Deras digitala bilddagbok fyllde en lucka på marknaden – nu hoppas Yvonne att satsningen ska lyfta genom återförsäljare och export

2015 lanserades Picture my Life – en digital dagbokstjänst som riktar sig till personer med kognitiva svårigheter. Den har blivit väldigt väl mottagen – 95 % av kunderna stannar kvar månad efter månad – men den stora tillväxten har inte kommit än. Därför satsar grundarna på nya säljstrategier för att växa både i Sverige och utomlands.

OM PICTURE MY LIFE

Startade: År 2014.
Är: En digital dagbokstjänst med text, bild och videomöjligheter som underlättar kommunikationen mellan personer med kognitiva svårigheter och deras anhöriga och personal.
Var: Kontor i Stockholm.
Kunder: Skolor, dagliga verksamheter, boenden och privatpersoner över hela Sverige. Hoppas lansera en engelsk version av tjänsten och satsa i Storbritannien under 2019.
Grundare: Yvonne Malmström Grimme, Lollo Andström, Maria Skantz och Lisa Lidgren.
Ägare: Grundarteamet äger en majoritet av företaget. Sedan har totalt 33 affärsänglar och investerare kommit in genom två nyemissioner via nätverket Sciety.
Antal medarbetare: Grundarteamet samt två programmerare på Sri Lanka.
Omsättning: <1 miljon under 2017.

OM YVONNE MALMSTRÖM GRIMME

Ålder: 62 år.
Bor: På Södermalm i Stockholm.
Familj: Man, tre barn och fem barnbarn.
Utbildning: ”Jag är utbildad sjuksköterska i grunden.”
Yrkesbakgrund: ”Jag har framför allt jobbat inom läkemedelsindustrin i alla år och drivit ett par olika företag i den branschen.”
Bästa egenskap: ”Att jag gillar att driva och skapa saker.”
Sämsta egenskap: ”Min otålighet och att det ibland blir lite fort och fel.”
När jag är ledig: ”Läser jag mycket, tycker om att vara med familjen och vara ute på vårt landställe.”
Bästa dagen med Picture my Life: ”Jag kan inte säga någon specifik dag sådär, men de bästa dagarna är de dagar när vi får härlig feedback från våra användare. När föräldrar och personal hör av sig och säger att detta har förändrat deras liv.”

– Idén var det min kollega Lisa Lidgren som kom på. Hon har en son med downs syndrom och liksom de allra flesta som har barn med kognitiva svårigheter så kommunicerar man ofta med hjälp av kontaktböcker. Föräldrar och lärare skriver text, klistrar in bilder och foton för att berätta hur dagen har varit, berättar Yvonne Malmström Grimme som är VD och medgrundare på Picture My Life.

Men det funkade inte alltid så bra och var väldigt meckigt, ibland glömdes boken eller så fick Lisa hem fel barns kontaktbok.

– Och en dag fick hon helt enkelt nog och började googla efter andra, digitala lösningar. Men hon hittade ingenting och kunde knappt tro sina ögon. Hur kunde ingen ha uppfunnit det här?

”1997 startade jag ett annat företag inom IT som försökte skapa en digital samlingsplats för medicinsk information. Då var vi 10 år för tidiga och lyckades inte, nu tror jag att vi har bättre tajming.”

I vilket läge kom du in i företaget?
– Det var lite senare. Då hade Lisa under något år skissat på idén med två av sina tidigare kollegor från reklambyrån som hon jobbat på, och när de alla blivit frilansare under 2014 beslöt de sig för att göra något av den. Så Lisa, Lollo och Maria satte ihop en affärsplan som de sen visade för en kompis som jag också kände. Och det var han som kopplade ihop oss eftersom han visste att jag hade drivit upp företag förr och var sugen på en ny utmaning.

Den blivande entreprenörskvartetten träffades för första gången under sommaren 2014.

– När jag förstod vad idén byggde på kände jag bara att ”stackars de här familjerna som redan har en tuff vardag och så ska de sitta och klistra och klippa i en kontaktbok – här måste vi verkligen kunna göra något bra.” Så man kan verkligen säga att jag nappade från första stund!

TIDSLINJEN

2014 Yvonne kommer i kontakt med Lollo, Maria och Lisa som har kommit på en idé kring en digital dagbokstjänst för personer med kognitiva svårigheter. De bestämmer sig för att satsa tillsammans.
2015 Utvecklar webbtjänsten tillsammans med inhyrda programmeringskonsulter och en pilotgrupp med föräldrar och speciallärare. Blir inkubatorföretag i STING. Tar under sommaren ett företagslån hos Almi och I augusti lanseras tjänsten.
2016 Jobbar hårt med sälj via kallsamtal, kundbesök, nischade mässor och sociala medier. Omsätter < 100 000 under året. Får in nya delägare genom en
nyemission via Sciety.
2017 Via en delägare har de kommit i kontakt med ett programmeringsföretag på Sri Lanka och i mars börjar två personer där arbeta heltid med utvecklingen av Picture my Life. Lanserar under sommaren appar för tjänsten vilket varit ett önskemål från kunder. Omsättningen landar på 250 000
2018 Tar in ytterligare riskkapital och börjar nu samarbeta med återförsäljare inom olika segment i Sverige. Planerar att under slutet av året genomföra ytterligare en kapitalrunda för att kunna lansera utomlands under kommande år.

