Medtech-uppfinning kan hjälpa miljontals med sväljsvårigheter – nu satsar Ylvali och Linn på expansion i Storbritannien

Under en stor del av sitt yrkesliv har Mary Hägg forskat på sväljsvårigheter och ur forskningen skapade hon en helt unik produkt och behandlingsmetod. Nu satsar hennes döttrar Ylvali Gerling och Linn Hägg på att kommersialisera innovationen.

OM MYOROFACE

Startade: 2012.
Är: Ett medtech-företag som äger patentet till och säljer produkten IQoro. IQoro stärker naturligt muskulaturen från ansikte, munhåla, övre luftvägar ner till diafragma och magsäck utan biverkningar. Den hjälper personer med ät- och sväljsvårigheter, snarkningar och refluxproblematik.
Var: Huvudkontor i Hudiksvall samt en filial på Sahlgrenska Science Park i Göteborg.
Grundare: Mary Hägg, Linn Hägg och Ylvali Gerling.
Ägare: Grundarna samt Almi Invest och två affärsänglar, Henrik Rammer och Roger Leijonqvist.
Antal medarbetare: 3 stycken.
Omsättning: 3,8 miljoner under 2017.

OM YLVALI GERLING

Ålder: 40 år.
Bor: I Hudiksvall.
Familj: Man och tre barn.
Jobbar som: VD på Myoroface.
Utbildning: Civilekonom med internationell marknadsföringsinriktning från Mälardalens Högskola.
Yrkesbakgrund: ”Mina sista nio år innan vi startade upp Myoroface jobbade jag på Iggesund Paperboard med marknadskommunikation. Innan det bodde jag i Österrike och jobbade bland annat som exportrådgivare samt säljare inom IT-branschen.”
Bästa egenskap: ”Drivet, att jag aldrig ger upp.”
Sämsta egenskap: ”Ibland är jag lite väl försiktig, vill gärna ha mycket fakta på bordet för att ta beslut.”
Kopplar av: ”Genom att umgås med familjen, träna och göra kreativa saker som att hålla på med trädgården, måla och sy.”

– Dysfagi är en väldigt vanlig sjukdom, troligen är två miljoner drabbade bara i Sverige även om mörkertalet är stort. Sjukdomen innebär att man har ät- och sväljsvårigheter eller refluxproblem som halsbränna och klumpkänsla i halsen, och många som lider av den isolerar sig eftersom sociala tillställningar ofta är kopplade till att äta och dricka vilket dessa personer har svårt med.

Men det finns hjälp att få. Ylvali Gerling som är den ena i duon bakom Myoroface berättar att dysfagi beror på förslappad  muskulatur i ansikte, mun, svalg, matstrupe eller diafragma.

”Forskaren Mary Hägg som har uppfunnit IQoro pratade med Almi redan i början av 2000-talet för att få råd kring hur hon skulle skydda sin uppfinning för att kunna patentera den i framtiden.”

– Och precis som med yttre muskler går även de inre musklerna att träna upp om man gör det på rätt sätt. Och det är där vår produkt IQoro kommer in.

Produkten ser ut lite som en fiskfena med ett plasthandtag och används genom att ”fenorna” stoppas innanför läpparna.

– Sen pressar man ihop läpparna och drar handtaget utåt och då stimuleras känselnerver i munhålan som i sin tur påverkar icke-viljestyrd muskulatur som till exempel sväljreflexen. Man gör detta tre gånger om dagen och en förbättring brukar komma inom bara ett par veckor, men för att bli helt bra kan det ta flera månader.

Vilka är era kunder?
– När vi startade upp trodde vi det huvudsakligen skulle bli landsting och privata vårdgivare, men det har varit så trögrörligt och långa säljprocesser där att privatpersoner faktiskt är vår största kundgrupp just nu.

”Efter en stroke är det vanligt att vara förlamad i ansiktet och sväljningsprocessen kan bli bekymmersam. Forskning har visat att 97 % av dessa patienter blir bättre med vår behandlingsmetod.”

Ylvali berättar att de har förvandlat sin hemsida till ett slags digitalt kunskapscenter kring dysfagi vilket har varit en framgångsfaktor.

