATT DET TAR TRE ÅR FÖR ETT NYSTARTAT HOTELL ATT GÅ RUNT EKONOMISK, MEN ÄN SÅ LÄNGE SER DET MYCKET LJUSARE UT FÖR OSS.”

– Mina medarbetare är det absolut bästa med hela mitt jobb. Jag brukar tänka på hur bra det var för min utveckling att jag som ung fick oproportionerligt mycket ansvar, och nu försöker jag ge samma sak tillbaka till alla mina unga medarbetare som har detta som en av sina första arbetsplatser.

Hur viktig är personalen för ett hotell?
– De betyder allt. Exklusiv inredning, fint gym eller god frukost – inget spelar någon roll om servicen är dålig. Det finns alltså ingen hemlighet bakom vår framgång, utan den beror bara på vår grymma personal. Att de ser våra gäster och deras behov har gett oss bra recensioner på nätet och det har satt snurr på verksamheten.

Vad är planerna framöver?
– Just nu fokuserar vi mycket på att ta vår restaurang och cocktailbar till nästa nivå. Vi satsar mer än någonsin på a’la carten och vill skapa samma moderna känsla kring maten och drinkarna som det är på resten av hotellet. Och så hoppas jag att vi kan bygga ut med fler rum och konferenslokaler. Vårt första mål, att bli Sveriges absolut bästa hotell har vi redan nått så nu vill vi bara växa ännu mer!

Foto: Sara Landstedt



Mer om Almi

Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.