I september registrerade de bolaget och sen satte de fart med att förverkliga alla idéer och wire-frames som Lisa, Lollo och Maria – som var grafiska formgivare – hade gjort. Inhyrda programmeringskonsulter byggde sen själva webbtjänsten, som alltså är en digital dagbok med möjlighet för text, videoklipp, egna foton och bilder från flera bildbaser.

”Att vi tidigt fick en plats på inkubatorn STING i Stockholm har varit en stor fördel. De har nätverk, coacher och man kan få all möjlig hjälp. Dessutom hjälpte de oss att komma i kontakt med Almi.”

Marknadstestade ni er idé någonting?
– Vi bestämde oss tidigt för att starta en fokusgrupp för att lära oss mer om användarnas behov och det var väldigt viktigt för vår framgång. Till exempel hade vi från början tänkt prioritera en schema-funktion i tjänsten för det trodde vi skulle vara mest uppskattat, men när vi började prata med föräldrar och lärare i fokusgruppen sa alla enhälligt att de framför allt saknade en dagbokstjänst. Så då gjorde vi det först istället.

Affärsmodellen bygger på en prenumerationstjänst som både skolor, dagliga verksamheter, boenden och privatpersoner kan köpa. Man betalar per dagbok, 1500 kr per år om man är en skola/verksamhet och 95 kr per månad om man är privatperson, och 20 personer får tillgång till varje dagbok så att både familjen och alla som jobbar kring användaren ska kunna logga in och läsa. Lagom till skolstarten i augusti 2015 lanserades den första versionen.

Hur var den första tiden efter uppstarten?
– Rent tekniskt gick allt jättebra och vi fick ett bra mottagande. Så arbetet vi gjorde handlade mycket om att synas och berätta för kunder och verksamheter att nu finns vi.

YVONNES RÅD FÖR ATT ÖVERLEVA UPPSTARTSÅREN

”Man behöver vara realist, allt tar längre tid och kostar mer pengar än man tänker. Det är därför väldigt viktigt att ha någon typ av annan försörjning, man kommer inte kunna leva på sitt företag efter några månader utan man behöver veta att man kan överleva ekonomiskt och driva företaget vid sidan av under längre tid. Alla i vårt team frilansar och konsultar fortfarande litegrann vid sidan av för att vi inte nått lönsamhet än och vill lägga alla pengar vi har på utveckling.”

”Sen tycker jag att man ska försöka dra nytta av fantastiska nätverk som finns, som Sting, Sciety och Connect till exempel. Det finns fantastiskt stöd att få, personer med erfarenheter och nätverk av riskkapitalister och affärsänglar. Tidigare gånger när jag har startat bolag fanns inte sånt här och jag kan känna att det är en väldig skillnad och verkligen underlättar, så jag rekommenderar att ta sådan hjälp.”

Yvonne säger att utmaningen med att nå ut fortfarande kvarstår. Med ett 50-tal skolkunder och en omsättning kring 250 000 kronor är företaget ännu inte lönsamt.

”Många lärare sparar uppemot 30 minuter per dag och barn genom att börja använda vår tjänst.”

– Jag är ju erfaren av att starta företag och vet att det tar tid, så det är inte precis förvånande. Det som är kul är att det senaste året har folk i större utsträckning hört talas om oss när vi ringer säljsamtal. Någonstans börjar det finnas ett medvetande om oss och det känns ju väldigt bra!

Hur har ni finansierat uppstartsåren?
– Fram till lansering så finansierade vi på egen hand genom eget kapital. Sen under hösten 2016 gjorde vi en nyemission via nätverket Sciety för att få in kapital till lansering och fortsatt utveckling, och nu i mars gjorde vi ytterligare en emission. Parallellt med det riskkapitalet har vi också fått lån från Almi under 2015 och 2017.

Fokuset under 2018 är att öka omsättningen här i Sverige för att bevisa att affärsidén verkligen håller.

– Vi kommer också att ta in mer kapital – senare i år eller i början av 2019 – för att kunna ta Picture my Life utomlands. Vi har redan inlett arbetet med att översätta webbtjänsten och våra appar till engelska och planen är att börja utlandssatsningen i Storbritannien.

Säljstrategin hittills har handlat om sociala medier och att ställa ut på nischade mässor som specialpedagoger och anhöriga besöker.

– Och sen är vi såklart ute på säljbesök på skolor och verksamheter hela tiden och visar vår tjänst. Alla vi träffar blir väldigt intresserade, men vårt stora hinder är tiden. Både personal och anhöriga har stressiga vardagar och då känns det ibland lättare att fortsätta med gamla vanor även om de är mer tidskrävande.

Sedan nyligen har de också börjat samarbeta med återförsäljare för att öka sina säljinsatser. De jobbar med en återförsäljare inom förskrivning av hjälpmedel så att till exempel en arbetsterapeut kan förskriva Picture my Life åt en patient med kognitiva handikapp.

– Sen håller vi nu också på och testar med en återförsäljare som jobbar inom skolans värld och som kopplat på vår tjänst i deras portfolio. Vi har inte själva råd att anställa säljare och är ju bara vi fyra så våra resurser räcker inte riktigt till. Då får man vara smart och testa olika kanaler och sätt för att se vad som ger bra resultat.



Mer om Almi
Är du redo för nästa steg i ditt företagande? Vill du satsa på ökad tillväxt och högre lönsamhet? Oavsett vilken satsning du står inför, till exempel en internationell lansering, att utveckla en ny produkt eller tjänst, en satsning på en ny marknad, köp eller start av företag bör du kontakta Almi. Läs mer om Almis olika tjänster.