– Det gör att många som googlar på sina symptom hamnar hos oss och sen är steget inte långt till att köpa en produkt och testa. Nästan varje dag pratar jag med privatkunder som ringer och berättar att de fått livet tillbaka, det är de samtalen som motiverar oss att kämpa vidare för att komma in brett inom sjukvården.

TIDSLINJEN

2011 Mary Hägg har forskat på behandling mot ät- och sväljsvårigheter i över 20 år. Hennes döttrar Ylvali och Linn paketerar ihop hennes produkt och forskning i en affärsidé som kommer bland de 12 bästa i Venture Cup.
2012 Startar företaget och börjar parallellt med sina jobb att söka pengar och finansiering för att kommersialisera produkten. Söker patent, tar hjälp av en industridesigner och kontaktar sjukvård och potentiella inköpare.
2014 Får in Almi Invest som delägare och lanserar i juni sin produkt IQoro. Försäljningen går trögare än de hade tänkt sig. Anställer sin första medarbetare som ansvarar för kundtjänsten.
2015 Genomgår ett inkubatorprogram och formulerar en expansionsplan för utlandet. Inser att Storbritannien är en intressant marknad.
2016 Får in ny finansiering genom Almi Invest och två affärsänglar. Börjar samarbeta med en konsult som kan mycket om den brittiska vårdsektorn. Omsätter 1,8 miljoner.
2017 Deltar på mässor, håller demonstrationer och träffar kunder i Storbritannien. Uppgraderar och lanserar sin webbshop även i Storbritannien samt bildar ett digitalt kunskapscenter där med information om dysfagi. Omsätter 3,8 miljoner.
2018 Fortsätter att utveckla kunskapscentret och sin e-handelssatsning i Sverige och Storbritannien. Så snart denna satsning tagit ordentlig fart planerar de för att kunna öppna upp mot fler länder.

Ja, för det har definitivt varit ett kämpande sedan familjeföretagets uppstart 2012. I över 20 år hade då Ylvalis mamma Mary Hägg forskat på behandlingsmetoder mot sväljsvårigheter och en återkommande diskussion vid middagsbordet var hur man skulle kunna kommersialisera hennes uppfinning.

– 2011 skickade vi in vår affärsidé till Venture Cup och hamnade då bland de 12 bästa. Det gjorde oss peppade att starta upp och våga satsa.

Hade ni en färdig produkt då?
– Ja, men vi hade ingen massproduktion igång utan vardera exemplar som användes under sekretess i forskningsstudierna skrev vi ut i en 3D-printer. Första steget när vi bestämde oss för att starta upp vårt företag blev att söka patent för uppfinningen. Parallellt tog vi också hjälp av en industridesigner som hjälpte till att slutföra produktdesignen och förpackning.

”Produkten tillverkas hos ett plastgjuteri i Ockelbo. Att de ligger så nära oss har gjort att vi kunnat beställa låga kvantiteter i början vilket var en fördel. 1000 stycken köpte vi första gången.”

Under två år jobbade Ylvali och hennes syster och medgrundare Linn Hägg kvar på sina tidigare arbeten, men lade all fritid på Myoroface.

– Förutom arbetet med patent och design så behövdes informationskanaler så som en webbplats och kanaler för sociala medier, samt broschyrer, logotyper och att bestämma hur vår kommunikation skulle se ut.

Hur finansierade ni kostnaderna i uppstarten?
– Vi sökte en massa mjuka bidrag, alltså stipendier av olika slag utan återbetalningsskyldighet. Ungefär 600 000 kronor kostade själva uppstarten med produktdesign, patentprocessen, patienttester och hemsidearbetet – och då var vi ändå väldigt kostnadsmedvetna.

EN VANLIG DAG

Kl 05.30 ”Jag kliver upp och går ut för en powerwalk vilket jag tycker är ett utmärkt sätt att vakna på samt hinna planera dagen. Lyssnar på peppande musik och har min egentid.”
Kl 08.15 ”Jag kommer till kontoret efter att ha lämnat på dagis och skola och kollar av läget med medarbetarna.”
Kl 08.30 ”Under dagen kollar jag av mejlen, ringer samtal och gör planerade arbetsuppgifter. Mycket av kommunikationen sker via Skype då vi har medarbetare spridda geografiskt.”
Kl 12.00 ”Vi stöttar träning någon gång i veckan på arbetstid och då kör vi lunchpass. Annars blir det oftast medhavd lunchlåda.”
Kl 17.15 ”Nu börjar tid för barnen och deras aktiviteter, läxläsning och nattning.”
Kl 20.00 ”Dags att sköta hemmet och ha en liten lugn stund med maken som också är egenföretagare, eller då det behövs jobba ikapp uppgifter som blivit fördröjda på kontoret.”

YLVALI OM ATT LYCKAS KOMMERSIALISERA EN INNOVATION

”Ta tidigt kontakt med Almi och deras innovationsrådgivare för att bena ut din idé och ta reda på vad det finns för möjligheter och risker med den.”

”Gör också tidigt en grundsökning i patentverken för att få reda på om det finns möjlighet att få patent. Det är tråkigt att påbörja en dyr patentsökning och sen inse att det inte kommer godkännas. Ta gärna hjälp med att göra den för det är svårt att göra på egen hand.”

”Sedan är ju finansiering en stor puck och mitt råd är att försöka söka så mycket mjuka pengar som möjligt från början.”

”Kom bort från hemmakontoret så snabbt som möjligt och leta upp ett företagshotell. Det ger så mycket att omge sig med andra människor oavsett bransch. Att kunna åka till och ifrån jobbet gör det också lättare att få lite andrum och gränser mellan privatliv och jobb, vilket behövs för att se klart på utvecklingen.”

”Är du ensam i bolaget, försök hitta en mentor eller någon du kan anförtro dig för och som du kan bolla idéer och funderingar med. Skriv sekretessavtal så slipper du fundera på om något skulle läcka ut oavsett hur bra ni känner varandra.”

Inför lanseringen i juni 2014 tog både hon och Linn tjänstledigt från sin jobb för att kunna lägga allt fokus på företaget. I samband med det tog de in Almi Invest som delägare och fick in 1,5 miljoner i kapital. Men starten blev ändå väldigt tuff.

Vad hade ni gjort för missbedömningar?
– Den svenska sjukvården var inte lika lätt att nå som vi trodde. Vi hade företag och sjukhus som hade intresseanmält sig innan vår uppstart vilket gjorde att vi var säkra på att de skulle köpa, men sen kom aldrig några beställningar. Problemet för oss inom sjukvården är att den avdelning som ska göra inköpet bara får en extra kostnad och inte ser besparingen som oftast hamnar på en annan avdelning när patienten kan komma hem snabbare. Det försvårar säljet för oss en hel del.

”När ett företag bygger på en innovation behöver man satsa och växa ganska snabbt för att inte riskera att det uppstår bra kopior som kan konkurrera.”

I väntan på långa säljprocesser fick de helt enkelt testa nya vägar för att sälja. Att approchera slutkunderna direkt genom digital information har varit en framgångsrik väg.

– Det gör att patienterna berättar om oss för sina läkare och sen ringer inköpare från både sjukhus och tandläkare och vill handla av oss. Det blir en slags push-and-pull-effekt.

Och nu satsar ni på att nå den brittiska marknaden. Hur kommer det sig?
– Det började med att vi gick ett program hos inkubatorn STING Go Global Medtech i Stockholm som resulterade i att vi skapade en expansionsstrategi. I det arbetet landade vi i att Storbritannien är en intressant marknad för oss. Många invånare, Europas viktigaste medtech-land, hög nivå på sin sjukvård, positiva till innovation och dessutom en förebild för många andra länder.

Hur ska ni gå tillväga för att lyckas där?
– Under slutet av 2016 tog vi in 3,6 miljoner från Almi Invest samt två affärsänglar för kunna satsa där och under hela 2017 har vi nu jobbat med en konsult som hjälper oss. Vi deltar på fackmässor, är ute i vården och demonstrerar vår produkt, träffar key opinion leaders och även vissa privatkunder för att få igång den säljkanalen. Och allt detta arbete kommer vi nu fortsätta under 2018. Under förra året ökade vi omsättningen med 100 % så vi har stora förhoppningar inför kommande år och hoppas att satsningen i Storbritannien ska göra oss lönsamma snart.



Mer om Almi
Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.